Nieuwe e-commerce btw-regels bieden kansen voor webshops

07 juni 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Vanaf 1 juli geldt in de Europese Unie nieuwe regelgeving voor e-commerce. Deze veranderingen leveren voordelen op voor ondernemers en webshops, vooral voor partijen die ook afnemers hebben buiten de landgrenzen. Een gesprek met Marisa Hut, senior manager VAT & Customs bij Baker Tilly, over de veranderingen, kansen en aandachtspunten waar ondernemers zoal aan kunnen denken.

Om te beginnen: wat gaat er veranderen? “Er zijn verschillende nieuwe regelingen die worden geïntroduceerd”, trapt Marisa af. Ze vertelt dat de belangrijkste op het vlak van btw liggen. “Een van de belangrijkste veranderingen is dat het na 1 juli mogelijk is om alle afstandsverkopen van goederen aan consumenten binnen de EU in één speciale btw-aangifte te verantwoorden. Zowel op commercieel vlak als vanuit een btw-compliancepositie van een onderneming een zeer wenselijke stap.”

Ten opzichte van de huidige situatie is dit een vooruitgang. Op dit moment moet een webshop die goederen vanuit Nederland verkoopt aan een consument in een ander EU-land lokale btw-aangifteverplichtingen nakomen in het land waar de goederen aankomen zodra bepaalde drempelbedragen zijn overschreden. Neem als voorbeeld een webshop die producten verkoopt aan een klant in Duitsland en een bijbehorende omzet heeft van meer dan €200.000 per jaar: deze verkoop leidt dan tot btw-verplichtingen in Duitsland.

Nieuwe e-commerce btw-regels bieden kansen voor webshops

“Alle EU landen hebben drempelbedragen, zodat niet vanaf de eerste transactie btw moet worden afgedragen aan de lokale belastingdienst. Maar zodra de omzet boven dit drempelbedrag uitkomt, dan komt een lokale btw-registratie en -aangifteplicht om de hoek kijken”, geeft Marisa aan.

Wanneer een webshop naar meerdere landen binnen de EU ‘verkoopt’, dan neemt de complexiteit en administratieve last aanzienlijk toe. “Dit maakt dat webshops zich bewust moeten zijn van de lokale btw-verplichtingen in elk EU-land.”

In de nieuwe regelgeving is het straks mogelijk om alle verkopen aan consumenten binnen de EU in één speciale aangifte te verantwoorden. “Dit scheelt natuurlijk enorm. Vanuit een btw-perspectief kunnen ondernemers goederen aan consumenten door de hele EU verkopen. Een webshop heeft daardoor in plaats van 17 miljoen, straks 450 miljoen potentiële klanten.”

Daarnaast hebben de beleidsbepalers nog iets bedacht: “Het is straks onder bepaalde voorwaarden mogelijk om een vrijstelling van invoer-btw te verkrijgen.” Als voorbeeld geeft Marisa bedrijven die goederen uit buiten de EU (bijvoorbeeld Azië of Groot-Brittannië) verkopen aan consumenten binnen de EU.

Voor hen wordt het btw-afrekeningsproces omgedraaid: “Zij brengen btw in rekening op de verkoop en de invoer van de goederen is vrijgesteld van btw (onder voorwaarden).” Kortom, “de nieuwe regelgeving voor e-commerce biedt kansen om een webshop te laten floreren.” Maar – zoals bij alle nieuwe regels die worden uitgerold, vooral bij complexe zaken als de btw – is het raadzaam om goed te kijken naar de impact, en de kansen en aandachtspunten in kaart te brengen.

Marisa heeft de volgende tips voor webshops: “Allereerst moet bepaald te worden onder welke facetten van de nieuwe regelgeving voor e-commerce uw webshop valt en of u hier gebruik van wilt maken (het is namelijk geen verplichting). Vervolgens dient u met uw logistieke partner te bespreken of de beoogde wensen ook haalbaar zijn en dient u zo snel mogelijk te beginnen met de implementatie. Liever gisteren dan vandaag. Eén en ander moet namelijk voor het in werking treden van deze regels per 1 juli 2021 vooraf geregeld zijn. Zorg daarnaast dat u een btw-specialist betrekt bij deze stappen.”

Voor wie zijn de nieuwe btw-regels relevant?

De e-commercewijzigingen zijn onder meer relevant voor:

  • Ondernemers die goederen verkopen aan consumenten in de EU waarbij de goederen rechtstreeks vanuit een niet-EU-land naar de consument in de EU worden verzonden.
  • Ondernemers die goederen verkopen aan consumenten in de EU uit voorraden gelegen in een EU-land, en waarbij de goederen worden verzonden vanuit dat EU-land naar de consument in een ander EU-land.
  • Platforms (marktplaatsen) die verkopen aan consumenten faciliteren.