M&I/Partners helpt Franciscus met opschalen van zorg op afstand-app

26 juli 2023 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden zijn digitale oplossingen onmisbaar. Vanuit deze gedachte maakt Franciscus Gasthuis & Vlietland gebruik van BeterDichtbij, een app voor digitaal contact tussen zorgverlener en patiënt. M&I/Partners hielp bij het ziekenhuisbreed uitrollen van de app.

‘Digitaal voor elkaar’ – dat is het motto van Franciscus Gasthuis & Vlietland voor de transitie naar zorg op afstand. Net als vele andere zorgorganisaties wil het ziekenhuis digitalisering inzetten om de groeiende zorgvraag en krapte op de arbeidsmarkt op te vangen.

Daarbij kreeg het Rotterdamse ziekenhuis een duwtje in de rug uit onverwachte hoek: hoeveel leed de coronacrisis ook veroorzaakte, ze zorgde ook voor een stroomversnelling op het gebied van zorg op afstand. Nu mensen wel afstand móesten houden, vielen veel drempels ineens weg.

M&I/Partners helpt Franciscus met opschalen van zorg op afstand-app

Een aantal poliklinieken van Franciscus Gasthuis & Vlietland nam tijdens de coronacrisis BeterDichtbij in gebruik. De app biedt verschillende manieren waarop zorgverlener en patiënt laagdrempelig én veilig met elkaar kunnen communiceren – via beeldbellen, maar bijvoorbeeld ook door berichten en documenten te versturen.

Dit beviel zo goed dat het ziekenhuis BeterDichtbij vervolgens op iedere polikliniek wilde uitrollen. Tegelijk was dit echter een flinke uitdaging, aangezien Franciscus Gasthuis & Vlietland meer dan 30 poliklinieken heeft, verdeeld over zes fysieke locaties.

Meer patiënten beter helpen

Aan Petra Gooskens van M&I/Partners de opdracht om als projectleider de ziekenhuisbrede implementatie in goede banen te leiden. “Ik ben aan de slag gegaan met het maken en uitvoeren van een plan om BeterDichtbij op korte termijn op te schalen”, vertelt Gooskens, als senior adviseur actief bij M&I/Partners, een strategisch adviesbureau voor management, informatie en ICT in de overheid en zorg.

Na maanden hard werken was begin dit jaar het grote moment daar: BeterDichtbij werd ziekenhuisbreed uitgerold. “Een belangrijke stap voor Franciscus Gasthuis & Vlietland bij het verwezenlijken van hun ambitie”, aldus Gooskens.

“BeterDichtbij helpt om de processen op de poliklinieken verder te verbeteren”, legt ze uit. “Bovendien zorgt de app dat er laagdrempeliger digitaal contact mogelijk is tussen zorgverlener en patiënt, wat kan helpen bij het verbeteren van uitkomsten en ervaringen van patiënten.”

Iedereen mee

Nu BeterDichtbij in het hele ziekenhuis inzetbaar is, worden patiënten door de afdeling waar ze in behandeling zijn uitgenodigd om de app te gebruiken. Na veilige activatie kunnen ze via de app overal en altijd hun vraag stellen – tenzij het een spoedgeval is, want daar is BeterDichtbij niet voor bedoeld.

Eugene Bel, vanuit het Franciscus Gasthuis & Vlietland manager van het projectbureau, blikt terug op een geslaagd project. “Voor de uitrol van BeterDichtbij is een helder plan gemaakt, waarin duidelijk werd wat er nodig was aan mensen en tijd. Door structuur en een transparante planning is het Petra samen met de organisatie gelukt om iedereen mee te krijgen en de doelen te halen.”