Elektrificeren wagenpark levert meer CO2-reductie op dan goedkoop ov

01 maart 2024 Consultancy.nl

Het elektrificeren van het Nederlandse wagenpark is een effectiever middel om onze CO2-uitstoot terug te dringen dan de prijs van het openbaar vervoer (ov) te verlagen. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft.

Voor zijn studie – uitgevoerd in opdracht van belangenorganisatie Natuur & Milieu – onderzocht CE Delft hoe het Nederlandse mobiliteitssysteem tussen 2025 en 2030 kan worden verduurzaamd.

Daarbij werd gekeken naar vier maatregelen, die elk €600 miljoen mogen kosten: (1) een hoge aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s, (2) een premie voor eigenaren die hun auto de deur uit doen, (3) een sloopregeling voor oude fossiele brandstofauto’s en (4) een klimaatticket voor het ov.

Elektrificeren wagenpark levert meer CO2-reductie op dan goedkoop ov

In het rapport is te lezen dat een hogere aanschafsubsidie (tussen de €2.000 en €5.000) voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s verreweg de meest effectieve manier is om mobiliteitssysteem te verduurzamen. De maatregel levert volgens CE Delft tussen 2025 en 2030 een totale CO2-reductie op van circa 625.000 ton.

De sloopregeling (€2.000) is met een reductie van ruim 200.000 ton aan CO2 ook een redelijk effectieve maatregel. Datzelfde geldt voor de premie (€3.000) die eigenaren moet stimuleren hun auto de deur uit doen: deze maatregel is goed voor een CO2-reductie van iets minder dan 150.000 ton.

Het aanbieden van een ov-kaart waarmee gebruikers tegen een gereduceerd, vast maandbedrag onbeperkt mogen reizen buiten de spits, is volgens de onderzoekers de minst effectieve manier om het mobiliteitssysteem te verduurzamen. Het gaat om een CO2-reductie van 19.000 ton.

Dat de reductie een stuk lager uitpakt, komt doordat ov-stimuleringsmaatregelen slechts een beperkt deel van de autorijders doet overstappen op het ov. “Het klimaatticket zal er vooral toe leiden dat er nieuwe reizigers komen vanuit de actieve modaliteiten (fietsen en lopen) en nieuwe reizigers, die geen reis maakten voordat zij een ov-kaart kregen”, aldus CE Delft.

Eerlijke transitie

De politiek heeft het steeds meer over de betaalbaarheid van de energietransitie. Het gaat dan niet alleen over de hoogte van de rekening, maar ook over de verdeelsleutel. De afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld veel dure Tesla’s met belastinggeld gesubsidieerd, terwijl veel goedkope huurwoningen nog altijd slecht geïsoleerd zijn.

Daarom stelden de onderzoekers van CE Delft eveneens vast wie precies profiteert van de vier maatregelen om het Nederlandse mobiliteitssysteem te verduurzamen. Daartoe splitsten ze de Nederlandse samenleving op in verschillende inkomensklassen.

Wat blijkt? Met name huishoudens met een relatief hoog jaarsalaris (€60.000 of meer) profiteren van de hogere aanschafsubsidie op elektrische auto’s. Dat komt omdat zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s nog altijd betrekkelijk prijzig zijn. 

Het budget van de sloopregeling en de premie voor eigenaren die hun auto de deur uit doen, komen in grotere mate bij lagere inkomens terecht. Ongeveer 60% van de CO2-reductie van deze maatregelen wordt gerealiseerd door huishoudens met niet meer dan een modaal jaarsalaris (€45.000).

De reden hiervoor? Huishoudens met een jaarsalaris van €20.000 tot €45.000 bezitten ongeveer de helft van alle Nederlandse personenauto’s. Daarnaast zijn huishoudens met een bescheiden beurs vaker in het bezit van oudere auto’s, die over het algemeen vervuilender zijn.

Combineren is mogelijk

Om zoveel mogelijk milieuwinst te pakken én de rekening eerlijk te verdelen, adviseert CE Delft om meerdere maatregelen door te voeren. Zo kan het effect van het ov-klimaatticket bijvoorbeeld worden versterkt als ook de sloopregeling of de auto-de-deur-uit-premie worden ingevoerd.

Wat de precieze milieuwinsten zijn van het gecombineerd inzetten van maatregelen is onbekend, benadrukt CE Delft. “Daarvoor is vervolgonderzoek vereist.”

More on: CE Delft
Netherlands
Company profile
CE Delft is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

CE Delft is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.