Werken bij Magnus Digital: Twee consultants aan het woord

14 november 2023 Consultancy.nl

Tjerk van der Maten en Joris Schalks zijn ruim een jaar werkzaam als Consultant bij Magnus Digital. Ze vertellen over hun werk, hun keuze voor Magnus Digital en meer.

Magnus Digital is de digitale transformatiepraktijk van IT-adviesbureau Magnus. Het ongeveer 100 consultants tellende team helpt opdrachtgevers met de vele facetten van hun digitale transformatie. De praktijk is onderdeel van Emixa, een groep van bedrijven die samen een volledig portfolio aan digitale transformatiediensten en -oplossingen biedt.

Toen Tjerk van der Maten en Joris Schalks zich een jaar geleden aansloten bij Magnus Digital, brachten ze verschillende achtergronden mee. Waar Tjerk onder meer een opleiding in Sports Marketing en een master in Marketing Analytics & Data Science afrondde, heeft Joris een academische achtergrond in industrieel engineering en operations management.

Tjerk van der Maten en Joris Schalks, Magnus Digital

Tjerks leven draait sinds zijn jeugd feitelijk maar om één ding, zo erkent hij zelf: sport. Een opleiding in die richting leek dan ook een logische keuze. Hij ging voor een opleiding waarin hij “de combinatie tussen sport en commercie/marketing” kon maken.

“Tijdens mijn studie heb ik verschillende stages mogen lopen bij betaalde voetbalorganisaties en sportzenders”, vertelt Tjerk. “En hierin zag ik vaak dezelfde trend voorbijkomen: het is steeds moeilijker om generatie Y en Z te bereiken, te activeren en te binden aan merken. Daarvoor schreef ik verschillende plannen en bedacht ik verschillende activaties, onder andere met het middel e-sports.”

De fascinerende wereld van e-sports

Het was een wereld die Tjerk fascineerde. “De e-sports-wereld trok mij zo aan dat ik niet veel later een bedrijf heb opgezet, volledig gericht op het bereiken en binden van de jonge generatie, veelal voor betaaldvoetbalclubs in de Benelux.”

Het is bovendien een landschap waarin data een enorme rol speelt. “Je kan het zo gek niet bedenken en het wordt wel doorgemeten met data”, aldus Tjerk, die hierin een sterke interesse ontwikkelde. “Ik zag de meerwaarde van data ook breder dan alleen de sport- en prestatiewereld.”

“Ik was op zoek naar een organisatie waar ik veel meters zou kunnen maken onder begeleiding van ervaren mensen.”

Dat noopte Tjerk om ook een opleiding in data science te volgen. “En om tegelijkertijd onder dezelfde holding waar het e-sportsbedrijf onder actief was al kleine dataprojecten op te pakken voor bedrijven in de recruitmentwereld. Dit was de ideale combi tussen praktijk en theorie.”

Meters maken

Om nog meer ervaring op te doen in de wereld van data, besloot Tjerk na het afronden van de master in data science rond te kijken bij bedrijven met veel expertise in dit vakgebied. “Via collega Sigrid Breel kwam ik uiteindelijk terecht bij het Digital Insights-team van Magnus, waar ik nu iets meer dan een jaar actief ben als Data & Analytics-consultant.”

Gevraagd waarom hij juist voor Magnus Digital heeft gekozen, heeft Tjerk zijn antwoord snel paraat: “In mijn vorige rollen was ik vaak aan het pionieren met businessmodellen en veelal aan het werk met soortgelijke young professionals die net uit de studiebanken kwamen. Ik was op zoek naar een organisatie met meer ervaring, waar ik een steile leercurve zou hebben en veel meters zou kunnen maken onder begeleiding van ervaren mensen.”

Vertrouwen en verantwoordelijkheid

Iemand die daar goed over kan meepraten is zijn collega Joris Schalks. Joris begon ruim een jaar geleden als junior consultant bij Magnus Digital. “Het was een periode waarin ik enorm veel heb geleerd en mij persoonlijk heb kunnen ontwikkelen”, geeft hij aan.

Magnus hecht veel waarde aan zowel het opdoen van werkgerelateerde kennis als persoonlijke ontwikkeling, legt Joris uit. “Zo heb ik bijvoorbeeld een certificaat gehaald voor SAP Analytics Cloud, maar ook trainingen gevolgd in het kader van persoonlijk leiderschap. Aan het einde van het traject als junior consultant was ik verantwoordelijk voor delen van projecten en had ik al veel ervaring opgedaan met twee verschillende tools.”

“Vanaf het begin krijg je veel vertrouwen en snel eigen verantwoordelijkheid, zonder dat je daarbij aan je lot wordt overgelaten”, geeft hij aan. “Die verantwoordelijkheid groeit geleidelijk naarmate je langer werkt en meer ervaring krijgt.”

 “Ik voelde meteen een goede klik. Het gesprek voelde soms al niet meer als een sollicitatie.”

Met een achtergrond in industrieel engineering en operations management stond de keuze voor de IT-consultancy overigens niet meteen vast voor Joris. “Na mijn afstuderen had ik eigenlijk nog niet direct bedacht om de IT-consultancy in te gaan. Ik had wel een lichte neiging naar consultancy, maar ik had me nog niet gefocust op een specifieke branche. Wel had ik tijdens mijn studie al veel interesse voor data ontwikkeld.”

Dus toen hij via een recruiter met het Digital Insights-team in contact kwam, klonk dat als een interessante optie. “Redelijk onbekend met Magnus ben ik de interviews ingegaan en daar ben ik eigenlijk vrij snel overtuigd geraakt dat dit voor mij de juiste plek zou zijn.”

Gezellig, hardwerkend en persoonlijk

Het was echter niet alleen zijn interesse in data die doorslaggevend was. “Misschien was het ook wel de cultuur hier”, geeft hij aan. “Tijdens mijn interviews voelde ik meteen een goede klik met mijn gesprekspartners. Het gesprek voelde soms al niet meer als een sollicitatie. Uiteindelijk is mij positieve beeld ook helemaal bevestigd. Ik heb het nog altijd ontzettend naar mijn zin!”

De cultuur binnen Magnus Digital omschrijft Joris als “gezellig, hardwerkend en persoonlijk”. De praktijk heeft volgens hem een “platte structuur, waardoor je op iedereen kan afstappen voor hulp of gewoon een praatje”.

Tjerk kan zich helemaal vinden in de woorden van Joris. “De platte hiërarchie met veel verantwoordelijkheden en proactieve, getalenteerde collega’s maakt het voor mij een ideale omgeving om te groeien als persoon”, geeft hij aan.

“Als je alle leuke activiteiten wil bijwonen heb je een volle agenda!”

Ook is er genoeg aandacht voor zaken náást werk. “Dat is onder andere terug te zien in de vele sportactiviteiten en uitjes die worden georganiseerd”, vertelt Joris. “Hierin is ook veel ruimte voor eigen initiatieven. Zo zijn we sinds kort met een groepje regelmatig aan het padellen en is er afgelopen jaar een heus Magnus-festival georganiseerd bij iemand thuis.”

En als fervent sportliefhebber is ook Tjerk regelmatig terug te vinden op de padelbaan. “Ik organiseer met een aantal collega’s Magnus-padeltoernooien”, vertelt hij. “Ook hebben we een Magnus-voetbalteam waar ik zo nu en dan een balletje mee trap. En ik ben uiteraard van de partij tijdens Jong Magnus-events en wintersportreizen. Als je alles wil bijwonen heb je een volle agenda!”

Uitdagende projecten

En in hun dagelijkse werk kunnen Tjerk en Joris zich uitleven in uiteenlopende en uitdagende opdrachten. Zo zetten ze zich in voor opdrachtgevers die vanuit Magnus Digital Insights worden geholpen bij het onttrekken van waardevolle informatie uit data.

Het team van Magnus Digital richt zich op de focusgebieden Business Analytics (bijvoorbeeld het ontwikkelen van rapportages en het opzetten van een data warehouse), Analytics Strategy (adviestrajecten om te bekijken welke data tooling het best bij een bedrijf past) en Advanced Analytics (denk aan data science en generatieve AI-projecten).

“Op basis van data kunnen klanten strategische beslissingen nemen en processen beter en efficiënter inrichten”, schetst Tjerk, die momenteel werkt op een project voor een startup-accelerator. “Ik ben onder andere actief voor DDF People, een holding waar momenteel zo’n 20 bedrijven actief onder zijn. Deze bedrijven zijn actief in uiteenlopende branches.”

“Mijn rol hier is om verschillende bedrijven te ondersteunen met marketing automation, marketing analytics en dataoplossingen, zodat deze kunnen kennismaken met de laatste (data)technologieën om zodoende processen en sales te bevorderen. Naast deze werkzaamheden ondersteun ik bij het opzetten en opschalen van startups.”

Meteen naar Berlijn

Ook Joris geniet van de opdrachten bij Magnus Digital. Want uitgerekend op die allereerste dag mocht hij als junior consultant al direct mee naar een opdracht in Berlijn, om te ondersteunen bij een project waarbij er een nieuw ERP-systeem geïmplementeerd werd. “In dit project was Duits de voertaal bij de klant, dus dat was meteen een grote uitdaging”, blikt hij terug.

“Ik hoop nog meer technische bagage te ontwikkelen zodat ik een nog waardevollere sparringpartner ben voor bedrijven.”

“Verder heb ik als junior consultant het grootste deel van de tijd bijgedragen aan een project waarbij we ERP-data uit SAP via SAP Business Warehouse beschikbaar hebben gemaakt voor een centraal Azure-platform”, vervolgt hij. “Hier kunnen vervolgens meerdere databronnen gecombineerd worden zodat hierop gerapporteerd kan worden. Hiernaast heb ik me beziggehouden met een adviestraject voor een klant die zijn verouderde data warehouse wilde vervangen.” 

En ook vandaag de dag, inmiddels als volwaardige consultant, werkt Joris aan een “heel gaaf advanced analytics-project”, vertelt hij met een glimlach. “Aan de hand van drone- en satellietbeelden bepaal ik de bezettingsgraad van parkeerplaatsen. Hierbij maken we gebruik van image recognition-modellen die op basis van machine learning zelf auto’s kunnen herkennen.”

Ambities

Met hun aansprekende opdrachten, de prettige cultuur binnen Magnus Digital en de ruimte voor ontwikkeling en ondernemerschap zitten Tjerk en Joris uitstekend op hun plek bij de digitale transformatiespecialist uit Naarden.

Gevraagd naar zijn ambities, geeft Joris aan: “Over enkele jaren hoop ik eindverantwoordelijke te zijn van een project. Hierbij hoop ik veel advanced analytics-projecten te kunnen doen, omdat dat mij toch wel het meeste trekt. Ten slotte blijf ik afwisseling en uitdaging in mijn werk heel belangrijk vinden, waarbij ik dus niet alleen maar expert ben in een specifieke tool, maar me ook veel kan bezighouden met project- en stakeholdermanagement.”

Ook Joris wil zich graag breed ontwikkelen “in een enorm dynamisch datalandschap”, zo laat hij weten. “Opgeleid als Data Scientist vind ik projecten en producten rondom generatieve AI fascinerend, maar ook complexe adviestrajecten in het realiseren van inzichten uit bergen data blijft me interesseren. Ik hoop in de komende jaren nog meer technische bagage te ontwikkelen om zodoende een nog waardevollere sparringpartner te zijn voor bedrijven die aan de hand van data digitaal willen transformeren.”