24uurs event laat bètastudenten kennismaken met datascience

07 mei 2019 Consultancy.nl

Overmorgen vindt in startuphub B Amsterdam de 24 Hour Data Challenge plaats. Tijdens dit event werken 100 master bètastudenten 24 uur lang aan een echte datascience case voor vijf deelnemende bedrijven: Heineken, Picnic, de Nationale Politie, Praxis en Ymere. 

Het is inmiddels de vijfde editie van de 24 Hour Data Challenge, een initiatief van Newcraft in samenwerking met Google Cloud. Voor studenten die overwegen de wondere wereld van datascience te verkennen, biedt het evenement een uitgelezen mogelijkheid om uit te vinden wat het vakgebied precies inhoudt, en welke impact data scientists kunnen maken.

“De succesvolle ondernemers en business leaders van 2030 zitten hier straks allemaal in één ruimte! Ik ben ontzettend trots dat we weer met zulke mooie bedrijven mogen samenwerken en ik kijk uit naar de oplossingen waar de studenten met gebruik van het Google Cloud platform mee komen!”, zegt Martijn Haanappel, die leiding geeft aan Newcraft, een digital marketing en datascience bureau met zo’n 140 professionals.

Voor de vijf deelnemende bedrijven betekent het event een mooie kans om innovatieve ideeën en oplossingen te krijgen aangereikt, waarmee zij hun business mogelijk kunnen verbeteren. Haanappel: “De deelnemende bedrijven doen in 24 uur verassende, nieuwe inzichten op, die ze kunnen gebruiken om hun business te versterken. Bovendien is het een mooie gelegenheid om in de zeer concurrerende talentmarkt in contact te komen met potentiële data scientists.”24uurs event laat bètastudenten kennismaken met datascience

De academische deelnemers aan de 24 Hour Data Challenge behoren volgens de initiatiefnemers tot de toptalenten van opleidingen als Econometrie, Information Science en Computer Science.

Vorig jaar werkte het winnende team aan een case voor Albert Heijn. De grootgrutter vroeg de studenten om uit te zoeken welke klantsegmenten gevoelig zijn voor bepaalde aanbiedingen. Het Albert Heijn-team wist zich te onderscheiden van de overige teams door middel van een gestructureerde aanpak: de teamleden staken veel energie in het kiezen van het juiste model, om de case op te lossen en presenteerden nieuwe inzichten die de retailer direct binnen zijn organisatie kon toepassen. 

“Het evenement was een onvergetelijke ervaring, waardoor ik niet alleen met de hoofdprijs naar huis ging, maar ook een gave stage bij Albert Heijn hieraan heb overgehouden", blikt een van de winnende deelnemers van vorig jaar terug.

Een van de overige deelnemende bedrijven was NS, dat aan de hand van data wil voorspellen welke van hun treinen eerder geneigd zijn om vertraging op te lopen. En op hun beurt vroeg LeasePlan studenten om hun licht te schijnen op de vraag hoe het bedrijf efficiënter kan omgaan met het beantwoorden aan serviceverzoeken van klanten.

Op vrijdag 10 mei zal bekend worden gemaakt welk team de 24 Hour Data Challenge 2019 op zijn palmares mag bijschrijven.

More on: NEWCRAFT
Netherlands
Company profile
NEWCRAFT is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

NEWCRAFT is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.