SPOTONVISION helpt T-Mobile met professionalisering van marketing
Al een aantal jaar werkt T-Mobile op marketingvlak samen met SPOTONVISION, een marketingadviesbureau uit Amstelveen. Een rondje langs de verschillende initiatieven waar SPOTONVISION aan heeft meegewerkt – en wat het zoal heeft opgeleverd.
Met ongeveer 7,5 miljoen klanten is T-Mobile een van de grootste aanbieders van telecomdiensten in ons land. Het bedrijf biedt mobiel en vast internet, interactieve tv en vast bellen voor zowel de consumenten- als zakelijke markt.
Vooral in de zakelijke markt zet T-Mobile in op groei. Doelstelling is om bedrijven en ondernemers aan te sluiten op het T-Mobile-platform, waarbij sales & marketing excellence een belangrijke rol speelt.
Sinds begin 2020 werkt T-Mobile samen met SPOTONVISION aan professionalisering van de commerciële functie. “Het winnen van marktaandeel was onze belangrijkste doelstelling”, herinnert Rian van Heugten zich, die aan het roer staat van Marketing & Communicatie binnen het B2B-segment.
Het eerste project waar de twee partners aan werkten was strategisch. De zakelijke klanten werden onder de loep genomen en onderverdeeld in verschillende persona’s. Daarna is voor elke persona de klantreis in kaart gebracht, om zo een goed beeld te krijgen van hoe elke doelgroep het beste bereikt en benaderd kan worden.
Met deze inzichten zijn multi-channel- en multi-touchcampagnes ontwikkeld en uitgerold, waarbij de focus lag op leadgeneratie- en lead nurture-campagnes. SPOTONVISION hielp T-Mobile met het ontwerpen van zowel outbound als inbound campagnes, en ondersteunde de executiefase. Door het monitoren van verschillende belangrijke kpi’s kon doorlopend worden bijgestuurd en geoptimaliseerd.
“Samen hebben we diverse leadgeneratie en account-based marketingcampagnes gericht op de zakelijke klant. We bereiken de juiste stakeholders, met de juiste inhoud, op het juiste moment, via de juiste kanalen. Als content goed aansluit bij de verwachting van de klant, dan kun je klanten optimaal bedienen en prospects converteren”, aldus de verantwoordelijke projectmanager van SPOTONVISION.
Betere klantervaring en hogere conversie
Omdat een end-to-end commerciële ervaring afhankelijk is van een goede afstemming tussen sales en marketing, werkten SPOTONVISION en T-Mobile ook samen aan het verbeteren van de werkprocessen en overdraagmomenten tussen de twee afdelingen. Het resultaat: een betere ervaring voor de klant en hogere conversies. Een laag van slimme technologie vormde de basis voor het kunnen uitrollen van de diverse verbeterinitiatieven.
Ook binnen het technologiedomein waren de consultants van SPOTONVISION betrokken bij twee projecten. Eén gericht op het ontwikkelen van een roadmap voor het naar een hoger niveau tillen van de marketing automation, en een ander gericht op het integreren van verschillende datasystemen om zo meer datagedreven te kunnen werken.
Van Heugten kijkt tevreden terug op de samenwerking: “Ik zie SPOTONVISION echt als een partij die je verder kan helpen met je ontwikkeling – ongeacht waar je bent – en die vooral op zowel tactisch als strategisch niveau erg sterk is.”
Voor Vera Bolleboom, Senior Marketing Manager bij T-Mobile, valt in de samenwerking vooral op dat de consultants van SPOTONVISION zich niet als externen, maar juist als collega’s opstellen. “Ze zijn echt onderdeel van ons team en ze helpen ons bij elke stap.”
Voor meer informatie over de klantcase bekijk onderstaande video:
T-Mobile Ondernemen
In juni van dit jaar heeft T-Mobile in Nederland alle activiteiten voor de zakelijke markt (T-Mobile B2B + Tele2 Zakelijk) samengebracht onder één merknaam: T-Mobile Ondernemen.
Léon Toet, Directeur T-Mobile Ondernemen, legt uit: “Dat we nu kiezen voor de slagkracht en de herkenbaarheid van één magenta merk voor de zakelijke markt is een logische stap. Daar werken we al geruime tijd aan.”
“De afgelopen twee jaar hebben we gebruikt om ons portfolio, onze dienstverlening, systemen en processen steeds verder te integreren en te verbeteren. En nu nemen we de volgende stap: één krachtig merk voor de zakelijke markt.”