ATK: Marketing bemoeilijkt productstandaardisatie

18 december 2012 Consultancy.nl

De complexiteit van producten is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Zo hebben producenten en retailers jarenlang de strategie gehanteerd om het aantal productvarianten te vergroten, met het idee dat ze dan dichter bij de wensen van consumenten kunnen komen. Dat is waarschijnlijk ook het geval, maar de keerzijde is tegelijkertijd dat er een kostenexplosie heeft plaatsgevonden.
 
Uit een analyse van Roland Berger blijkt dat bedrijven jaarlijks, door het beheersen van variatiekosten, meer dan €100 miljard kunnen besparen op onnodige productie- en distributiekosten. Het geheim ligt in het saneren van onnodige productvarianten en het standaardiseren en modulair opbouwen van productieprocessen. Alexander van Hasselt van Roland Berger neemt IKEA, dat drie soorten schroeven gebruikt voor alle kasten, als voorbeeld: “Er is niemand die een kast koopt omdat er zulke mooie schroeven in zitten” zegt de Roland Berger adviseur. Ook Apple haalt hij aan als voorbeeld: “De iPhone is er nog steeds niet in honderd verschillende kleuren”.
 
Zie ook het bericht: Roland Berger: Productcomplexiteit neemt grote vlucht.
 
Jos van Iwaarden van A.T. Kearney is het met Van Hasselt eens. “Er wordt onderschat wat voor kosten een breed assortiment met zich meebrengt”. Toch is het in de praktijk niet altijd eenvoudig om drastisch te snijden. Volgens de consultant wordt standaardiseren vaak bemoeilijkt door bezwaren van de marketingafdeling: “Die werpen tegen. Als je nu stopt, bespaar je bijna niets. De kosten zijn al gemaakt is een vaak gehoord argument” voegt hij toe.


Profielen
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup