DPD koopt Cool Runnings Transport. Dit waren de dealmakers

06 december 2022 Consultancy.nl 2 min. leestijd

Vorige week kocht pakketbezorger DPD Nederland het Brabantse Cool Runnings Transport, een bedrijf gespecialiseerd in koeltransport. Maak kennis met de dealmakers die het overnametraject tot een goed einde brachten.

De aquisitie past helemaal in de strategie van DPD Nederland om uit te breiden naar de food- en healthcaremarkt. Het in Gilze gevestigde Cool Runnings Transport richt zich op geconditioneerd transport van met name verse en diepgevroren levensmiddelen in Nederland en Vlaanderen.

DPD werd gedurende de overname op corporate finance vlak begeleid door Fortaleza Capital (deal captain: Alexander van Rossum) en Chestnut (Jan Willem van Arkel).

DPD koopt Cool Runnings Transport. Dit waren de dealmakers

De financiële en belasting-due diligence was in handen van een team van Deloitte, bestaande uit Lennart Veldhuizen (partner), Rieuwert Hammerstein, Martijn Hoogendam, Sander Kralt, Tim Overgaauw en Emile Vincent-De Sloover. De juridische due diligence werd verzorgd door Maarten Kalkwiek van Berculo Advocaten.

Aan de andere kant van de onderhandelingstafel werd verkoper Cool Runnings Transport bijgestaan door een corporate finance-team van ABAB, bestaande uit Rob van Boxtel en Sander Teraa. De financieel-zakelijke dienstverlener was ook verantwoordelijk voor de juridische begeleiding, die werd verzorgd door Gaby Ratering.

Kansen in de markt voor levensmiddelentransport

Nu de deal rond is zullen de 65 medewerkers van Cool Runnings Transport onderdeel worden van DPD Nederland. Cool Runnings Transport blijft onder de eigen naam actief en zal zelfstandig worden aangestuurd. Operationeel directeur Emiel van den Akker ziet veel kansen onder de vleugels van de grotere nieuwe eigenaar.

“Door de samenwerking met DPD zien we grote mogelijkheden om een antwoord te vinden op het elektrificeren van de logistiek”, aldus Van den Akker. “Daarnaast willen we ons B2B-netwerk verder uitbreiden en ook een goede oplossing voor B2C kunnen bieden.”

Ook Eric Dietz, CEO van DPD Nederland, reageert verheugd op het sluiten van de deal. “Naast succesvolle ondernemingen in het buitenland (ChronoFresh; Frankrijk, DPD Fresh; België en Seur Frio; Spanje) betreden we nu de markt van verse levensmiddelen in Nederland.”

Hij haalt eigen onderzoek van DPD aan, waaruit blijkt dat het online kopen van levensmiddelen mede door de pandemie sterk is toegenomen. “Hierdoor zijn er nieuwe trends ontstaan en de groeiende wens om producten te consumeren die via korte lijnen toegankelijk zijn. Dit vraagt om een specifieke levering, die we samen met Cool Runnings Transport kunnen verwezenlijken.”