GT: Sportevents goed voor opkomende economieen

31 juli 2012 Consultancy.nl

Organisaties in opkomende economieën hechten veel waarde aan grote sportevenementen en verwachten dat ze hiermee forse, buitenlandse investeringen kunnen aantrekken. Voor de meer gevestigde economieën geldt dat een stuk minder. Dat blijkt uit onderzoek van Grant Thornton.

In het kader van de start van de Olympische Spelen in Londen onderzocht het adviesbureau de mate waarin verschillende landeneconomieën meer of minder belang hechten aan grote sportevenementen om buitenlandse investeringen aan te trekken. Ruim 3.000 directeuren werden ondervraagd.

Een overzicht van de belangrijkste resultaten:

  • Zakelijk leiders in Brazilië, het land dat zich opmaakt voor de organisatie van de FIFA World Cup in 2014 en de Olympische Zomerspelen in 2016, hebben het grootste vertrouwen in het vermogen van de sport om investeringen te leveren (83%). Zakelijke leiders in Polen (82%), gastheer van het EK van dit jaar, en Zuid-Afrika (78%), gastheer van de FIFA WK in 2010, zijn ook positief.
  • In Latijns-Amerika gelooft bijna driekwart (74%) van de ondervraagden dat grote sport-evenementen van wezenlijk belang zijn voor het aantrekken van investeringen. Datzelfde geldt voor meer dan de helft van de BRIC-landen (54%).
  • De meer gevestigde economieën in de EU en Noord-Amerika zijn daarentegen wat sceptischer. Daar denkt respectievelijk 42% (EU) en 44% (Noord-Amerika) dat sportevenementen als ‘een magneet’ werken op (buitenlandse) investeerders. In Nederland gaat het om 38%.
  • Dat een evenement als de Olympische Spelen weldegelijk enthousiasme teweeg brengt, laten ook de Britten zien. De meerderheid van de Britse respondenten (61%) is enthousiast over de hoeveelheid investeringen die de Olympische Spelen in het Verenigd Koninkrijk teweeg brengt. Volgens schattingen van de Britse regering gaat het om £13 miljard de komende vier jaar. Hiervan is ongeveer de helft afkomstig uit het buitenland.

Grant Thornton - Sport Events

Stephen Gifford, Chief Economist bij Grant Thornton in het Verenigd Koninkrijk, zegt: "Het is algemeen bekend dat ‘een thuiswedstrijd’ zoals de Olympische Spelen een positief effect heeft op het aantal medailles dat een land binnenhaalt. Tegelijkertijd laat het IBR-onderzoek zien dat een groot sportevenement weldegelijk tot grote investeringen kan leiden. De organisatie van een groot evenement biedt landen een venster naar de wereld; een uitgesproken kans om haar economie aan een groot publiek te presenteren. Dat is met name voor opkomende economieën interessant. De meer gevestigde economieën hechten ook veel waarde aan grote evenementen, maar in deze landen vormt een dergelijk evenement onderdeel van een groter offensief om investeringen aan te trekken."

Nederland kandidaat voor Olympische Spelen 2028?
In 2016 moet Nederland - het Rijk, de betrokken gemeenten en het NOC*NSF - besluiten of het een bid wil voorbereiden voor de Olympische Spelen in 2028. Om een gefundeerd besluit te kunnen nemen heeft het Kabinet verschillende adviesbureaus gevraagd om onderzoeken uit te voeren:
- Een analyse naar maatschappelijke kosten en baten (VMKB) van de OS2028 – Rebel en Arup
- Een verkenning naar de ruimtelijke inpassing van de Olympische spelen – DHV en MUST
- Onderzoek naar de ‘naamgevende’ stad van de Olympische Spelen 2028 – AT Kearney

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup