Economische waarde Nederlands voetbal 2,18 miljard

03 september 2015 Consultancy.nl

Op initiatief van onder andere de KNVB heeft PwC onderzoek gedaan naar ‘De Kracht van Voetbal’. Uit berekeningen van de onderzoekers blijkt dat het Nederlandse voetbal een economische waarde heeft van €2,18 miljard, zo’n 0,34% van het Nederlands bruto binnenlands product. Daarmee draagt voetbal meer bij aan de Nederlandse samenleving dan dat het kost, stelt KNVB directeur Bert van Oostveen, naar aanleiding van de bevindingen.

PwC onderzoekt waarde voetbalmarkt
De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB)– in samenwerking met de eredivisie, de eerste divisie en stichting Meer dan Voetbal – vroeg accountants- en advieskantoor PwC onderzoek te doen naar de Nederlandse voetbalmarkt, en vooral  naar het inzichtelijk maken van de (economische en maatschappelijke) betekenis ervan. “Voetbal vormt het grootste sociale netwerk van ons land. Het draagt bij op de maatschappelijke thema’s vorming, gezondheid en verbinding”, aldus de KNVB.

Kracht van Voetbal

De Kracht van Voetbal
Volgens het onderzoek van PwC is de Kracht van Voetbal in vier thema’s uit te drukken: de maatschappelijke (niet-financiële) thema’s ‘Verbinding’, ‘Gezondheid’ en ‘Vorming’, en de financiële waarde, uitgedrukt in (een bijdrage aan het) ‘BBP’ (Bruto Binnenlands Product). Voordat PwC kon berekenen welke economische waarde het voetbal leverde was eerst het nodig om het veld van relevante stakeholders in kaart te brengen. Verschillende stakeholders profiteren op verschillende manieren (of hebben last) van voetbal. In dat kader werden de financiële stromen tussen deze stakeholders onderzocht. Om de bijdrage aan BBP te berekenen ontwikkelde PwC een nieuw methode om te bepalen welke financiële stromen bijdragen aan het BBP en welke niet – of slechts gedeeltelijk. Een overzicht van de stakeholders:

Stakeholders

€2,18 miljard
Na alle relevante beschikbare informatie te hebben geanalyseerd kon de toegevoegde economische waarde worden bepaald. Uit de berekeningen blijkt dat Nederlands voetbal een economische waarde heeft van maar liefst €2,18 miljard, zo’n 0,34 procent van het Nederlands bruto binnenlands product (BBP 2013). De totale financiële waarde ligt verdeeld over betaalde voetbalorganisaties (BVO’s), goed voor ruim €1,3 miljard, het Nederlandse amateurvoetbal, verantwoordelijk voor ruim €775 miljoen, en tenslotte de KNVB, die de resterende ruim €83 miljoen voor zijn rekening neemt.

Verdeling Financiele Waarde

Rekenmodule Lokaal Voetbal
Met een speciaal ontwikkelde rekenmodule kunnen voetbalclubs, zowel in het betaald- als het amateurvoetbal, zelf hun maatschappelijke en economische waarde berekenen. Deze module stelt hen niet alleen in staat om hun huidige bijdrage te ontdekken, maar levert ook inzicht in hoe ze die bijdrage het beste kunnen vergroten. Bert van Oostveen, algemeen directeur betaald voetbal, is verheugd met de uitkomsten van het onderzoek en de nieuwe rekenmodule: “Er kleeft een beetje de perceptie aan het voetbal dat de sport alleen maar geld aan de samenleving vraagt op het moment dat het slecht gaat. Onterecht. Voetbal draagt veel meer bij dan dat het kost. Dat kunnen we nu laten zien.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup