Nieuwe junior consultants voor customer experience specialist Altuïtion
Deze zomer zijn young professionals Danique Veeneman en Laura van de Wijdeven als junior consultants gestart bij Altuïtion, een adviesbureau dat opdrachtgevers helpt met het verbeteren van de klantbeleving. Consultancy.nl stelde de twee nieuwe aanwinsten enkele vragen, over hun hun keuze voor Altuïtion en het traineeshipprogramma dat ze zullen volgen.
Kunnen jullie jezelf kort voorstellen?
Van de Wijdeven: “Mijn naam is Laura van de Wijdeven. Geboren en getogen in Oss maar na de middelbare school al gauw uitgevlogen naar andere steden om te studeren. In deze tijd kwam er een grote passie voor consumentengedrag en psychologie naar de oppervlakte die ik steeds verder probeerde te ontplooien. Na het behalen van mijn master in Business Administration met een specialisatie in marketing ben ik weer teruggetrokken naar het Zuiden waar ik nu met veel plezier woon. In mijn vrije tijd hockey ik graag, loop ik hard of spendeer ik tijd met familie en vrienden.”
Veeneman: “Ik ben Danique Veeneman, 26 jaar. Na mijn studie aan de Hogere Hotelschool heb ik twee jaar in Londen gewerkt bij Four Seasons Hotels. Vervolgens heb ik mijn Master Business Administration met specialisatie in Strategisch Management aan de Radboud Universiteit in Nijmegen afgerond. Na mijn studie heb ik een jaar gewerkt bij EY (Ernst & Young), om vervolgens te beginnen bij Altuïtion. In mijn vrije tijd sport ik graag (crossfit) en ontdek ik graag nieuwe restaurants.”
Waarom hebben jullie gekozen voor consultancy? En wat gaf de doorslag in de keuze voor Altuïtion?
Van de Wijdeven: ”Wat mij heel erg aanspreekt in consultancy is het vele klantcontact. Het boeit mij om verschillende bedrijven uit verschillende sectoren te helpen en samen met hen vraagstukken op het gebied van marketing, strategie en algehele way of working op te lossen. Je komt zo op veel plekken en hebt te maken met veel inspirerende mensen. Exact dat maakt dat consultancy een erg leuk en leerzaam vak is én blijft. Wat mij voornamelijk aanspreekt bij Altuïtion is de volledige focus op de – emotionele, vaak onbewuste – klantbeleving als basis voor een klantgerichter Nederland. De algehele beleving speelt tegenwoordig een bijzonder grote rol in het oog van vrijwel iedere klant. Het geeft mij voldoening om met bedrijven te kijken hoe zij in hun markt deze customer-focus kunnen integreren en via deze weg hun business kunnen laten groeien.”
Veeneman: Van nature houd ik van klantgericht werken en ben ik een klant- en servicegericht persoon. Bovendien is je werk als consultant enorm afwisselend. Ik ben geen type om elke dag aan hetzelfde bureau te zitten en hetzelfde werk te doen. Mijn ambitie is om op basis van performance improvement te werken: bedrijven nog beter maken door (kleine en grote) aanpassingen in processen. Door veel verschillende opdrachten te doen, is het mogelijk om veel te leren in allerlei vakgebieden. De doorslag in mijn keuze voor Altuïtion: ik voelde mijn studie-achtergronden, interesses en wens om in consultancy te werken bij elkaar komen: klant- en servicegericht werken (hospitality-achtergrond) op een adviserende manier en daarnaast het feit dat ik dit kan doen voor grote corporates. Bij Altuïtion krijg ik de kans om dit te doen met veel verantwoordelijkheid, doordat Altuïtion ten opzichte van bijvoorbeeld EY een klein, gespecialiseerd adviesbureau is.
Jullie worden onderdeel van het traineeship programma van Altuïtion. Hoe ziet het traject eruit?
Van de Wijdeven: “Ik heb nog niet eerder gewerkt in een consultancyfirma en daarom is het traineeship uitermate geschikt voor mij. In de eerste maanden wordt mij de mogelijkheid geboden om veel mee te kijken en te luisteren om zo mijzelf de kneepjes van het vak eigen te maken. Al vrij snel ga ik zelf delen van projecten oppakken met het uiteindelijke doel om deze van A tot Z te kunnen én runnen. Om dit op korte termijn te realiseren, volg ik bijvoorbeeld op het moment een cursus en heb ik goede begeleiding van een ervaren senior-consultant die fungeert als mijn coach. Het is een combinatie van daadwerkelijk direct naar de klant toegaan en meedraaien in sessies, alsmede een ondersteunende rol in de voorbereiding en uitwerking van de sessies.”
Veeneman: “Met mijn eigen 9+ mentaliteit bedrijven helpen een 9+ organisatie te worden, de mogelijkheid krijgen om mezelf verder te ontwikkelen op het gebied van customer experience management met de focus op de technieken van Altuïtion (customer journeys, ZMET’s, belevingsklassiekers, CX maturity scans) met daarbij veel begeleiding van specialisten op dit vakgebied.”
Tot slot, hoe ziet jullie droomopdracht eruit?
Van de Wijdeven: “Eerdere werkervaring heb ik opgedaan binnen de FMCG-sector. Dit is toch wel een sector die ik enorm interessant vind vanwege de dynamiek, het snelle schakelen en vaak sterke merken die gekoppeld zijn aan de producten. Klantbeleving is in deze sector ook belangrijk en ik zou het onwijs gaaf vinden om een customer experience-project in de FMCG-sector te leiden.”
Veeneman: “Ik zou graag mezelf willen ontwikkelen tot een expert op het gebied van klantbeleving om organisaties op een zo perfect mogelijke manier te helpen. Een droomopdracht zou heel veel uitdaging hebben, eventueel internationale allure hebben en in mijn voorkeurssector Consumer Products & Retail liggen. Het liefst lever ik 9+ service aan een klant en help ik hen om zichzelf naar het 9+ niveau (‘and beyond’) te tillen.”