Een gesprek tussen leiders van BCorps: De belangrijkste lessen

29 april 2022 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

Bestuurders van BCorps zijn tijdens ‘Xpedition to the Source’ (een initiatief van Been Management Consulting) met elkaar in gesprek gegaan over hun reis naar het zijn van een BCorp en wat dit hen oplevert. Een rondje langs de belangrijkste lessen uit de rondetafel discussie.

Voor de sessie schoven aan Bert van Son, oprichter van het circulaire modelabel MUD Jeans, Merijn Dols, director bij Danone, Veronique Misteli, oprichter van Misteli Creative Agency, Marcello Palazzi, mede-oprichter van de organisatie achter BCorp voor Europa, en Patrick Filius, partner bij Been Management Consulting.

Eregast was Joseph Kenner, de CEO van Greyston. Het Amerikaanse bedrijf is een van de twaalf ‘founding BCorps’ en staat bekend om haar inclusieve wervingsbeleid.

Een gesprek tussen leiders van BCorps: De belangrijkste lessen

‘Open hiring’ bij Greyston

Dat je ‘business as a force for good’ kunt inzetten, bewijst Greyston wel. Deze bakkerij staat bekend om haar ‘open hiring policy’. Iedereen mag in de bakkerij aan de slag, ongeacht je opleiding of achtergrond. Of je nu net in de VS bent aangekomen of net uit de gevangenis komt – iedereen mag starten.

Doordat Greyston kansen geeft aan iedereen, heeft dit niet alleen een positief effect op de medewerkers zelf, maar ook op de gehele gemeenschap. Mensen uit een kansarme positie krijgen bij Greyston de kans om voor zichzelf te zorgen en om door te groeien, ook naar nieuwe banen bij andere bedrijven.

Wellicht is ‘open hiring’ niet voor elke B Corp een oplossing; het werk is soms te specifiek om helemaal geen eisen te stellen. Toch zijn er nog veel meer BCorps die via hun aannamebeleid extra willen bijdragen aan een inclusieve economie. Marcello Palazzi noemt een aantal mooie voorbeelden: een bakkerij in Zuid-Amerika waar alleen alleenstaande moeders werken en een soepmakerij waar oma’s de scepter zwaaien.

BCorp als aantrekkelijke werkgever

Ook voor een bedrijf zelf heeft de BCorp status vaak een positief effect. Steeds meer getalenteerde jonge mensen zoeken bewust naar een baan bij een BCorp, omdat zij via hun werk een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Zo lukt het MUD Jeans om slimme, intrinsiek gemotiveerde mensen aan te trekken, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. “Sterker nog, ze vinden ons zelf en kloppen bij ons aan,” vertelt CEO Bert van Son.

Ook bij Been Management Consulting merken ze dat een BCorp zijn een extra dimensie als werkgever geeft. “Samen aan een groter doel, een ‘purpose’ werken, geeft veel meer energie”, aldus Patrick Filius.

Verder lezen: Been Management Consulting wordt B Corp (en B Corp-adviseur).

Gedeelde waarden van BCorps
Geen van de bedrijven aan tafel was al een BCorp vanaf de start. Toch werkten de ondernemer-oprichters aan tafel, Veronique Misteli en Bert van Son, al grotendeels in lijn met de BCorp gedachte. Namelijk: niet alleen denken aan winst, maar juist ook aan de bredere groep stakeholders in de samenleving.

Misteli Creative Agency werkte altijd al vanuit ‘purpose’ en gebruikt communicatie graag als vliegwiel voor positive verandering. De stap naar BCorp worden, voelde heel logisch.

Voor MUD Jeans, bekend van spijkerbroeken gemaakt van oude spijkerbroeken, ligt daarbij de nadruk op circulariteit. “Maar als ik onze kernwaarde samenvat, dan is dat toch ‘Transparantie’, want dat is in de mode-industrie echt een uitzondering,” zegt Bert van Son.

Een multinational als BCorp?

Voor Danone, bijzonder omdat het een van de eerste multinationals is die streeft naar volledige BCorp certificering, startte het proces ‘van shareholders naar stakeholders’ al in 1972. Hun toenmalige CEO initieerde dit en inmiddels komt 50% van Danone’s omzet uit BCorp producten. “Het mooie van het BCorp-schap is dat je die verantwoordelijkheid voor de brede groep stakeholders ook vastlegt in je bedrijfsstatuten”, zegt Merijn Dols.

“Daarbovenop kun je in de VS en in Frankrijk ook een speciale rechtsvorm kiezen, een Benefit Corporation (wat overigens niet hetzelfde is als BCorp). En dat is ook wat Danone wil doen, legt, “want zo veranker je het belang van stakeholders ook in je bedrijf”, voegt Merijn Dols toe.

Een nieuwe definitie van succes

Want de realiteit voor veel bedrijven is nog steeds dat zij gestuurd worden vanuit de ‘shareholders’: op winst en kwartaalcijfers. We hebben echt een nieuwe definitief van succes nodig, was ook de consensus aan tafel. Laten we, net als de oorspronkelijke bewoners van Amerika en net als veel familiebedrijven, besluiten nemen die ook voor de generaties na ons goed zijn.

En laten we ook respect hebben en goede relaties aangaan met leveranciers, klanten, medewerkers, collega-bedrijven.

Over BCorps
BCorp is een wereldwijde beweging van bijna 5.000 bedrijven die ‘business as a force for good’ inzetten en naar verwachting groeit dit door tot 20.000. Er zijn veel BCorps die ook elkaar helpen. Of dat nou in een alliantie is van lokale BCorps, of door het delen van ervaringen op het platform van BCorp of door het helpen van bedrijven die willen starten met hun BCorp proces. De BCorps stellen zo samen een nieuwe norm: ‘good is the new cool’.

Bekende BCorps in ons land zijn onder meer Ace & Tate, Auping, Ben & Jerry’s, Coursera, Patagonia, Tony’s Chocolonely, Triodos Bank, en WeTransfer.