Anderson MacGyver start in de Nordics. ‘Een droom die uitkomt’
Anderson MacGyver, een management- en digitaal adviesbureau, heeft de Scandinavische markt betreden. Vanuit het nieuwe kantoor in Stockholm bedient het adviesbedrijf de adviesmarkten van Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.
“Toen we Anderson MacGyver in 2013 oprichtten, hadden we al de ambitie om een pan-Europees bedrijf op te bouwen”, zei medeoprichter Gerard Wijers recent tijdens een speciaal evenement voor klanten, relaties en de media. Zes jaar na het begin is de ambitie van Anderson MacGyver werkelijkheid geworden. “We zijn enorm trots op dit avontuur, het is een droom die uitkomt”, aldus Weijers.
De internationale ambitie vormde ook deels de reden dat de oprichters ‘Anderson MacGyver’ als merknaam kozen. “We waren op zoek naar een internationaal bruikbare naam die vertrouwen oproept”, vertelt Weijers. “We hebben overwogen om een combinatie van achternamen te gebruiken, een gebruikelijke aanpak van door partners geleide bedrijven in de advieswereld, maar zoals u zich kunt voorstellen, zijn ‘Bijmholt’ en ‘Wijers’ buiten Nederland niet erg bruikbaar.”
“We hebben destijds een lijst met mogelijke namen opgesteld en kwamen toen met MacGyver, geïnspireerd op de ex-spion uit de gelijknamige tv-serie. Hij staat bekend om zijn slimheid in het toepassen van technologie. We zien daarin een mooie overlap met onze competenties en onze pragmatische houding. Anderson – een typische Scandinavische naam – is toegevoegd omdat de naam vertrouwen uitstraalt. Toen we later ontdekten dat de acteur die MacGyver in de series speelt in het echt ook Anderson als achternaam heeft, was de cirkel rond”, licht Wijers toe.
Naast een persoonlijke ambitie, die stamt uit de tijd toen de oprichters nog werkten bij Morgan Chambers en EquaTerra (nu onderdeel van KPMG), voegt Wijers toe dat de uitbreiding naar het buitenland de gehele operatie van Anderson MacGyver versterkt. Het kantoor uit IJsselstein is specialist op het gebied van digitale transformaties en organisatie- en IT-gedreven verandertrajecten. Wijers: “De digitale uitdagingen en oplossingen waarmee organisaties worden geconfronteerd zijn grensoverschrijdend. Organisaties kunnen leren van ervaringen die op lokaal én op mondiaal niveau worden opgedaan. En met het oog op de aard van onze business is het behoorlijk zinvol om over grenzen heen te leren, te delen en te werken.”
Anderson MacGyver werkt voor een groeiend aantal multinationale klanten, zoals het Franse industriële engineeringbedrijf SPIE, de snelgroeiende internationale retailketen Rituals, Royal Flora Holland, een bloemengroothandelaar die wereldwijd naar meer dan 50 landen exporteert, en Vanderlande, een Nederlandse bedrijf dat mondiaal de op vier na grootste leverancier is van materiaalbehandelingssystemen.
In navolging van deze toenemende internationale focus, geeft medeoprichter Rik Bijmholt aan dat het adviesbureau inmiddels de juiste omvang heeft bereikt voor de expansie naar Scandinavië. “In Nederland hebben we een team van ruim veertig consultants en leidinggevenden. Deze groep heeft de afgelopen jaren verschillende consulting- en projectmanagementopdrachten succesvol afgerond. We hebben hierdoor een loyaal klantenbestand dat bestaat uit veel opdrachtgevers die er al vanaf het begin bij waren.”
De Noordse landen
Anderson MacGyver Nordics zal formeel van start gaan op 1 augustus 2019 als Patrik Hermansson en Emelie Vall Sandberg beginnen aan hun ambtstermijn bij het adviesbureau. De eerste klant is ondertussen al bekend. Hermansson en Sandberg gaan de opdrachtgever helpen met een digitaal transformatieprogramma. Sandberg werkte eerder als Senior Consultant bij het Scandinavische IT-servicebedrijf EVRY en diende aldaar een decennium lang de financiële dienstverleningspraktijk. Hermansson maakt de overstap vanuit BearingPoint, waar hij Senior Manager was, nadat hij eerder verschillende functies vervulde op het gebied van verkoop, bedrijfsontwikkeling en consultancy in de industriële sector.
“Patrik en Emelie zijn uitstekende toevoegingen aan ons team en matchen perfect met het DNA van onze organisatie. Ze hebben veel expertise op het gebied van digitale transformatie en bovendien hebben ze een grote passie voor dit onderwerp”, legt Bijmholt uit. Hoewel het bedrijf zijn nieuwe plannen officieel niet extern presenteert, wijst Bijmholt erop dat hij verwacht dat het team in Stockholm aan het einde van het eerste jaar zal bestaan uit zeven tot tien consultants.
Nadenkend over de kansen die in Scandinavische landen liggen, zegt Bijmholt dat de Scandinavische adviesmarkt qua grootte ongeveer gelijk is aan die van Nederland, maar wat nog belangrijker is: de culturen en manier van werken lijken sterk op elkaar. Beide regio’s zijn relatief volwassen in hun digitale activiteiten, klanten staan open voor samenwerking met externe consultants en daarnaast kennen de twee regio’s een vergelijkbare cultuur van directheid en transparantie.
Tijdens het evenement van afgelopen week wees Bijmholt op het feit dat Scandinavië waarschijnlijk slechts de eerste stop is van een bredere internationale uitbreidingscampagne. “We zien ook mogelijkheden in Duitsland”, zei hij, toevoegend dat veel van de klanten van het bedrijf actief zijn in het Duitse bedrijfslandschap. “Bovendien kent Duitsland de op één na grootste consultingmarkt. Het land zou een geweldige opstap zijn voor onze uitbreiding in de Duitstalige regio en wie weet waar elders”, besloot hij met een glimlach.