M&A-adviseur Marktlink opent in München derde Duitse vestiging
Marktlink heeft een nieuw kantoor geopend in de Zuid-Duitse stad München. Het is na Düsseldorf en Hamburg de derde vestiging van het M&A-bureau in ons oosterbuurland.
Met de uitbreiding naar München zet Marktlink de volgende stap in zijn ambitie om een landelijke dekking te hebben in Duitsland. “We willen op termijn een dekking creëren met vijf kantoren”, zegt Fredrik Jonker, partner bij Marktlink en coördinator van de groeistrategie in de DACH-regio.
Vanuit München zal Marktlink bedrijven en ondernemers in de regio rondom München, Augsburg, Neurenberg, Würzburg, Regensburg en Ingolstadt gaan bedienen. “Het gebied is economisch sterk ontwikkeld en vormt de thuisbasis van veel ambitieuze ondernemers”, zegt Jonker.
Marktlink helpt mkb-bedrijven en ondernemers met onder meer overnames, afsplitsingen, het binnenhalen van groeifinanciering en bedrijfsopvolging. De firma werkt ook met private equity-partijen voor de uitvoering van buy-and-build-strategieën.
Jonker: “In de deelstaat Beieren bevinden zich een groot aantal middelgrote familiebedrijven en talrijke ‘verborgen kampioenen’. Het potentieel als markt voor M&A-activiteiten is navenant groot. Wij geloven dat we impact kunnen maken in Duitsland door laagdrempeligheid te creëren door ondernemers te bedienen met adviseurs die de lokale taal en cultuur kennen.”
In lijn met deze aanpak heeft Marktlink gekozen voor een Duitser met een sterk netwerk in de regio aan het roer van het nieuwe kantoor in München. Andreas Bonnard is een ervaren dealmaker die eerder zijn sporen heeft verdiend bij de Big Four-kantoren KPMG en EY.
“München is een belangrijke locatie in onze inspanningen om alle Duitse middelgrote bedrijven te bedienen”, zegt Bonnard.
München is de elfde vestiging binnen het Marktlink-netwerk. In Nederland heeft de overnamespecialist zes kantoren, de overige kantoren zijn gevestigd in België, Denemarken, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Daar wordt naar mogelijk op termijn een nieuw land aan toegevoegd. In een persverklaring geeft Bonnard aan dat München kan fungeren als een “ideale toegangspoort” tot de Zwitserse markt.
Jonker zegt op zijn beurt dat het de strategie van Marktlink is om een netwerk op te bouwen in de belangrijkste Europese landen. “Vanuit economisch perspectief is Europa één markt. Het is in dit internationale speelveld van essentieel belang dat je als bedrijf een overnameadviseur hebt die lokaal de voelsprieten heeft uitstaan en beschikt over een groot internationaal netwerk om activiteit in andere markten te identificeren.”