Twee ervaren professionals over hun keuze voor Anderson MacGyver
Afgelopen najaar startte de doorgewinterde mediaman Gert Jan Oelderik bij Anderson MacGyver. Met de ingang van het nieuwe jaar sloot ook de ervaren consultant Anton Bubberman zich aan bij het bureau. We spraken de twee over hun keuze voor het adviesbureau en hoe de eerste maanden zijn bevallen.
Toen Gert Jan Oelderik in oktober begon aan zijn eerste werkdag bij Anderson MacGyver nam hij een schat aan ervaring met zich mee, maar niet zozeer als consultant. Helemaal nieuw was het vak niet voor hem – hij werkte al zo’n twee jaar als zelfstandig consultant – maar dit valt in het niet bij zijn vele jaren in de mediawereld.
Die jaren begonnen in 1991, toen Gert-Jan zijn carrière aftrapte als bladmanager bij Wegener Sijthoff. Daarna werkte hij voor IDG en Apple en in 2004 begon hij bij NRC Media. Daar werd hij in 2008 CEO, waarna hij dezelfde rol bekleedde bij NDC mediagroep (nu Mediahuis Noord).
Vervolgens ging hij zelf ondernemen. Hij is medeoprichter van Blendle, De Utrechtse Internet Courant, 360 International Media en het Utrechtse café-restaurant Camping Ganspoort.
Een kleine drie jaar terug maakte hij de overstap naar het adviesvak. “Niet per se een gebruikelijke stap vanuit mijn achtergrond”, erkent Gert-Jan, die erop wijst dat hij gedurende zijn tijd als bestuurder en ondernemer al wel de “grote toegevoegde waarde van externe ogen” leerde kennen.
“Al te vaak wordt in de boardroom het inroepen van hulp als zwaktebod ervaren”, vertelt hij. “Het tegendeel is volgens mij waar: zelfs wereldkampioenen hebben coaches die iedere dag zeggen dat dingen anders en beter kunnen.”
Blijvende verandering ondersteunen
Na een paar jaar “pionieren op eigen houtje” merkte Gert-Jan dat het ontbreken van collega’s en referentiekader zijn type opdrachten en professionele groei beperkte, waarop een kennis hem wees op Anderson MacGyver, een adviesbureau dat klanten helpt bij het beter organiseren van technologie en data. De eerste kennismaking beviel meteen.
“Een dimensie die ik heel interessant vind is dat de Anderson MacGyver-visie niet alleen op digitale verandering van toepassing is, maar ook integrale corporate-restructuring en blijvende verandering ondersteunt. Allerlei dingen die ik in mijn vorige professionele leven deed kregen ineens een theoretische achtergrond, dat vond ik wel een revelatie.”
“Door samen met de opdrachtgever te werken aan logische ambities en doelen kunnen we tot breed gedragen transformaties komen.”
Ook met de mensen klikte het uitstekend. “Mijn gesprekken met HR en de beide oprichters en collega’s waren minstens even inspirerend. De kernwaarden van Anderson MacGyver zijn nog net niet getatoeëerd”, lacht Gert-Jan, “maar vormen wel een belangrijke pilaar onder het bedrijf: We willen impact maken. Die gedeelde ambitie en bedrijfsfilosofie gaven voor mij de doorslag!”
Gert-Jan kijkt met veel plezier terug op zijn start: “Die viel precies in de ‘TT-dagen’, waarin het team een week off-site gaat om te trainen en natuurlijk om elkaar steeds beter te leren kennen. Het teamgevoel bij Anderson MacGyver is sterk en dat is goed omdat we bij assignments vaak in teams werken en onderling vaak principiële en daarmee intense discussies hebben om tot het beste resultaat te komen.”
Direct ondergedompeld
Na zijn vliegende start bij Anderson MacGyver werd Gert-Jan “direct ondergedompeld” in een project bij NS ComIT. “Daarin ondersteunen we het NS-team in de ontwikkeling van de IT-strategie. Meteen een bijzonder interessante opdracht, waarin ik werkte met zeer ervaren collega’s vanuit Anderson MacGyver en professionele, ambitieuze NS-medewerkers.”
“De mobiliteitswereld is volop in beweging”, licht hij toe. “De NS moet zijn rol daarin vinden en ICT en digitalisering spelen een grote rol in die transitie, van louter treinbedrijf naar full service-mobiliteitsaanbieder. De zakelijke en technologische strategie worden bij NS steeds nauwkeuriger op elkaar afgestemd.”
Het samenbrengen van de business en technologie ziet Gert-Jan als een rode draad in de opdrachten van Anderson MacGyver. “Door samen met de opdrachtgever te werken aan logische ambities en doelen kunnen we tot breed gedragen transformaties komen. Dat brede draagvlak is belangrijk, want veranderingstrajecten zijn voor mensen altijd lastig.”
Meteen een goed gevoel
Zo’n drie maanden na de eerste werkdag van Gert-Jan begon Anton Bubberman bij Anderson MacGyver. Ook hij was na zijn eerste ontmoeting met de mensen achter het bureau al snel overtuigd dat hij hier uitstekend op zijn plek zou zijn.
“In de gesprekken tijdens de sollicitatieprocedure had ik meteen een goed gevoel bij de cultuur”, vertelt hij enthousiast, “open, vriendelijk en toch ook kritisch en lekker inhoudelijk. De tijd vloog terwijl we aan het praten waren.”
En ook de opdrachten en filosofie van Anderson MacGyver spraken hem onmiddellijk aan. “Ik kreeg het idee dat ik aan het werk kon bij toffe klanten en tegelijk ook intern kan meewerken aan het doorontwikkelen van het gedachtegoed van Anderson MacGyver.”
“Ik fungeer al jaren als brug tussen de bedrijfsvoering en de techniek.”
In tegenstelling tot Gert-Jan is Anton al wel zijn hele werkzame leven actief in de adviesbranche. De laatste twee decennia werkte hij als management consultant en projectmanager op het gebied van IT, software en data voor onder meer Scientafix, ISM eCompany (nu Valantic), NoSuchCompany, De Heer Software en KVL.
“Ik fungeer al jaren als brug tussen de bedrijfsvoering en de techniek”, aldus Anton. “Daarbij treed ik op als adviseur en zorg als regisseur ook voor resultaat. Ik heb verschillende complexe projecten geleid met een grote impact op organisaties.”
“Doorgaans zit ik op posities waar leiderschap en initiatief voor verandering nodig is”, legt hij uit. “Ik focus op de bedrijfswaarde, processen, (data)strategie en verandermanagement, en heb ook de technische achtergrond om data-architecturen te ontwerpen en implementeren.”
Sterk teamgevoel
Deze kennis en ervaring zet Anton sinds een half jaar in voor de opdrachtgevers van Anderson MacGyver. Inmiddels is hij helemaal op zijn plek, maar het was begin dit jaar “best spannend” om midden in de lockdown te starten, zo erkent hij.
“Toch voelde ik me erg snel thuis”, blikt hij terug. “Mede dankzij een tof kantoor met een steeds wisselend, klein aantal mensen, een sterk online video-inwerkprogramma en een paar mooie projecten waar ik direct mee kon starten.”
Anton is momenteel betrokken bij meerdere projecten bij “mooie klanten”, die veelal te maken hebben met het organiseren van data. “Denk aan zorgen voor een scherp beeld op welke waarde toegevoegd kan worden met data, helpen met een passende organisatie en dit alles ook praktisch maken door regie te nemen tijdens de implementatie.”
Naast deze klantprojecten werkt Anton ook volop mee aan de interne groei van Anderson MacGyver zelf. “Binnen Anderson MacGyver werken we met Guilds. Dit zijn kleine groepjes waarmee we ons gedachtegoed op een aantal expertisegebieden verder ontwikkelen. Ik heb me mogen aansluiten bij de ‘Data to Value Guild’. Heerlijk om zo, met creativiteit en expertise, mee te kunnen bouwen aan Anderson MacGyver.”
Werken bij
Sinds de oprichting in 2013 biedt Anderson MacGyver als specialist in digitale transformaties zijn klanten end-to-end dienstverlening – van strategisch advies tot en met de implementatie. Naast een kantoor in ons land heeft het boutique adviesbureau ook vestigingen in Duitsland en Zweden.
Met de groei die Anderson MacGyver doormaakt, is het bureau doorlopend op zoek naar nieuwe collega’s.