André Schaminée wordt partner bij TwynstraGudde
Dertien jaar na zich bij het bureau te hebben aangesloten is André Schaminée nu toegetreden tot de maatschap van TwynstraGudde.
André Schaminée voegde zich in 2007 bij het organisatieadviesbureau uit Amersfoort, na enkele jaren werkzaam te zijn geweest voor Nirov, een specialist in ruimtelijke ontwikkeling en stedelijke vernieuwing. Bij TwynstraGudde heeft hij zich gespecialiseerd in social design binnen de publieke sector, een relatief jong maar snelgroeiend vakgebied.
Het vak is overgewaaid vanuit design thinking, een aanpak die de gebruiker centraal stelt bij productontwikkeling. Hiermee kunnen bedrijven hun producten beter laten aansluiten op wat de klant echt wil, met als resultaat superieure producten en een betere klantervaring. Grote corporates als Apple, Nike en Tesla zweren bij design thinking voor hun innovaties, en tegenwoordig is de aanpak ook in ons land wijdverspreid.
Schaminée stond binnen TwynstraGudde aan de basis van de doorvertaling van design thinking naar publieke diensten. In 2013 richtte hij het Social Design-team op binnen het organisatieadviesbureau en publiceerde over het onderwerp (waaronder het boek ‘Designing with and within public organizations’, dat wereldwijd is uitgebracht). De afgelopen jaren heeft Schaminée leidinggegeven aan de praktijk en deze verder uitgebouwd.
De Social Design-praktijk bestaat anno 2021 uit strategen, adviseurs, ontwerpers en veranderexperts, die centrale en lokale overheden helpen bij het vinden van “nieuwe antwoorden voor taaie maatschappelijke vraagstukken”. Denk hierbij aan klimaatadaptatie, energietransitie, asset management, gebiedsontwikkeling, veiligheid, mobiliteit en gezondheid.
“Door design in het hart van maatschappelijke vraagstukken te plaatsen komen wij voor onze opdrachtgevers tot baanbrekende oplossingen”, aldus Schaminée. “In onze aanpak staat de leefwereld van alle betrokkenen – wij vinden dat iedereen die onderdeel is van het probleem onderdeel moet kunnen worden van de oplossing – en co-creatie centraal.”
“We willen weten wat mensen drijft, wat hen raakt en welke dromen en ideeën ze hebben”, legt hij uit. “Maar ook wat hen daarbij tegenhoudt. Vervolgens gaan we gezamenlijk op zoek naar een nieuw handelingsperspectief. Dit doen we door het maken van een reframing van het vraagstuk. Letterlijk: het ontwerpen van een nieuwe kijk op de zaak.”
“Ik zie ernaar uit om de komende jaren als partner van dit mooie bureau deze praktijk verder uit te bouwen”, sluit Schaminée af.