Capgemini Invent: De kracht van continu leren met HR cloud-oplossingen
Een digitale HR-ervaring is de nieuwe norm voor medewerkers en managers. Ook is het raadzaam om de belangrijkste momenten van de employee experience centraal te stellen in de aanpak. Dat blijkt uit de HR CloudWatch van Capgemini Invent.
Het onderzoeksrapport van Capgemini Invent neemt de staat van het HR-landschap onder de loep. De onderzoekers constateren dat het landschap de afgelopen jaren grote transformaties heeft ondergaan, vooral door de opkomst van digitale ontwikkelingen en cloud-systemen.
“Nieuwe technologie heeft het continu leren, ook wel bekend als levenslang leren, nieuwe impulsen gegeven. Hierbij staat een werkomgeving centraal waarin medewerkers worden gestimuleerd om zich voortdurend te ontwikkelen”, legt Nicky Slok Soede uit, Consultant bij Capgemini Invent.
Moments that matter en de focus op de werknemers
Met het oog op de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt en veranderende verwachtingen van medewerkers, streven organisaties er steeds vaker naar om de werknemerservaring centraal te stellen in het HR-beleid en de bedrijfsvoering.
Dit betekent dat organisaties zich dienen te richten op de ervaringen die de meeste impact en betekenis hebben. Deze cruciale ervaringen, de zogeheten ‘moments that matter’, spelen zich af langs het gehele HR-domein. Van processen rondom performance management, learning & development, strategische personeelsplanning tot operationele taken.
“Deze ‘moments that matter’ zijn onvergetelijke ervaringen die bepalend zijn voor de carrières van werknemers. Deze ervaringen zorgen voor een blijvende impact op de relatie van medewerkers met hun organisatie. Het zijn ervaringen die een organisatie als werkplek kenmerken en die kunnen leiden tot een mogelijke verhoogde medewerkersloyaliteit in lijn met organisatiesucces”, legt Slok Soede uit.
Neem performance management bijvoorbeeld. Het vermogen om een carrièrepad op te stellen en continu te verbeteren met behulp van feedback, alles binnen één geïntegreerd digitaal platform, is essentieel voor de werknemerservaring gedurende hun loopbaan.
Continu leren vormt ook een kritisch HR-proces. Medewerkers volgen het hele jaar door verschillende trainingen, waarbij technologieën een belangrijke rol spelen. Een digitale ervaring die leidt tot een effectieve planning, waarbij alle informatie op één centrale locatie beschikbaar is, draagt aanzienlijk bij aan de waarde van dit proces. Leren behoort aantrekkelijk en effectief te zijn, maar moet bovenal eenvoudig en intuïtief zijn voor de gebruiker, zo stelt het rapport.
“Het is cruciaal dat organisaties alle ‘moments that matter’ in kaart brengen, en dat langs de gehele levenscyclus waar de HR-afdeling verantwoordelijk voor is”, stelt Slok Soede.
De rol van technologie
Technologie vervult een onmisbare rol bij het creëren van een verhoogde employee experience. In het rapport benadrukken de experts van Capgemini Invent dat elk van de ‘moments that matter’ geoptimaliseerd kan worden door middel van ondersteunende HR-Cloud-oplossingen.
Zo gebruiken de meeste organisaties gedurende het Learning & Development proces een Learning Management System (LMS). Een dergelijk systeem kan een goede ondersteuning bieden voor bijvoorbeeld de administratie van trainingen, maar kan voor andere taken juist minder geschikt zijn. Daarom gebruiken steeds meer bedrijven ook een Learning Experience Platform (LXP).
Slok Soede licht toe: “Een Learning Experience Platform is een front-end laag die boven op een LMS wordt gelegd. Deze wordt gebruikt om de interacties en betrokkenheid van werknemers te verhogen door middel van personalisatie, content curatie (het verzamelen en centraliseren van content gerelateerd aan een thema) en het gemakkelijker vindbaar maken van leermethoden.”
Ze vervolgt: “Organisaties worden aangeraden om, waar mogelijk, te investeren in technologische oplossingen die de employee experience naar een hoger niveau tillen en de gebruiksvriendelijkheid van bestaande applicaties waarborgen.”