ATK: Marketing bemoeilijkt productstandaardisatie
De complexiteit van producten is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Zo hebben producenten en retailers jarenlang de strategie gehanteerd om het aantal productvarianten te vergroten, met het idee dat ze dan dichter bij de wensen van consumenten kunnen komen. Dat is waarschijnlijk ook het geval, maar de keerzijde is tegelijkertijd dat er een kostenexplosie heeft plaatsgevonden.
Uit een analyse van Roland Berger blijkt dat bedrijven jaarlijks, door het beheersen van variatiekosten, meer dan €100 miljard kunnen besparen op onnodige productie- en distributiekosten. Het geheim ligt in het saneren van onnodige productvarianten en het standaardiseren en modulair opbouwen van productieprocessen. Alexander van Hasselt van Roland Berger neemt IKEA, dat drie soorten schroeven gebruikt voor alle kasten, als voorbeeld: “Er is niemand die een kast koopt omdat er zulke mooie schroeven in zitten” zegt de Roland Berger adviseur. Ook Apple haalt hij aan als voorbeeld: “De iPhone is er nog steeds niet in honderd verschillende kleuren”.
Zie ook het bericht: Roland Berger: Productcomplexiteit neemt grote vlucht.
Jos van Iwaarden van A.T. Kearney is het met Van Hasselt eens. “Er wordt onderschat wat voor kosten een breed assortiment met zich meebrengt”. Toch is het in de praktijk niet altijd eenvoudig om drastisch te snijden. Volgens de consultant wordt standaardiseren vaak bemoeilijkt door bezwaren van de marketingafdeling: “Die werpen tegen. Als je nu stopt, bespaar je bijna niets. De kosten zijn al gemaakt is een vaak gehoord argument” voegt hij toe.