Deloitte vraagt personeel in Nederland soms naar QR-code

08 oktober 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De Nederlandse tak van Big Four-kantoor Deloitte vraagt zijn medewerkers sinds begin deze maand steekproefsgewijs om hun QR-code te tonen.

“Het is een lastige afweging geweest”, zegt Liesbeth Mol, lid van de raad van bestuur van Deloitte Nederland, in een interview met een journalist van NOS. “Besloten is: je hoeft niet naar kantoor te komen, maar als je wel wilt komen, dan moet je de QR-code kunnen laten zien.” 

Mag dat?

Bezoekers van onder andere restaurants, cafés, theaters en festivals zijn in ons land sinds 25 september 2021 verplicht bij de ingang hun QR-code te tonen. Alleen dan krijgen ze toegang tot de desbetreffende activiteit. Maar of een accountants- en adviesbureau zijn medewerkers bij de deur van het kantoor op een vergelijkbare manier mag controleren, staat niet buiten kijf. 

Deloitte Nederland vraagt personeel soms om QR-code

Controleren bij de deur, dat doet Deloitte niet, benadrukt Mol. Het bedrijf vraagt zijn medewerkers binnen het pand steekproefsgewijs naar hun QR-code. En werknemers van het Big Four-kantoor zijn bovendien niet verplicht om hun QR-code laten zien als hun werkgever hen daar om vraagt. Wel worden weigeraars door Deloitte verzocht naar huis te gaan.

De Rijksoverheid geeft aan dat een werkgever een medewerker om zijn of haar QR-code mag vragen mits daar een goede reden voor is. En die is er, stelt Deloitte. Het bedrijf heeft namelijk een zorgplicht naar zijn personeel. En door steekproefsgewijs QR-codes te controleren kan Deloitte deze plicht optimaal vervullen.

Niettemin legt de Rijksoverheid een werkgever in dat geval ook een verplichting op. Medewerkers die weigeren hun QR-code te tonen moet “een redelijk voorstel” worden geboden. Doet de werkgever dat, dan “zal de werknemer dat alternatief moeten accepteren”. Denk hierbij onder andere aan het ter beschikking stellen van een andere werkplek of aan thuiswerken.

Het is echter niet volledig duidelijk of de reden die Deloitte opgeeft om QR-codes te controleren volgens de wet is toegestaan, vertelt Evert Verhulp, hoogleraar Arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam, tegen de redactie van de NOS.

“De belangenafweging is bij Deloitte anders dan bij een ziekenhuis of een productielijn. Enerzijds heeft het bedrijf natuurlijk de verplichting om voor een veilige werkplek te zorgen. Anderzijds is het de vraag of zo’n vaccinatiebewijs nodig is dat te realiseren. Je kunt ook denken aan andere maatregelen. Bij zo’n kantoor op de Zuidas is afstand houden geen probleem, lijkt me.”

Meerderheid medewerkers ziet nut ervan in

Deloitte is niettemin van mening dat het volledig volgens de wet handelt. Bovendien heeft het bedrijf voordat het de maatregel invoerde gesproken met meerdere specialisten, die lieten weten dat de aanpak wel degelijk is toegestaan.

En daarbovenop staat de ruime meerderheid van de Deloitte-medewerkers achter de aanpak, geeft Mol aan. “Veel van onze mensen vinden dit prima. We praten met mensen die twijfelen. Tot nu toe zijn er geen protesten.”

Een werknemer van Deloitte bevestigt de woorden van Mol in het televisieprogramma Nieuwsuur. “Ik vind het wel goed eigenlijk dat hier op vaccinatiebewijzen wordt gecontroleerd. Het is wel fijn om te weten als ik hier kom werken dat ik in een veilige omgeving zit.”

Een andere medewerker van het accountants- en adviesbureau ziet ook het nut van het beleid in, maar uit tegelijkertijd haar lichte twijfels. “Ik vind het een beetje twee kanten hebben. Enerzijds erg fijn dat ik weet dat hier veilig kan werken. Anderzijds vind ik dat je zelf mag bepalen of je je vaccineert. En nu is het wel wat lastiger om naar kantoor te komen als je je niet laat vaccineren.”

Sommige member firms gaan een stap verder. Zo hebben de Amerikaanse en Australische landenorganisaties van Deloitte een vaccinatieplicht ingesteld voor toegang tot het kantoor.