Newcraft helpt Yakult met Europese uitrol van marketingstrategie

15 oktober 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Yakult, bekend van het gelijknamige probiotische zuiveldrankje, werkt samen met Newcraft aan de implementatie van zijn nieuwe digitale marketingstrategie.

De zuiveldrankjes van Yakult zijn onder het grote publiek vooral bekend vanwege de heilzame werking die ze volgens de maker hebben op de gezondheid en weerstand van de drinker. In elk flesje van het Japanse drankje zitten namelijk zo’n 20 miljard Lactobacillus casei Shirota-bacteriën. Deze zijn speciaal geselecteerd en gecultiveerd om de ‘algemene gezondheid’ van mensen – wetenschappelijk bewezen volgens Yakult – een boost te geven.

Nieuwe merkstrategie

Met een nieuwe pan-Europese marketingstrategie wil Yakult het verhaal achter de drankjes onder een groter publiek bekendmaken en meer tot leven brengen. Deze strategie wordt ondersteund door een nieuw platform, dat zal dienen als spin in het web voor alle Europese Yakult-websites.

Newcraft helpt Yakult met Europese uitrol van marketingstrategie

Theo van Uffelen, Marketing Manager voor Europa bij Yakult, legt uit: “Yakult werkt al sinds 1935 aan dezelfde missie: een bijdrage leveren aan een gezonde en gelukkige samenleving. Het verhaal van de Japanse wetenschapper Dr Shirota en zijn filosofie over hoe je goede bacteriën kunt inzetten om ieders gezondheid te bevorderen, vraagt om storytelling met een direct effect op merkoverweging.”

Het digitale kanaal krijgt vanzelfsprekend een centrale plek in de verbeterplannen. Van Uffelen: “Als gevolg van deze strategiewijziging krijgen de websites een andere rol in de marketing funnel; van awareness/branding-tool naar een effectief consideration-kanaal met relevante content.”

Ondersteuning Newcraft

Als advies- en implementatiepartner werd besloten Newcraft aan boord te halen. Eerste stap in de samenwerking was het ontwikkelen van een merkervaring en bijbehorende contentstrategie. Roel Faulhaber, Creative Director bij Newcraft: “Het is geweldig om zo’n mooi en sympathiek merk met een rijke historie te mogen helpen met de volgende stap in hun ontwikkeling.”

“Op basis van data en scherpe inzichten over de doelgroepsegmenten hebben we een vernieuwde content first-digitale merkervaring ontwikkeld die mensen gaat motiveren en ondersteunen bij een bewuste en gezonde levensstijl.”

Vervolgens is samengewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe platform. Dit platform wordt ontwikkeld in nauwe afstemming met de Duitse en Engelse operating companies van Yakult – de twee grootste Europese landenorganisaties van het bedrijf.

Belangrijkste ontwerpcriterium voor het platform was dat hoewel de aanpak een wereldwijde strategie moest volgen, er in de uitvoering ook ruimte moet zijn voor lokale verschillen en initiatieven. De marketingteams van de verschillende landenorganisaties zijn hierin in de lead, en worden ondersteund door de tech- en changeconsultants van Newcraft.

Inmiddels staat de eerste release van de websites van Yakult Duitsland en het Verenigd Koninkrijk op het punt om live te gaan. De andere Europese landen volgen binnenkort.

Van Uffelen kijkt uit naar de lancering en de verdere mijlpalen binnen het traject. “Met dit nieuwe digitale platform en pan-Europese samenwerking hebben we een enorme sprong voorwaarts gemaakt, zowel in de content en ervaring die we onze klanten aanbieden als in de strategische rationale erachter.”