Passie voor de publieke sector: Tarik Moudrous over zijn reis bij Adlasz
Een verborgen juweel – dat is hoe je Adlasz zou kunnen omschrijven. Een mooi compliment, maar ook een beetje zonde. Want het Tilburgse adviesbureau zou soms best iets minder bescheiden mogen zijn, vindt ook Tarik Moudrous. Negen jaar geleden begonnen als trainee en inmiddels manager, is hij zelf gelukkig de uitgelezen persoon om ons meer te vertellen over Adlasz. Dus spraken we hem uitgebreid over hoe een klein bureau grote maatschappelijke impact maakt.
Tarik Moudrous zit niet graag stil. “Ik heb vanaf mijn veertiende nooit zonder baan gezeten”, begint hij met een glimlach. Dus werkte hij ook naast zijn studie fiscaal recht, bij een klein administratie- en belastingadvieskantoor in Tilburg. Met zijn masterdiploma op zak, kon hij vervolgens doen waar menig afstudeerder van droomde: zijn loopbaan starten bij een Big Four.
“Via een fantastische business course in Boston kon ik aan de slag bij Deloitte”, vertelt hij. “Daar begon ik binnen de belastingpraktijk van het kantoor.”
Zo had Tarik de vliegende start waarop hij had gehoopt. Gaandeweg voelde hij echter dat hij niet helemaal op zijn plek zat. “Deloitte is een mooi bedrijf, maar ik kwam erachter dat de corporate kantoorcultuur niet voor mij is weggelegd.”
Toch was het een hele waardevolle tijd, want het was hier dat Tarik ontdekte waar zijn echte passie ligt. “We werkten onder meer voor non-profitklanten zoals ziekenhuizen en onderwijsinstellingen. Ik leerde veel van mijn manager, maar nog belangrijker is dat hij me liet zien hoe mooi het is om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Hij wakkerde echt mijn liefde voor de publieke sector aan.”
Een gok
Dit bracht Tarik bij Adlasz, een advies- en interimbureau dat zich volledig focust op lokaal bestuur en het sociaal domein. Hij kende het bureau nog uit de tijd dat hij bij het administratie- en belastingadvieskantoor werkte – het destijds net opgerichte Adlasz huurde kantoorruimte in hetzelfde pand. Hij was het bureau altijd blijven volgen, en toen hij zag dat ze mensen zochten nam hij meteen contact op.
“Ik kon al snel koffie komen drinken en het was een heel prettig gesprek”, herinnert Tarik zich. “De focus op het sociaal domein sprak me enorm aan, net als dat ik me zou kunnen ontwikkelen tot een goede adviseur – veel breder dan alleen op het gebied van fiscaliteit.”
Daar zat echter ook een mogelijke horde. “We hadden echt een klik, maar de rest van het team had allemaal een achtergrond in de accountancy en ze vroegen zich wel af hoe goed ik erbij zou passen met mijn fiscale achtergrond.”
Toch kreeg hij al gauw bericht dat hij kon langskomen voor contractbesprekingen. “Later hebben ze me wel verteld dat ze destijds echt de gok met mij hebben gewaagd”, vertelt Tarik. “Dat besefte ik zelf ook al in de onderhandelingen, maar ik wilde zo graag het vak leren. We hebben toen afgesproken dat ik als trainee zou beginnen – weer onderaan de ladder.”
Van Tilburg naar Amsterdam
Dus kon Tarik aan de slag. In december 2014 maakte hij zijn eerste uren, op 1 januari 2015 ging officieel zijn contract in. Dankzij de brede focus van Adlasz kon hij zich in de jaren die volgden vastbijten in een breed palet aan vraagstukken.
“Vanuit onze adviesdienstverlening bieden we organisaties strategische ondersteuning rond diverse complexe vraagstukken, veelal op het snijvlak beleid-uitvoering-financiën”, schetst Tarik. “Het is heel divers, maar één ding is eigenlijk bijna altijd hetzelfde: we worden ingeschakeld als een organisatie er zelf niet meer uitkomt.”
“Dat je als klein Tilburgs bureau de grootste gemeente van Nederland mag helpen zegt wel wat!”
Een opdracht waar Tarik heel veel van leerde was het opzetten van een controleframework voor de gemeente Amsterdam. “We hielpen ze om de interne beheersing beter te organiseren. Daarvoor moesten we alle processen in kaart brengen. Zo ben ik alle stadsdelen afgereisd en zag hoe het eraan toegaat in de verschillende afdelingen van zo’n grote organisatie. Die inzichten pas ik vandaag de dag nog steeds toe.”
De opdracht illustreert voor Tarik ook de kracht van Adlasz. “Dat je als klein Tilburgs bureau de grootste gemeente van Nederland mag helpen zegt wel wat!”
Geen enkele afstand
Door de jaren groeide dat kleine bureau gestaag. Inmiddels telt Adlasz zo’n 30 medewerkers. En ook het dienstenaanbod werd gaandeweg verbreed. “De laatste jaren doen we ook steeds meer interimklussen”, vertelt Tarik.
En zelf maakte hij ook een flinke ontwikkeling door. “Ik mag mezelf tegenwoordig manager noemen”, geeft hij aan. “Maar ik moet eerlijk zeggen: functietitels zeggen mijn niet zoveel”, voegt hij daar meteen aan toe.
Deze houding is tekenend voor Adlasz, legt hij uit. “Als ik hier om me heen kijk op de werkvloer zie ik collega’s van jong tot oud met allerlei functies, maar iedereen is gelijk en er is ook geen enkele afstand tussen een junior en een partner.”
Ook iemands afkomst of gender speelt volgens Tarik geen rol. “Diversiteit is geen pijler binnen ons wervingsbeleid, maar toch is het team aardig divers. Dit laat zien dat iedereen met zijn of haar achtergrond zich bij Adlasz thuis voelt.”
Oudgediende
Waar zijn functietitel hem niet zoveel interesseert, heeft Tarik als een van de oudgedienden wel extra verantwoordelijkheden. “Naast dat ik extern klanten adviseer over de complexere vraagstukken binnen het sociaal domein, ben ik intern verantwoordelijk voor een groep jongere collega’s. Ik kijk mee naar hun ontwikkeling en opleiding en biedt begeleiding.”
“Ik heb flinke stappen kunnen maken en ben daarin telkens enorm geholpen door mijn collega’s.”
“Ook ben ik voorzitter van ons kwaliteitsteam, waarin we bewaken dat we te midden van alle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen onze hoge kwaliteit werk blijven leveren”, vertelt hij. “En uiteraard kijken we ook altijd wat we nog kunnen verbeteren. Soms zitten we samen echt in de avonduren mooie modellen te maken om klanten nog efficiënter te helpen.”
Kiezen voor maatschappelijke impact
Al met al zijn de afgelopen negen jaar voor Tarik voorbijgevlogen. Toch lijkt het alweer heel lang geleden dat zijn collega’s de gok aandurfden en hij als trainee aan de slag kon. “Ik heb flinke stappen kunnen maken en ben daarin telkens enorm geholpen door mijn collega’s”, geeft hij aan. “Ik zeg altijd: je moet zelf initiatief tonen, maar als je dat doet krijg je volop handvatten aangereikt om je te ontwikkelen in de richting die jij op wil.”
En waar hij misschien nog wel het meeste van geniet in zijn rol als manager, is dat hij nu op zijn beurt anderen kan helpen groeien. “We werken de laatste jaren ook steeds meer met starters en ik vind het fantastisch om met ze te werken”, geeft hij aan.
“Ik zie jonge jongens en meiden vers uit de schoolbanken binnenkomen, soms nog een beetje verlegen. En als ik dan zie hoe zij zich binnen twee jaar ontwikkelen en inhoudelijk over complexe thema’s kunnen meepraten tot op het directieniveau van een gemeente, dat is echt prachtig.”
Wat hij ook heel mooi vindt om te zien is dát die jonge talenten kiezen voor Adlasz. “In mijn studententijd was het al snel: ‘als ik klaar ben begin ik bij een Big Four’. Nu zie je dat meer jongeren kiezen voor een kleiner kantoor én voor de publieke sector. Ze willen graag maatschappelijke impact maken – en terecht, want dat maakt je werk zoveel mooier.”
Meer weten over hoe Tarik en zijn collega’s maatschappelijke impact maken? Binnenkort deel twee van ons gesprek met Tarik Moudrous, waarin we dieper ingaan op de projecten waaraan Adlasz werkt en Tariks passie: werken aan verbetering binnen het sociaal domein.