Anderson MacGyver: ‘We zetten data om in waarde door naar de héle organisatie te kijken’

05 september 2022 Consultancy.nl

Medio september vindt de Big Data Expo plaats. Anderson MacGyver is prominent aanwezig op het tweedaagse evenement. We spraken drie consultants van Anderson MacGyver over de onderscheidende kracht van het bureau in het vertalen van data naar waarde, en hoe ze die zullen demonstreren op de expo.

Anton Bubberman kent het maar al te goed: bedrijven investeren bakken geld in de nieuwste technologie, maar de gehoopte resultaten blijven uit. Een belangrijke oorzaak hiervoor ziet hij in de enorme hype die nu al jaren rond data analytics hangt.

“De trends en buzzwords vliegen je om de oren”, aldus Bubberman, die begin dit jaar startte bij Anderson MacGyver. “Daardoor hebben managers het idee dat ze zo snel mogelijk iets met data science moeten doen: ‘Er is een data lake nodig, we hebben dashboards nodig en uiteráárd gaan we mee met data mesh!’”

Anton Bubberman, John Simons en Else de Meijer - Anderson MacGyver

Wat in alle haast vaak over het hoofd wordt gezien is dat het plukken van de vruchten van data veel meer vergt dan alleen geavanceerde tools. Het uitgangspunt moet niet die technologie zijn, maar de organisatie en haar doelstellingen. Data en technologie kunnen aan die doelstellingen bijdragen, maar alleen indien de oplossing nauw wordt afgestemd op de vele facetten van de organisatie.

Holistische bril

“Daarom bekijken wij data-gerelateerde vraagstukken niet alleen met een data-bril, maar altijd vanuit de samenhang met strategie, organisatie en techniek”, aldus John Simons, die al een kleine 10 jaar werkt voor Anderson MacGyver.

“Vraagstukken waar organisaties mee kampen staan meestal niet op zichzelf en wij zijn als geen ander in staat om de relaties te onderkennen tussen de business drivers en de condities die noodzakelijk zijn voor succes”, legt hij uit.

Dat blijken dus nogal wat condities te zijn. Naast de datakwaliteit en technologie moet onder meer rekening worden gehouden met de doelstellingen, processen, mensen, leveranciers – en dan ook nog eens altijd in onderlinge samenhang. Geen gemakkelijke opgave voor bestuurders, die doorgaans niet thuis zijn in het vakgebied van data.

“Wij bekijken data-gerelateerde vraagstukken niet alleen met een data-bril, maar altijd vanuit de samenhang met strategie, organisatie en techniek.”

“Onze kracht ligt in het ontrafelen van het complexe vakgebied van data op het niveau van de beslissers binnen een organisatie”, legt Else de Meijer uit, die zich drie jaar geleden aansloot bij Anderson MacGyver. “We helpen overzicht en inzicht te creëren in de verschillende aspecten van data om daarvanuit vervolgens toe te werken naar praktisch haalbare ambities.”

Daarbij is het ook essentieel dat de hele organisatie aan boord is. “We bouwen bruggen tussen alle belanghebbenden, waardoor een eenduidig en gedragen plan ontstaat”, aldus De Meijer.

Van data naar waarde

Met deze holistische aanpak heeft Anderson MacGyver al heel wat organisaties verder geholpen. Denk onder meer aan bekende namen als PostNL, Univé, Eneco, Pensioenfonds Horeca & Catering en werkgeversvereniging AWVN.

Simons: “Bij PostNL ging het om de inrichting van nieuwe dienstverlening rond de data van PostNL. Bij Univé betrof het meer een vraagstuk op het gebied van governance en de organisatie-inrichting. Dat laatste stond ook bij Eneco centraal.”

“Bij Pensioenfonds Horeca & Catering hebben we de vertaalslag gemaakt van de organisatiestrategie naar een visie op data, beleid op het gebied van datakwaliteit en de operationalisering hiervan, inclusief de dataorganisatie en -governance”, vertelt De Meijer.

“Bijzonder aan dit traject was de directe betrokkenheid vanuit het management, zowel vanuit de bril van compliancy & control als datakwaliteit, business en data & technologie”, legt ze uit. “Daarmee hebben we een echte integrale benadering kunnen realiseren en de verschillende perspectieven op data bij elkaar gebracht.”

In de opdracht voor AWVN, ten slotte, kwamen zo ongeveer alle facetten samen. “AWVN is een holistische case met alle aspecten van strategie tot realisatie”, aldus Simons.

Rondetafel

Vandaar dat deze case ook uitgebreid zal worden belicht tijdens de Big Data Expo, die op 14 en 15 september plaatsvindt in de Utrechtse Jaarbeurs.

“We organiseren een rondetafel met AWVN, dat dankzij het succesvolle traject nu impact maakt met de unieke data die het heeft, en zo waarde creëert voor zijn leden”, vertelt Bubberman.

“We willen in gesprek met de personen die bedrijfswaarde uit data halen op hun agenda hebben staan – of zouden moeten hebben staan.”

“Ik zal namens Anderson MacGyver het gesprek met AWVN modereren”, voegt Simons toe. “Dat gesprek gaat over AWVN, hun reis en de rol die Anderson MacGyver daarin heeft gespeeld.”

“Tijdens deze rondetafel staan we stil bij de verschillende ervaringen, uitdagingen, hoogte-, en dieptepunten”, aldus De Meijer. “Deze lessons learned zullen voor elke organisatie zeer leerzaam zijn!”

Kaartspel

Ook kunnen bezoekers gedurende de hele expo terecht bij de – uiteraard oranje – stand van Anderson MacGyver.

“Daar willen we in gesprek met de personen die bedrijfswaarde uit data halen op hun agenda hebben staan – of zouden moeten hebben staan”, vertelt Bubberman. “Met korte, gerichte, op ervaring gestoelde vragen willen we de context en uitdagingen begrijpen en erkennen en laten zien hoe wij andere organisaties daarmee geholpen hebben.”

“Dit doen we op speelse wijze aan de hand van een kaartspel”, legt De Meijer uit. “Hiermee brengen we de belangrijkste aspecten en perspectieven op data in kaart. Zo willen we de deelnemers prikkelen en ‘food for thought’ meegeven over keuzemogelijkheden, prioriteiten en mogelijke vervolgstappen in de reis naar waarde creëren met data.”

“En ze kunnen ook een setje kaarten meekrijgen, zodat ze de Data to Value Game later zelf ook nog eens kunnen spelen”, voegt Simons tot slot toe. “En als ze dan nog met vragen zitten, kunnen ze ons uiteraard altijd een belletje geven.”

More on: Anderson MacGyver
Netherlands
Company profile
Anderson MacGyver is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Anderson MacGyver is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.