Economische waarde Nederlands voetbal 2,18 miljard

03 september 2015 Consultancy.nl

Op initiatief van onder andere de KNVB heeft PwC onderzoek gedaan naar ‘De Kracht van Voetbal’. Uit berekeningen van de onderzoekers blijkt dat het Nederlandse voetbal een economische waarde heeft van €2,18 miljard, zo’n 0,34% van het Nederlands bruto binnenlands product. Daarmee draagt voetbal meer bij aan de Nederlandse samenleving dan dat het kost, stelt KNVB directeur Bert van Oostveen, naar aanleiding van de bevindingen.

PwC onderzoekt waarde voetbalmarkt
De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB)– in samenwerking met de eredivisie, de eerste divisie en stichting Meer dan Voetbal – vroeg accountants- en advieskantoor PwC onderzoek te doen naar de Nederlandse voetbalmarkt, en vooral  naar het inzichtelijk maken van de (economische en maatschappelijke) betekenis ervan. “Voetbal vormt het grootste sociale netwerk van ons land. Het draagt bij op de maatschappelijke thema’s vorming, gezondheid en verbinding”, aldus de KNVB.

Kracht van Voetbal

De Kracht van Voetbal
Volgens het onderzoek van PwC is de Kracht van Voetbal in vier thema’s uit te drukken: de maatschappelijke (niet-financiële) thema’s ‘Verbinding’, ‘Gezondheid’ en ‘Vorming’, en de financiële waarde, uitgedrukt in (een bijdrage aan het) ‘BBP’ (Bruto Binnenlands Product). Voordat PwC kon berekenen welke economische waarde het voetbal leverde was eerst het nodig om het veld van relevante stakeholders in kaart te brengen. Verschillende stakeholders profiteren op verschillende manieren (of hebben last) van voetbal. In dat kader werden de financiële stromen tussen deze stakeholders onderzocht. Om de bijdrage aan BBP te berekenen ontwikkelde PwC een nieuw methode om te bepalen welke financiële stromen bijdragen aan het BBP en welke niet – of slechts gedeeltelijk. Een overzicht van de stakeholders:

Stakeholders

€2,18 miljard
Na alle relevante beschikbare informatie te hebben geanalyseerd kon de toegevoegde economische waarde worden bepaald. Uit de berekeningen blijkt dat Nederlands voetbal een economische waarde heeft van maar liefst €2,18 miljard, zo’n 0,34 procent van het Nederlands bruto binnenlands product (BBP 2013). De totale financiële waarde ligt verdeeld over betaalde voetbalorganisaties (BVO’s), goed voor ruim €1,3 miljard, het Nederlandse amateurvoetbal, verantwoordelijk voor ruim €775 miljoen, en tenslotte de KNVB, die de resterende ruim €83 miljoen voor zijn rekening neemt.

Verdeling Financiele Waarde

Rekenmodule Lokaal Voetbal
Met een speciaal ontwikkelde rekenmodule kunnen voetbalclubs, zowel in het betaald- als het amateurvoetbal, zelf hun maatschappelijke en economische waarde berekenen. Deze module stelt hen niet alleen in staat om hun huidige bijdrage te ontdekken, maar levert ook inzicht in hoe ze die bijdrage het beste kunnen vergroten. Bert van Oostveen, algemeen directeur betaald voetbal, is verheugd met de uitkomsten van het onderzoek en de nieuwe rekenmodule: “Er kleeft een beetje de perceptie aan het voetbal dat de sport alleen maar geld aan de samenleving vraagt op het moment dat het slecht gaat. Onterecht. Voetbal draagt veel meer bij dan dat het kost. Dat kunnen we nu laten zien.”

Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup