PwC verbindt zich als strategische kennispartner aan KNVB
PwC en de KNVB zijn per vandaag een strategisch kennispartnership aangegaan. Daarmee blaast het accountancykantoor opnieuw leven in de jarenlange samenwerking met de voetbalbond, die het sinds jaar en dag ondersteunt in het bevorderen van de maatschappelijke rol die voetbal speelt.
De samenwerking tussen de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) voert terug naar het jaar 1991. Destijds verbond PwC zich als partner aan de KNVB, en tot juli 2020 – een periode van bijna dertig jaar – heeft het kantoor de bond en daarmee het Nederlandse voetbal in de breedte ondersteund en ingezet op het vergroten van de maatschappelijke relevantie van het voetbal.
Samen met de bond voerde PwC jaarlijks onder andere een aantal projecten uit op het terrein van fiscaliteit en bedrijfsvoering, om op deze wijze het Nederlandse amateurvoetbal te ondersteunen en adviseren.
Op verzoek van de KNVB bracht PwC in 2015 de financiële en niet-financiële effecten van voetbal op onze samenleving in kaart. Dat onderzoek, ‘De Kracht van Voetbal’, toonde aan dat voetbal een grote bijdrage levert aan vorming, verbinding, gezondheid en de economie.
En twee jaar geleden, in 2021, voerde PwC onderzoek uit in opdracht van de KNVB, de Eredivisie CV (ECV) en de Coöperatie Eerste Divisie (CED). Daaruit kwam naar voren dat Betaald voetbal zo’n 8,2 miljoen Nederlanders verbindt door alle lagen van de bevolking heen, en dat voetbal ‘niet enkel een spelletje’ is.
Maar ook op andere vlakken speelde PwC de afgelopen jaren als partner een waardevolle rol voor de KNVB. Zo stimuleerde PwC de opkomst van het vrouwenvoetbal, was het in 2017 sponsor van WEURO en ‘supporter’ van de OranjeLeeuwinnen. En in februari 2019 ging een team met experts van PwC samen met een werkgroep vanuit de KNVB aan de slag met het belangrijke onderwerp diversiteit & inclusie.
Hernieuwde samenwerking
Hoewel in de zomer van 2020 besloten werd het vorige partnership met de KNVB niet te verlengen, krijgt de samenwerking vanaf vandaag nu weer een nieuwe, verse impuls. Met het gesloten strategische kennispartnership onderstreept PwC hernieuwd zijn betrokkenheid bij het Nederlandse voetbal, dat een belangrijke rol inneemt in de maatschappij en in het leven van miljoenen Nederlanders.
“De maatschappelijke impact van voetbal is enorm”, beaamt ook Agnes Koops-Aukes, CEO van PwC in Nederland, die aangeeft dat net als in het vorige partnerschap met de KNVB “het vergroten van de maatschappelijke relevantie van voetbal” wederom een belangrijk onderdeel zal vormen van de toekomstige samenwerking.
“Onze brede kennis en expertise op uiteenlopende thema’s zetten we in voor de uitdagingen waar de KNVB mee te maken heeft om samen een zo groot mogelijk maatschappelijke impact te maken”, voegt ze toe.
Ook Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB, toont zich verheugd over de nieuwe samenwerking: “Met ons strategisch plan 2022-2026 leggen we de lat op verschillende terreinen weer hoger. Strategische en organisatorische inzichten zijn nodig om die volgende stap te kunnen maken. Daarom zijn we heel blij met PwC als onze kennispartner.”
“Het voetbal heeft de samenleving zoveel te bieden en dat willen we graag onderbouwd en structureel overbrengen. Maar we zien meer kansen waarbij we samen met PwC impact kunnen maken.”
De KNVB werkt geregeld samen met betaald voetbalclubs, amateurverenigingen, de overheid en maatschappelijke en commerciële partners om positieve impact te maken op de samenleving.