SPOTONVISION helpt Indeed met account-based marketing
Zo’n twee jaar geleden lanceerde vacatureplatform Indeed een transformatie binnen zijn Sales & Marketing-afdeling. Belangrijkste doelstelling: beter en persoonlijker contact kunnen leggen met ‘kopers’ van zijn vacatureplatform. SPOTONVISION ondersteunde het traject.
Met meer dan 200 miljoen maandelijkse bezoekers is Indeed de grootste zoekmachine voor vacatures ter wereld. Ook in Nederland neemt het platform al jaren de #1 positie in de markt in.
Dat betekent echter niet dat het bedrijf op zijn lauweren kan gaan rusten. Indeed is voortdurend op zoek naar verdere uitbreiding en verbeterpotentieel, waaronder naar manieren om de klanten van het bedrijf (HR-beslissers en recruiters) beter te bedienen.
Met die doelstelling voor ogen werd vorig jaar een traject gelanceerd om de volledige koopreis van klanten te professionaliseren. Experts van SPOTONVISION werden aan boord gehaald om het traject te begeleiden.
“We hadden bij aanvang van het traject enkele vragen”, herinnert Suzanne van der Cammen zich, Marketing Director van Indeed in de Benelux. “We wilden een beter begrip krijgen van de behoeftes van de besluitvormers en recruiters die we willen bereiken. Waar zijn ze naar op zoek? Hoe kunnen we hen het beste bereiken? Via welke kanalen? Dat soort vragen.”
“SPOTONVISION heeft ons geholpen met het ontwikkelen van een zeer gestructureerde aanpak om dit vraagstuk aan te vliegen”, vertelt ze. Het traject begon met onderzoek naar de zogeheten ‘buyer personas’ – profielen van de klant. Om hier inzicht in te krijgen hield SPOTONVISION interviews met meer dan 40 potentiële kopers met uiteenlopende persona’s, van recruitment marketeers tot HR-managers en recruiters.
Met deze inzichten creëerde het projectteam een contentstrategie en ontwikkelde het maatwerkcontent voor elke stap van de koopreis.
Via een account-based marketingaanpak is deze content vervolgens verspreid over de belangrijkste klantgroepen van Indeed – vooral corporates en middelgrote bedrijven. De campagne omvatte tal van kleinere campagnes om de juiste beslissers in de strategische doelaccounts van Indeed te bereiken.
De inspanningen hebben volgens Van der Cammen hun vruchten afgeworpen. “Het project heeft ons geholpen om de meest strategische doelaccounts van Indeed beter te bereiken, met een conversiepercentage van 45% van marketingbereik tot meetings.”
Ook heeft Indeed de samenwerking tussen Marketing en Sales kunenen verbeteren, waardoor een versnelde opvolging van leads plaatsvindt. “Dit komt ten goede aan de leadkwaliteit en leidt tot betere gesprekspercentages.”
Na het afronden van het verbeterproject zijn de specialisten van SPOTONVISION ook aan boord gebleven om binnen de organisatie een cultuur te verankeren van continu verbeteren rondom account based-marketing. “De inzichten van de buyer journey en de lessen uit engagement met klanten worden gebruikt om onze aanpak steeds naar een hoger niveau te tillen.”