Leanprofs helpt Teijin Aramid met continu verbeteren
Leanprofs heeft afgelopen maand met succes een opdracht voor aramidenproducent Teijin Aramid afgerond. Een terugblik op het project en het resultaat.
Het in Arnhem gevestigde Teijin Aramid is een van de grootste producenten van aramiden ter wereld. Het bedrijf (in het verre verleden onderdeel van Akzo Nobel en sinds 2000 een dochterbedrijf van het Japanese Teijin Group) heeft circa 2.000 medewerkers, werkzaam vanuit vestigingen en productielocaties in Nederland, Thailand en Japan.
Aramiden zijn een groep polymeren die hittebestendig zijn en/of een grote treksterkte hebben. Aramidevezels worden gebruikt voor talloze toepassingen, onder meer in de autobranche (denk aan remblokken of turboslangen), beschermende kleding (vlamdovende kleding, kogelwerende vesten, handschoenen), telecom (glasvezelkabels, buizen), composietmaterialen (kunststoffen, technisch papier, luidsprekerwoofers).
Als onderdeel van een continu verbeterprogramma schakelde Teijin Aramid de hulp in van Leanprofs. Belangrijkste taak van het nog jonge bureau: “We hebben ze ondersteund bij het vertalen van de ambitie op onder andere sustainability en veiligheid naar concrete plannen en de sturing hierop”, legt Sebastian Leferink van Leanprofs uit.
“Zo hebben we het bestaande ‘policy deployment’-proces opnieuw tegen het licht gehouden en verbeterd.” Policy deployment, ook wel bekend onder de Japanse naam ‘Hoshin Kanri’, is een bewezen lean-methode die ervoor zorgt dat de strategische doelstellingen van een onderneming de kapstok vormen voor alle verbeterprojecten en -initiatieven.
Het gelijktijdig creëren van transparantie en voeren van een effectieve dialoog stond centraal in de aanpak, legt Leferink uit. “Daarbij werd een agile proces aangehouden, waarbij alle stakeholders intensief het gesprek met elkaar aangingen over ambities en vertaling in korte- en langetermijnplannen.”
Zo’n proces leidt onoverkomelijk tot bottlenecks. “Inderdaad, soms moesten lastige en persoonlijke keuzes worden gemaakt. Door echter aandacht te blijven te geven aan de vorm en structuur van de interactie, was er een open en ontspannen sfeer waarin voldoende ruimte voor reflectie was. Dit kwam het resultaat zeker ten goede.”
Met de afronding van dit traject is het continu sturen op basis van de Plan Do Check Act (PDCA)-cyclus verder versterkt en geborgd. Inmiddels zijn de verbeterexperts van Teijin Aramid druk bezig met het najagen van verbeterpotentieel en het verankeren van de lessen binnen de continu verbetercyclus.
“Deze samenwerking was wat ons betreft een mooi voorbeeld hoe we als onderdeel van het team graag samen optrekken met onze opdrachtgevers”, sluit Leferink af.
Volgens onderzoeksbureau Fortune Business Insights is de markt voor aramiden vandaag de dag goed voor $5 miljard. Door sterke vraag naar aramiden klimt de marktwaarde de komende jaren tot meer dan $7 miljard tegen 2027.