Koelvers maaltijdgemak maakt zich klaar voor nieuwe groeispurt

08 april 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Covid-19 heeft een flinke impact op verse kant-en-klaarmaaltijden. Meer focus op gezond en genieten geeft nieuwe mogelijkheden.

Afgelopen jaren heeft de ‘convenience’-categorie in de supermarkt een zeer sterke ontwikkeling doorgemaakt: nog even snel onderweg naar huis langs de winkel voor een stoommaaltijd die enkel nog moet worden opgewarmd, of een maaltijdsalade die nagenoeg direct kan worden gegeten. De Covid-19-pandemie heeft echter ander consumentengedrag laten ontstaan. Zo is er momenteel meer aandacht voor gezonde voeding en tijd in de keuken.

Het is dan ook niet vreemd dat segmenten binnen koelvers maaltijdgemak zich het afgelopen jaar verschillend hebben ontwikkeld. Producten zoals verse maaltijdpakketten, die wat meer bereidingsstappen vragen en vaak als gezonder worden gezien, hebben bijvoorbeeld een enorme groei doorgemaakt.Vewachting gemiddelde jaarlijkse marktgroei in volume voor de komende 3 jaar

“Het feit dat consumenten op veel meer momenten op de dag thuis zijn, zorgt voor meer omzet in zowel het lunch- als borrelmoment”, aldus adviesbureau Gwynt, dat onlangs zijn studie Gamechangerz in Food publiceerde.

De diverse directieleden uit de voedselproductie- en supermarktsector die deelnamen aan de recente editie van het onderzoek van Gwynt, kijken ondanks een lastig jaar positief naar de toekomst. Een ruime meerderheid van de deelnemers verwacht dat koelverse kant-en-klaarmaaltijden de komende jaren jaarlijks 5% tot 10% in volume zullen groeien.

De rol van innovatie

De markt voor koelverse kant-en-klaarmaaltijden gaat naar verwachting dus opnieuw een groeispurt doormaken, waarbij innovaties de duidelijke aanjager zullen zijn. De deelnemers aan het onderzoek zien hierbij vooral mogelijkheden op het vlak van gezonde en verantwoorde proposities. Daarnaast ligt het voor de hand dat variatie in aanbod nog verder zal toenemen en nieuwe verpakkingen gaan ontstaan met het oog op plasticreductie.

Wat is volgens u de belangrijkste dimensie waarin de komende 3 jaar innovatie zal plaatsvinden?

In deze toch al zeer competitieve markt wordt het dus erg belangrijk om nog slimmer te innoveren, zonder daarbij vast te lopen in de complexiteit die hier vaak door ontstaat. In een landschap waarin sprake is van versnippering van assortimenten, ultravers-logistiek en de snelle opkomst van mechanisering en robotisering, is het dan ook niet verrassend dat een groot deel van de deelnemers denkt dat opschalen nodig is, terwijl consolidatie van productiebedrijven eveneens voor de hand ligt.

Uitdagingen

Per saldo heeft de convenience-categorie veel potentie, maar dit brengt ook nieuwe uitdagingen. Voor een groot aantal bedrijven is de supply chain hierin een belangrijk knelpunt, waarbij steeds vaker het antwoord wordt gevonden via logistieke platforms.

Een tweede uitdaging die genoemd wordt is de behoefte aan specifieke kennis en expertise, die nodig is voor productontwikkeling. Bovendien valt op dat behoorlijk wat bedrijven momenteel serieus nadenken over hun strategie en de daarbij behorende product-marktcombinaties.

Deze dynamiek wordt herkend door Bas van Eekelen, principal consultant bij Gwynt. “We zien bij onze opdrachtgevers die actief zijn in deze categorie de continue marktbehoefte die complexiteit vergroot, met als gevolg dat de focus binnen bedrijven vooral op de korte termijn komt te liggen. Onze rol richt zich dan in eerste instantie op overzicht en structuur om van daaruit te ondersteunen bij het formuleren van een strategie en organisatie voor de toekomst.”

“Wat deze categorie bijzonder interessant maakt is de intensieve samenwerking tussen producenten, retailers en foodservice-spelers, naar mijn idee ook de succesfactor om als bedrijf tot échte doorbraken te komen.”