Altuïtion na management buy-out de volgende fase in
Adviesbureau Altuïtion gaat met een nieuwe statutaire directie een nieuwe fase in.
Sinds de oprichting in 1997 richt Altuïtion zich op customer excellence en customer experience. Het bureau is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een toonaangevende speler binnen het domein.
Altuïtion heeft tientallen commerciële en (semi-)overheidsorganisaties in ons land geholpen met het neerzetten van betere commerciële en serviceprestaties. Het bureau staat ook bekend vanwege zijn zelf-ontwikkelde methodiek, die veel wordt toegepast voor het verbeteren van de klantervaring: de 9+ filosofie en 9+ aanpak.
Het bureau uit Den Bosch telt vandaag de dag een team van rond de 20 werknemers (en een uitgebreid netwerk van associates en partners). Als het aan de nieuwe directeuren en meerderheidsaandeelhouders ligt, dan zet Altuïtion de komende jaren de volgende stap in zijn ontwikkeling en groei.
“We zijn ooit begonnen als een pur sang consultancybureau, maar geleidelijk uitgegroeid tot een praktijkgedreven bureau dat het concrete customer excellence-vakmanschap koestert en bovendien verandermanagement inzet om onze klanten daadwerkelijk te helpen met de stap naar een 9+ organisatie”, zegt Wilfred Achthoven, managing partner van Altuïtion.
Achthoven is de oorspronkelijke oprichter van Altuïtion en heeft alle 25 jaren leidinggegeven aan het bedrijf. De tweede managing partner, Stephan van Slooten, is sinds vijftien jaar aan boord. Hij sloot zich aan bij Altuïtion na een loopbaan in het verzekeringslandschap.
Het duo heeft begin deze maand een management buy-out afgerond, waarbij ze een meerderheidsbelang hebben genomen in het consultancybureau. De derde (minderheids)aandeelhouder is vanaf de start van Altuïtion betrokken bij het bureau, maar speelt geen actieve rol in het reilen en zeilen van de organisatie.
De ‘one-stop’ groeiambitie
Achthoven en Van Slooten zien de verdere ontwikkeling naar een ‘one-stop-shop’ voor customer experience-management als belangrijke motor voor verdere groei. Onderdeel hiervan is het uitbouwen van de capaciteiten rondom implementatie en verandermanagement, en het uitbouwen van tooling zoals quickscans en praktische toolboxen. Ook wordt geïnvesteerd in de opleidingstak, die trainingen en workshops aanbiedt.
Doel is om klanten langs de gehele keten van de customer experience-journey bij te staan als consultant en veranderpartner. Tot de klantenkring van Altuïtion behoren partijen als Ahold, ANWB, BAM, Centraal Beheer, Enexis, HTM, KNVB, Nationale-Nederlanden, NS, Politie, Porsche, de Volksbank en UWV.
Daarnaast ziet Altuïtion ruimte om verder te groeien in het employee experience-domein. Het bureau is ook al enige tijd actief binnen dit gebied. “Onze 9+ filosofie leent zich ook uitstekend om meer inzicht te krijgen in wat de eigen medewerkers ervaren en de twee onderwerpen worden steeds meer met elkaar verweven”, legt Van Slooten uit. “Organisaties met high-performing teams zijn ook beter in staat om onderscheidende klantervaringen te leveren. Onze 9+ filosofie brengt deze twee elementen samen in een integrale aanpak.”
Met deze nog relatief nieuwe line of business verbreedt Altuïtion de opdrachtgeverskring van de general manager, chief marketing officer en customer experience-verantwoordelijken naar de chief human resources officer.
“Onze missie is om het leven van klanten en medewerkers van onze opdrachtgevers mooier, makkelijker, leuker en betekenisvoller te maken”, zegt Van Slooten. “Dat doen we door organisaties te helpen om te begrijpen wat emotionele beleving is, en wat klanten en medewerkers écht beleven, denken, voelen, ervaren. En bovendien door die organisaties te leren wat je concreet kunt doen om die emotionele beleving te verbeteren, hoe je dat organiseert, hoe je het kunt meten en sturen en last but not least hoe je het ‘van de hele organisatie’ kunt laten worden.”