Reimagine Football zoekt innovatieve ideeën voor een duurzame voetbalwereld
Hoe kan het voetbal bijdragen aan een duurzamere wereld? Deze vraag staat centraal in de nieuwe ‘Reimagine Football’-challenge van het Football Innovation Platform, een samenwerkingsverband van de Johan Cruijff ArenA, KNVB, UEFA, Ajax en City Football Group. KPMG ondersteunt de organisatie van de challenge.
In de strijd voor een duurzamere wereld kan geen enkele bedrijfssector meer achterblijven. Naast ‘usual suspects’ als de auto-industrie, energieproducenten en oliemaatschappijen moeten ook minder voor de hand liggende partijen stappen zetten om het milieu minder te belasten. Zo ook de voetbalwereld.
Omdat alle goede ideeën daarbij van harte welkom zijn, roept het Football Innovation Platform bedrijven nu op om mee te denken over “slimme innovaties om voetbal in de context van duurzaamheid opnieuw vorm te geven”.
Het Football Innovation Platform werd vorig jaar opgericht om oplossingen te vinden die het voetbal door de moeilijke coronaperiode heen konden helpen. Ook toen deden de Johan Cruijff ArenA, KNVB, UEFA, Ajax en City Football Group (de moederorganisatie achter Manchester City) een beroep op crowdsourcing om zoveel mogelijk creatieve ideeën te verzamelen, in de eerste Reimagine Football-challenge.
Terwijl de coronacrisis – en daarmee de lege stadions – helaas nog altijd niet tot het verleden behoren, richt de nieuwe challenge zich met het thema duurzaamheid op een minstens zo belangrijk probleem, nu onderzoek na onderzoek waarschuwt voor de onomkeerbare, ernstige gevolgen van de opwarming van de aarde.
“De Football Innovation Platform-partners voelen hun verantwoordelijkheid om de CO2-voetafdruk van voetbalwedstrijden en -wedstrijden te verkleinen, en willen dit samen met de fans versnellen”, aldus de betrokken voetbalorganisaties.
Groene mobiliteit en circulair afval
De vraag die het platform voorlegt aan bedrijven – van kleine startups tot grote corporates – is uitgesplitst in twee thema’s. Ten eerste groene mobiliteit: “Hoe kunnen we de koolstofvoetafdruk van supporters die van en naar stadions en/of amateurclubs reizen in kaart brengen en/of verminderen?”
De tweede uitdaging betreft circulair afvalmanagement: “Hoe kunnen we zwerfvuil verminderen en afval (plastic, onverkochte voorraad en/of andere soorten afval) meer circulair maken in het stadion en/of amateurclubs?”
Implementeren door heel Europa
Bedrijven hebben tot 14 december de tijd om hun ideeën te delen via het open innovatieplatform, waar de experts van het platform kunnen helpen met het verbeteren van de oplossing en het onderzoeken van “een mogelijke fit” met het Football Innovation Platform.
De teams met de meest veelbelovende oplossingen worden uitgenodigd om deel te nemen aan de zogeheten ‘Collaboration’ in de week van 10 januari, live in Amsterdam. “Hier zullen geselecteerde organisaties en hun oplossingen worden uitgekozen om verder samen te werken met het Football Innovation Platform en de testfase in te gaan.”
Zo krijgen deelnemende bedrijven de kans om met de “verschillende toonaangevende organisaties in het mondiale voetbal” hun oplossing te implementeren en te demonstreren door heel Europa.
KPMG, dat ook al betrokken was bij de vorige Reimagine Football-challenge, draagt wederom bij aan de organisatie. “We zijn trots de handen ineen te slaan met de Johan Cruijff ArenA om deze open innovatie-challenge te organiseren”, aldus het accountants- en adviesbureau.