BearingPoint boekt snelste groei sinds 2008-management buyout
De omzet van BearingPoint is vorig jaar met 24% gestegen naar €862 miljoen. Daarmee zet het wereldwijde consultancykantoor weer een flinke stap richting het doorbreken van de magische omzetgrens van €1 miljard.
Ondanks de economische en geopolitieke tegenwind van de afgelopen jaren was 2022 “een uitstekend jaar voor BearingPoint”, laat managing partner Kiumars Hamidian weten. Sterker nog, het was zelfs het beste jaar voor het kantoor sinds BearingPoint in 2008 door middel van een management buy-out zijn onafhankelijkheid terugkreeg.
Volgens het jaarverslag werd de groei in 2022 gevoed door expansie in alle drie de businessunits (Consulting, Products, Capital) en alle bediende klantsectoren en geografische gebieden.
Het personeelsbestand groeide met 23% naar meer dan 6.000 medewerkers. Wanneer het bredere internationale netwerk van partners wordt meegerekend, telt het wereldwijde netwerk van BearingPoint zelfs meer dan 13.000 mensen.
Consulting
De groei van de Consulting-praktijk was deels toe te schrijven aan de sterke vraag naar digitale transformatiediensten. BearingPoint levert een end-to-end dienstenaanbod, variërend van (digitale) strategie tot technologie-implementatie (vanuit meer dan 30 technologieplatforms), met een strategische focus op de SAP-, AWS-, Microsoft- en Salesforce-platforms.
De omzet van de Consulting-praktijk groeide nog eens extra door de overname van twee adviesbureaus: I Care (een duurzaamheidsadviesbureau met 80 medewerkers) en Levo Consultants (een adviesbureau voor financiële diensten met 40 medewerkers). Beide transacties werden in Frankrijk gesloten en hebben het duurzaamheids- en ESG-aanbod van BearingPoint versterkt.
Vorige week nog sloot BearingPoint met het inlijven van een team van het Finse Korkia een op duurzaamheid gerichte deal. Deze deal zal echter pas in boekjaar 2023 worden geconsolideerd.
Capital
De Capital-businessunit geldt als BearingPoints M&A-adviespraktijk. Deze unit adviseert zowel corporate organisaties als private equity-fondsen tijdens hun dealtrajecten. Ook monitort de unit BearingPoints eigen investeringsportefeuille, met daarin verschillende participaties in startups en andere bedrijven.
Products
De Products-businessunit biedt organisaties oplossingen en managed services voor hun bedrijfsprocessen. De praktijk zag zijn portefeuille van oplossingen in 2022 groeien naar meer dan twintig producten.
Daarnaast wist de unit de grens van 300 medewerkers te doorbreken. De omzet van de praktijk steeg met 25%, mede dankzij de overname van disphere tech.
Ook zette BearingPoint vorig jaar samen met IFS zijn eerste joint venture op: Arcwide, gericht op advies- en technologiediensten voor de IFS Cloud-oplossing. In augustus zetten de twee bedrijven hun ambities verder kracht bij door Fekra over te nemen, een IFS-partner met kantoren in vier landen in Europa en Noord-Afrika.
Ambities
2022 was over de hele linie een druk jaar voor BearingPoint, waarin het maar liefst 1.400 projecten afrondde voor klanten in meer dan 40 landen.
“In 2023 willen we voortbouwen op de resultaten uit 2022 en onze strategische ambities blijven versnellen om een omzet van €1 miljard euro te realiseren”, geeft Hamidian aan. Hij voegt toe dat overnames “een belangrijk onderdeel van de uitvoering van onze strategie” zullen blijven.
Om zijn ambities te kunnen realiseren is BearingPoint van plan om de komende vier jaar circa €300 miljoen te investeren. Dat bedrag zal vooral gericht zijn op M&A-activiteit en investeringen in het advies- en productenportfolio.