Diana Donca breidt Client Delivery-team uit voor AND Digital
Diana Donca is inmiddels bijna een jaar actief bij AND Digital als leider van het Client Delivery-team. We spraken haar over de groei van het team in ons land en hoe de collega’s samen met klanten werken aan transformatie.
Diana, wat is AND’s unieke manier om de klantenportefeuille te beheren?
“In een AND-club met 90 ANDi’s [zoals de medewerkers van AND Digital elkaar noemen] hebben we tussen de acht en tien klanten met verschillende teamgroottes plus een innovatielab. Het zorgt voor de juiste balans tussen diversiteit van werk en ruimte voor innovatie, hetgeen onze klanten appreciëren.”
“Tegelijkertijd geeft het echt dat boetiek-gevoel van werken met een klein bedrijf. We hebben tevens toegang tot de AND Academy, waar iedereen kan studeren en kennis kan delen wanneer dat nodig is.”
Omarmen klanten de AND-manier van samenwerken?
“In de meeste gevallen streven onze klanten naar leidende proposities in hun markt, homogene teams en efficiëntie van hun operationele activiteiten. Het is deze driehoek die samen met onze klanten de prioriteiten bepaalt – sommigen willen op volle kracht vooruitgaan en ambitieuze deadlines halen, anderen willen een stap terug doen en hun strategieën heroverwegen.”
“In de dagelijkse praktijk werken we met klanten die vaak onze manier van werken nog niet hebben meegemaakt. Het is dan ook een leercurve om samen te werken. In het begin kan het moeilijk zijn om onze klanten te begeleiden bij het veranderingsproces. We hebben gemerkt dat het tijd kost voordat de ambities van de leidinggevenden doorsijpelen naar de teams waarmee we samenwerken.”
Is de rol van klantenmanagement in de loop der jaren veranderd?
“In mijn rol als Head of Client Delivery is het vaak een kwestie van navigeren tussen de groei van onze mensen, de groei van onze klanten en het runnen van een commercieel bedrijf. Ik ga voor het citaat van Ben Horowitz: “Zorg voor je mensen, producten en winst... in die volgorde”. Bij AND Digital zijn de producten synoniem met de behoeften van onze klanten.”
Welke inzichten breng jij naar AND Digital in Nederland?
“Ik prefereer nieuwsgierigheid ten opzichte van overtuiging. Dit werkt goed met Nederlandse klanten om hun doelen te begrijpen en onze aanpak op maat te maken. Ik ben geen fan van vaste processen of vaste benaderingen.”
“Met betrekking tot de Nederlandse markt vind ik het echt verbazingwekkend hoe pragmatisme de besluitvorming in de vroege stadia van klantbetrokkenheid begeleidt, waardoor communicatie en doelen duidelijker worden voor onze teams. Het is verfrissend om te zien dat steeds meer bedrijven dezelfde waarden delen als AND, waar samen leren een vaste waarde is en nieuwsgierigheid het wint van overtuigingskracht.”
“Zo hebben we in de eerste zeven maanden in Amsterdam ons enorm kunnen verdiepen in nieuwe technologieën; onze ANDi’s en onze klanten profiteren hier direct van.”
Wat brengt de toekomst voor jou?
“In de nabije toekomst ben ik mijn team aan het uitbouwen met nieuwe rollen voor Client Services Managers en Engagement Leads. Ons klantenportfolio blijft groeien in omvang en diversiteit. Persoonlijk vind ik het leuk om in aanraking te komen met vele facetten van het runnen van een bedrijf. Ik streef ernaar om later in mijn leven mijn eigen onderneming te runnen. AND Digital biedt iedereen dagelijks de kans om nieuwe dingen te leren.”
“Mijn carrière heeft me van Roemenië via Londen naar Amsterdam gebracht. Ik reis graag, het liefst op mijn motor door het Nederlandse platteland en langs de kust! Maar ik rijd ook door het hooggebergte in Europa. Ik weet nooit waar ik precies terecht ga komen, maar ik geniet van de reis. Zo ontdek je altijd nieuwe culturen, talen (niet gemakkelijk hier in Nederland!) en manieren van werken.”