Adjust Consulting bestaat 18 jaar. Een Q&A met Guido Winnink
Adjust Consulting bestaat deze week 18 jaar. Wat is begonnen als een boetiek in inkoop is uitgegroeid naar een volwaardige consultancyorganisatie actief in verschillende terreinen binnen de inkoopketen. Een gesprek met oprichter en directeur Guido Winnink over de transitie die het bureau heeft doorgemaakt en de ambities voor de toekomst.
Waarom ben je 18 jaar geleden gestart met Adjust Consulting?
“Voordat ik Adjust Consulting startte werkte ik voor een startup van de autofabrikanten. Mijn werk zat op het snijvlak van inkoop en inkoopsystemen. Denk aan systemen voor procure-to-pay en e-sourcing. Dat waren op dat moment dé innovatieve oplossingen. Ik was ervan overtuigd dat dat tot een revolutie in de inkoop zouden leiden.”
“Een toenmalige Britse collega heeft mij toen over de streep getrokken om diensten op dit gebied vanuit een eigen consultancyfirma op de markt te brengen. Vooral in de beginjaren hebben we veel projecten op het gebied van e-sourcing gedaan, vaak met spectaculaire resultaten. Soms waren deze zo geweldig dat de inkoopafdeling schroom had om het aan de interne klant – die tot dan toe zelf verantwoordelijk was voor het contracteren – te vertellen. Die zoektocht naar innovatieve oplossingen zit nog steeds in het DNA van Adjust Consulting.”
“Ik heb in mijn tijd voor Adjust met diverse bureaus gewerkt. Het viel mij op dat veel bureaus meer op zichzelf gericht waren dan op de klant. Mijn ambitie was om een écht ander bureau neer te zetten. Ik ben trots dat het is gelukt om bij Adjust veel meer balans te vinden tussen alle belangen: die van de klanten, van collega’s en van de maatschappij. De overtuiging dat het echt anders kan was ook een aanleiding om Adjust te starten.”
Kun je ons meenemen in de reis die jij met Adjust hebt gemaakt de afgelopen 18 jaar?
“Ik heb de eerste twee jaar samengewerkt met mijn Britse collega. Daarna zijn we ieder onze eigen weg gegaan. Dit was vooral omdat er geen synergie was tussen de activiteiten in Engeland en die in Nederland. Al heel snel daarna zocht ik voor een groot project in de zorgsector iemand die mij kon ondersteunen. Die persoon werd Jeffrey Huntink en hij is nog steeds collega bij Adjust.”
“Jeffrey is een buitengewoon goede adviseur. Daarnaast is hij één van de personen die ervoor hebben gezorgd dat het in de Adjust-cultuur zit dat we altijd vanuit kennis en inhoud en op een oprechte manier – dus vanuit het belang van de klant – adviseren.”
“Mijn adviesachtergrond lag in het bedrijfsleven, die van Jeffrey bij de overheid. Zo hebben we een start gemaakt in de publieke sector. Inmiddels hebben we een flink team staan, aangestuurd door Sabrina Vermeulen. Aanvankelijk werden we vooral gevraagd voor het begeleiden van Europese aanbestedingen.”
“Tegenwoordig worden we ook gezien als hét bureau dat organisaties kan inspireren tot een nieuw inkoopbeleid, dat duurzaam en/of circulair inkopen op de kaart zet en dat organisaties de stap kan laten maken naar een hogere inkoopvolwassenheid. Een andere specialisatie van dit team is aanbesteden, adviseren en contractmanagement binnen het sociale domein.”
“Vanuit een opdracht bij Rijkswaterstaat maakte ik op een gegeven moment kennis met opdrachtgeverschap voor infrastructurele werken. Hier kwam ik ook Stefan Spekreijse en Joris Schillemans tegen. Stefan heeft al snel de overstap gemaakt naar Adjust en Joris kon ik jaren later ook als collega verwelkomen. Stefan heeft binnen Adjust het team Infra opgebouwd en Joris is nu verantwoordelijk voor onze dienstverlening binnen de publieke sector in de breedte.”
“Team Infra bestaat inmiddels uit een aantal toonaangevende contractmanagers, waarvan veel juristen. Zij doen zowel het contractmanagement als de strategische advisering in de aanbestedingsfase en in de realisatiefase. We hebben onlangs een Google Earth-kaart gemaakt met meer dan 200 infrastructurele werken – van dijkversterkingen tot gebiedsontwikkelingen, van ecoducten tot zuiveringsinstallaties en van snelwegen tot warmtenetten – waar we aan hebben mogen bijdragen.”
“Heel lang heb ik het private team zelf onder mijn hoede gehad. Sinds een paar jaar is Wiebe van der Weerd daar de eindverantwoordelijke. Hij heeft het team echt naar een ander niveau gebracht en laten groeien (in de afgelopen twaalf maanden is het team zelfs verdubbeld).”
“Waar we aanvankelijk vooral de focus hadden op e-sourcing en technische inkoop, hebben we nu verschillende categorie-experts over de volle breedte. En waar ze niet in het eigen team zitten, hebben we een omvangrijk extern netwerk, waarin ook zelfstandigen zitten die uitsluitend via ons willen werken. Een aanpak vanuit categorie-expertise, die een stuk verder gaat dan alleen sourcen, is nu kenmerkend voor Adjust.”
“In 2019 hebben wij het Motive Procurement Management Program overgenomen. In dit programma worden startende inkoopadviseurs heel intensief begeleid. We hebben een unieke selectiemethode [waar Winnink niet te veel over wil vertellen] en een uitgebalanceerd programma van opleiding, coaching en inhoudelijke begeleiding.”
“Motivators werken hierdoor vrijwel direct op een veel hoger niveau dan je van adviseurs met beperkte ervaring zou verwachten. Dit is echt fantastisch om te zien! Het team wordt aangestuurd door Kim Bijnen die zelf slechts twee jaar geleden het programma heeft afgerond. Zij is een van de bewijzen dat het programma werkt en dat Motivators al op jonge leeftijd veel aankunnen.”
“Tot slot hebben we enkele jaren geleden besloten dat we voorop willen lopen wat betreft duurzaamheid. We kopen alleen nog maar 100% elektrische auto’s en we hebben een eigen bos aangelegd. Een klein stukje nieuwe natuur. Het is ook mooi te zien dat we binnen al onze teams opdrachten voor klanten doen op het gebied van circulair inkopen en duurzaamheid.”
Wat zijn de grootste uitdaging die je afgelopen 18 jaar bent tegen gekomen? En hoe heb je deze voor je laten werken?
“Een van de grootste uitdagingen is om iedereen binnen Adjust de aandacht te geven die hij of zij verdient. Ik wil graag dat iedereen ‘gezien’ wordt. Met de omvang die we nu hebben is het niet meer mogelijk om dit allemaal zelf te doen. Gelukkig wordt die taak voor een groot deel overgenomen door Noortje Bruggeman, die verantwoordelijk is voor onze HR, en door de verschillende teammanagers.”
“Een andere uitdaging is dat onze klanten ook steeds professioneler worden. Om voor die klanten relevant te blijven moeten wij ons ook continu blijven ontwikkelen. Dat is een prachtige uitdaging om op te pakken die ook helemaal bij Adjust past. Een van de manieren waarop we dit hebben gedaan is door het opbouwen van een internationaal netwerk van vergelijkbare bureaus. Zo beperken we ons niet tot alleen de ontwikkelingen in Nederland.”
Waar ben je momenteel het meeste trots op?
“Er zijn heel veel zaken waar ik trots op ben, maar als ik slechts één ding mag noemen, dan hoef ik niet lang na te denken. Ik ben het meeste trots op de collega’s die ik om mij heen heb. Zowel de consultants als de collega’s op kantoor. Allemaal authentieke, gedreven, fijne collega’s!”
Hoe ziet de toekomst voor Adjust eruit?
“We blijven ons ervoor inzetten dat we qua cultuur en gerichtheid op inhoud het bureau blijven dat we zijn. Dat is helemaal goed zo. We blijven ook de focus houden op kennisontwikkeling, competentieontwikkeling, oprechtheid en hoogwaardig advies aan onze klanten en op duurzaamheidsontwikkeling.”
“Vanuit deze basis blijven we groeien zoals we dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Groei die alle Adjusters kansen geeft om zich te ontwikkelen. En groei die voortkomt uit de meerwaarde die we onze klanten leveren. We leggen met z’n allen een fantastische reis af en ik kijk er enorm naar uit om die voort te zetten.”