Trendwatcher Mark Schipper: ‘Aanstaan op morgen’

20 april 2023 Consultancy.nl

Opereren als één overheid is volgens velen de sleutel tot succes voor complexe vraagstukken in het sociaal domein. Maar samenwerken blijkt vaak een uitdaging. Hoe kunnen overheidsinstanties slimmer samenwerken om integrale beleidsaanpakken te realiseren? Ontdek het tijdens het ‘Slim Sociaal Beleid’-event.

Mark Schipper, trendwatcher en eigenaar van creatief adviesbureau Freshmark, is één van de drie gastsprekers tijdens de kennissessie op 8 juni, georganiseerd door Kurtosis.

Met zijn jarenlange ervaring in trendonderzoek en trendactivatie voor gerenommeerde bedrijven zoals Hunkemöller, Schweppes en Yamaha informeert, inspireert en activeert Schipper organisaties om na te denken over de toekomst.

Trendwatcher Mark Schipper: ‘Aanstaan op morgen’

Bovendien was Schipper het afgelopen jaar betrokken bij een trendonderzoek op initiatief van Staat van de Uitvoering naar de toekomst van de dienstverlening binnen uitvoeringsorganisaties in 2030.

“Ik sta altijd aan op morgen”, vertelt Schipper, die al zijn hele leven gepassioneerd is over de toekomst. “Een actieve houding is nodig om oog te hebben en gevoelig te zijn voor nieuwe signalen.”

Vanuit zijn bedrijf Freshmark werkt Schipper dagelijks met zes maatschappelijke trends: flexibel leven, feminisering, polariserend leven, samenredzaamheid, robotisering en circulair leven. Deze trends worden op wekelijkse basis gevoed met verse trendsignalen.

Op basis van de zes trends wordt duidelijk dat Nederland op dit moment in een transitiefase zit, waarin we voor grote uitdagingen staan. “Door polarisering is er weinig overeenstemming in normen en waarden tussen burgers.”

Volgens Schipper is de belangrijkste uitdaging voor de overheid om de verbinding te zoeken met de burgers en daarnaast ook objectiviteit te bewaken. Door digitalisering zijn de verwachtingen van de burgers met betrekking tot snelle, efficiënte en flexibele dienstverlening hoog. “Dit vraagt om een nieuwe mindset van de overheid”, vertelt Schipper.

“In de huidige samenleving zijn we gewend om lineair te leven; je gebruikt iets op een bepaald moment en gooit het vervolgens weg. Door een circulaire dienstverlening te creëren, waarin preventie en vroegsignalering een belangrijke rol spelen, vindt er minder verspilling plaats en worden budgetten beter gebruikt.”

Daarnaast benadrukt Schipper het belang van een regionale aanpak. “Kunstmatig gefuseerde gemeenten zorgen ervoor dat burgers zich minder thuis voelen. Door talent uit de regio in te zetten creëer je meer samenhang in een gemeente.”

De verbinding en de verbeelding zoeken, dat is volgens Schipper de manier om complexe vraagstukken aan te pakken. Hij hanteert een actieve benadering om de verbeelding bij mensen aan te wakkeren. “In de activatie zit de waarde. Naast een trend begrijpen wordt de trend getransformeerd in een actie; wat kan ik zelf doen? Hierdoor blijf je niet alleen gesprek over de toekomst, maar ga je de toekomst ook daadwerkelijk creëren!”

More on: Kurtosis
Netherlands
Company profile
Kurtosis is a Netherlands partner of Consultancy.org