I&W kiest partners voor beleidsadvies en ingenieursdiensten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft elf partners geselecteerd voor de raamovereenkomst Beleidsadvies- en Ingenieursdiensten (BADI-3). De driejarige overeenkomst (met mogelijkheid om één keer een jaar te verlengen) heeft een waarde van bijna €280 miljoen.
De BADI-3 raamovereenkomst bestaat uit vier percelen en richt zich op het leveren van advies, projectondersteuning en gespecialiseerde diensten op de thema’s mobiliteit- en transport, leefomgeving, bodem & ondergrond en water.
De interesse in de raamovereenkomst was groot. Niet alleen gaat het om een van de grootste mantels voor advies- en ingenieursdiensten binnen de publieke sector, ook krijgen de geselecteerde partijen de mogelijkheid om de komende jaren te werken aan de meest prestigieuze projecten en opgaven die vallen onder de paraplu van IenW.
Perceel 1: Toekomstbestendige mobiliteits- en transportsystemen
Omvang: €140 miljoen
Winnaars: Infram, WB de Ruimte, Arcadis, Antea, Rebel, TwynstraGudde, Deloitte
Perceel 2: Duurzame, gezonde en veilige leefomgeving
Omvang: €60 miljoen
Winnaars: Infram, Rebel, Arcadis, Antea, Movares, TwynstraGudde, Witteveen+Bos
Perceel 3: Water
Omvang: €60 miljoen
Winnaars: Infram, WB de Ruimte, Arcadis, Movares, TwynstraGudde, Witteveen+Bos
Perceel 4: Bodem en ondergrond
Omvang: €16 miljoen
Winnaars: Infram, Arcadis, Rebel, Antea, Movares, TwynstraGudde, Witteveen+Bos
De winnaars zijn na een openbare aanbesteding geselecteerd als ‘preferred suppliers’, waarbij in het gunningstraject vooral is gekeken naar de expertise en het trackrecord van partijen (de factor prijs was in deze raamovereenkomst van minder belang dan gewoonlijk het geval is).
Omdat de raamovereenkomst veel verschillende kennisgebieden omvat, werken de hoofdaannemers in bijna alle gevallen met een consortium aan partners.
Organisatieadviesbureau TwynstraGudde is penvoerder van een consortium bestaande uit Sweco, Decisio, Must Stedebouw, Dialogic, EVConsult, Move Mobility R&D, Studio Bereikbaar, dBvision en Hypercube.
Het bureau was de afgelopen jaren in het kader van BADI-2 (de voorloper van BADI-3) betrokken bij enkele grote opdrachten binnen de raamovereenkomst, zoals de uitwerking van de corridor hubs in de metropoolregio Amsterdam en de verkenning naar het toekomstperspectief van de auto.
Ook Arcadis en Infram zijn voor alle vier de percelen geselecteerd als partner.
Arcadis werkt samen met adviesbureau Berenschot en stedenbouwkundig ontwerpbureau PosadMaxwan. Het consortium werkt voor gespecialiseerde vraagstukken samen met Bax & Company, Horvat & Partners, Generation.Energy, Significance, Nestra, Omniplan, Procap, Ipsos I&O en Emma.
Infram werkt samen met Royal HaskoningDHV en Buck Consultants International.
Movares en Witteveen+Bos zijn voor drie percelen geselecteerd. Movares werken samen met Andersson Elffers Felix en Ecorys, Witteveen+Bos heeft geen verdere details bekendgemaakt.
Rebel is samen met consortiumpartners Goudappel, Tauw, APPM en Drift geselecteerd voor percelen 1, 2, en 4.
Antea werkt samen met Arup en KPMG.
Deloitte en WB de Ruimte opereren ieder met een handvol ketenpartners.
Scope van werkzaamheden
De raamovereenkomst geldt voor de hele bestuurskern van het ministerie, Staf Deltacommissaris, het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming, de Nederlandse Emissieautoriteit en delen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.
De focus ligt op de dienstverlening aan de vier directoraten-generaal (DG) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: DG Water en Bodem, DG Milieu en Internationaal, DG Mobiliteit en DG Luchtvaart en Maritiem.
BADI-3 versus BADI-2
IenW heeft voor de gunning van BADI-3 een aantal facetten aangescherpt. Zo is aan bureaus gevraagd om meer specialistische kennis in huis te hebben, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering en geluidberekeningen.
In het gunningstraject is bovendien meer nadruk gelegd op de social return-aanpak. De overheid werkt via maatschappelijk verantwoord inkopen en verlangt van haar opdrachtnemers dat zij zich conformeren aan het zogeheten ‘Maatwerk voor Mensen’-beleid. In BADI-2 was hiervoor ook al aandacht, maar in deze BADI-3 konden partijen meer punten verdienen (hoe hoger de inzet voor social return, hoe hoger het scoringspercentage).
Ook niet onbelangrijk voor de winnende partijen: het totale budget van de raamovereenkomst is bijna verdubbeld, van €150 miljoen naar €276 miljoen. Dit heeft volgens IenW te maken met de grote en complexe opgaven waar het ministerie de komende jaren voor staat.
Lees ook: De winnaars van BADI-1 en de winnaars van BADI-2.
Reacties van de winnende partijen
Remko de Leeuw van Arcadis: “De uitdaging voor ons is om bereikbaarheid en goede verkeersdoorstroming te koppelen aan brede welvaart. Daarmee brengen we een veilige en gezonde fysieke leefomgeving in balans met economische ontwikkelingen en eventuele groei. De partijen in ons consortium hebben allen specifieke kennis die samen zorgt voor een totaalpakket, waarbij we onze opdrachtgever helpen om ambities ook echt te realiseren.”
Wouter Metzlar van Berenschot: “Het ministerie heeft een leidende rol in het vormgeven van het Nederland van de toekomst. Als maatschappelijk gedreven adviesbureau zijn we zeer gemotiveerd om met onze partners het ministerie ook de komende jaren hierbij te adviseren en te ondersteunen. Zo bouwen we mee aan een duurzaam, leefbaar en bereikbaar land.”
Froukje van de Klundert van PosadMaxwan. “Het staat in bijna ieder visiedocument of krantenartikel: Nederland krijgt te maken met grote ruimtelijke opgaven. Het werk voor het ministerie bevindt zich midden in de strategische afwegingen rondom deze grote opgaven. Als stedenbouwkundig bureau vinden wij het fantastisch om via onderzoek, strategie, ontwerp én uitvoering bij te dragen aan nieuwe ruimtelijke antwoorden voor het Nederland van morgen.”
Martin van Oosten van Arup: “Met een focus op innovatie, kennisdeling en een gezamenlijke inzet voor een duurzame toekomst, zetten Arup, Antea en KPMG hun expertise in als sparringpartner, adviseur en verbinder om het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat te ondersteunen bij het realiseren van een bereikbaar, leefbaar en veilig Nederland.”
“We staan voor complexe en urgente maatschappelijke opgaven en die vragen om een integrale aanpak. In deze samenwerking gaan we dat realiseren. Daar ben ik van overtuigd. Samen werken aan een toekomstbestendig Nederland.”
Maarten van Poelgeest van Andersson Elffers Felix: “Ruimtelijk wordt het steeds meer dringen en begint het steeds meer te knellen: woningbouw, natuur, energietransitie, stikstof etc. En dat terwijl we ons realiseren dat niet meer alles kan op alle plekken en ‘water- en bodemsturend’ een steeds belangrijker ordenend principe wordt voor de ruimtelijke inrichting in onze kwetsbare delta.”
“Dit brengt ingewikkelde dilemma’s met zich mee, waarbij het maken van keuzes een complex spel is dat zich heen en weer beweegt op verschillende bestuurslagen en schaalniveau’s. En daar komen wij in beeld. Vanuit de inhoud het faciliteren van dergelijke complexe processen past ons goed.”