Marktlink helpt twee klanten met uitbreiding naar Duitsland
Marktlinks dealteam heeft de afgelopen weken twee van zijn Nederlandse klanten ondersteund bij hun uitbreiding naar buurland Duitsland.
PS. food & lifestyle | Dr. Rimpler
De eerste deal betrof de overname van het Duitse Dr. Rimpler door PS. food & lifestyle, een Nederlands bedrijf dat koolhydraatarme voeding levert zoals crackers, wraps en pasta. Experts van Marktlink hebben het management van PS. food & lifestyle bijgestaan bij de overname van het Duitse cosmeticabedrijf.
Met de deal krijgen de Nederlanders een sterke distributiepartner in de veel grotere Duitse markt. En hoewel Dr. Rimpler zich op geheel andere productgroepen richt – producten voor huidverzorging en zonnebescherming – spreken beide bedrijven van een “perfecte match” , zo laat Stephan Hinneman weten, de chief executive van PS. food & lifestyle.
Veel van de diensten van PS. food & lifestyle worden via zelfstandige coaches naar de consument gebracht. Deze zijn veelal werkzaam als diëtist of in de sport- of beautybranche.
“Met dat aanknopingspunt gingen we de Duitse markt op”, vertelt Arne Pastoors, die PS. food & lifestyle vanuit Marktlink begeleidde. “We zochten een passende partner die reeds sterk vertegenwoordigd was in de sport-, beauty- en lifestyle-segmenten”, voegt Hinneman toe.
Met de ondersteuning van Marktlinks Duitse team kwam PS. food & lifestyle in contact met diverse Duitse kandidaten, waarbij Dr. Rimpler uiteindelijk als de ideale partner kwam bovendrijven.
Door de krachtenbundeling kan PS. food & lifestyle zijn producten voortaan afzetten binnen het netwerk van Dr. Rimpler, waaronder bij enkele duizenden schoonheidssalons in het land. Dr. Rimpler zal op zijn beurt klanten een breder productaanbod kunnen bieden en zijn gemiddelde omzet per klantbezoek kunnen verhogen.
Bocorp | Gimex
In een andere deal heeft Marktlink Bocorp bijgestaan, dat op zoek was naar een Duits bedrijf om over te nemen. Het Nederlandse Bocorp is gespecialiseerd in de productie en distributie van consumentenproducten gericht op het kampeer- en recreatiesegment. Te denken valt aan diverse outdoor- en tuinproducten.
Met het vinden van een geschikte partner wilde Bocorp de Duitse markt betreden, in lijn met zijn stevige groeiambities (het bedrijf heeft het Belgische private equity-bedrijf KeBek achter zich weten te scharen) voor de komende jaren.
Marktlink stelde een longlist van potentiële overnamedoelen op en werkte samen met het management van Bocorp om deze terug te brengen naar een selecte groep van kanshebbers. Uiteindelijk is Gimex als beste uit de bus gekomen, waarna de deal afgelopen februari met succes werd afgerond.
Gimex werd opgericht in 1989 en produceert en verkoopt hoogwaardig melamine serviesgoed, lichtgewicht glaswerk, bestek, kookgerei en accessoires voor het kampeer- en vrijetijdssegment evenals het business to business-segment. Het Duitse bedrijf verkoopt zijn producten in meer dan 30 landen wereldwijd.
Richard Schutte, de CEO van Bocorp, laat weten: “Het productassortiment van Gimex is zeer complementair aan dat van Van Assendelft [een van de twee werkmaatschappijen van de Bocorp-groep]. Ik ben ervan overtuigd dat deze nieuwe strategische acquisitie een waardevolle ondersteuning zal zijn bij de verdere succesvolle expansie van het bedrijf.”
Hij blikt tevreden terug op de ondersteuning van Marktlink. “Het is heel plezierig samenwerken met M&A-specialisten die niet alleen de lokale markt door en door kennen, maar ook inspelen op de cultuurverschillen tussen Duitsland en Nederland.”