Magnus brengt van Gogh weer tot leven met innovatieve AI-app
Het Van Gogh Museum heeft met ondersteuning van adviesbureau Magnus een onderdeel van het social media-platform WeChat – dat zeer populair is in China – geïntegreerd in zijn online omgeving.
Het Amsterdamse Van Gogh Museum – opgericht in 1973 – bezit wereldwijd de meeste kunstwerken van de wereldberoemde schilder zonder linkeroorschelp. Jaarlijks trekt het museum meer dan twee miljoen bezoekers. Een aanzienlijk deel daarvan is Chinees. Voor het Van Gogh Museum aanleiding om voor deze specifieke bezoekersgroep iets unieks te creëren.
“Sinds eind jaren negentig kent ons museum een online omgeving”, zegt Martijn Pronk, werkzaam als hoofd van de digitale afdeling. “Dus de ambitie om voor onze Chinese bezoekers een aparte digitale omgeving te ontwikkelen komt niet uit de lucht vallen.”
Al vrij snel werd duidelijk dat de Chinese online omgeving zou moeten worden aangeboden via WeChat. Dat is een zeer populair Chinees social media-platform met meer dan één miljard gebruikers binnen de Chinese gemeenschap. Het platform bestaat uit een online sociaal netwerk, een chatservice en een betaalapp.
Daarnaast biedt WeChat toegang tot meer dan één miljoen miniprogramma’s. Huh? Ja, die digitale structuur kennen we hier in het westen niet echt. Neem ter verduidelijking sportwedstrijdvoorspel-apps (die tijdens het Europees kampioenschap voetbal door vele vriendengroepen worden gebruikt). Bij ons bestaan dit soort apps meestal los van de grote sociale media-platforms, in China worden deze veelal geïntegreerd in WeChat.
Een selfie in Van Gogh-stijl
De digitale omgeving van het Van Gogh Museum is recent uitgebreid met zo’n miniprogramma dat onderdeel is van WeChat. Om precies te zijn gaat het om een app die portretfoto’s kan bewerken in de kenmerkende stijl van de schilderijen van Vincent van Gogh. Het idee voor deze app ontstond toen enkele digitale transformatiespecialisten van Magnus enige tijd geleden het museum bezochten.
Het Van Gogh Museum en de experts van Magnus bundelden vervolgens hun krachten en ontwikkelden het miniprogramma, dat bezoekers een persoonlijke ervaring biedt. Daardoor worden die ook dichter bij de kunst van Van Gogh gebracht, laten de makers in een persbericht weten.
De functionaliteit van het miniprogramma zal de komende maanden worden uitgebreid. Zo liggen er plannen op tafel om de selfies in Van Gogh-stijl die gebruikers kunnen maken met behulp van het miniprogramma als canvasafdruk te verkopen via de app.