Ordina presteert beter dan verwacht in coronajaar

19 februari 2021 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Ordina kan terugkijken op een beter dan verwacht coronajaar. Het brutobedrijfsresultaat van de IT-automatiseerder steeg met €9 miljoen en de nettowinst steeg meer dan €7 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bij de presentatie van de jaarcijfers laat topman Jo Maes weten dat het bedrijf terugkijkt op een “sterk jaar”, vooral met het oog op de slepende coronacrisis en de invloed die deze heeft gehad op de markt voor consultancy, detachering en IT-diensten.

Ordina heeft een sterk jaar achter de rug. We hebben ons snel aangepast aan de nieuwe situatie als gevolg van Covid-19. Onze dienstverlening is vrijwel probleemloos voortgezet en onze teams zijn succesvol op afstand gaan werken. Door zeer goed in te spelen op de digitalisering bij onze klanten hebben we over 2020 uitstekende resultaten behaald”, aldus Maes.

Omzet en winstgevendheid van Ordina 2020

Omzet- en winstontwikkeling

De omzet van het bedrijf is licht teruggelopen, van €372 miljoen naar ruim €369 miljoen. Deze omzetdaling was grotendeels te verwachten geeft Maes aan, omdat Ordina het aantal bij andere bedrijven gedetacheerde medewerkers bewust heeft afgebouwd vanwege de risico’s – ingehuurde medewerkers worden immers het snelst aan de kant gezet als bedrijven bezuinigingen doorvoeren.

Door efficiënt te werk te gaan heeft Ordina de resultaten weten te verbeteren. Het brutobedrijfsresultaat kwam uit op ruim €46 miljoen ten opzichte van een kleine €37 miljoen in 2019. Onder de streep steeg de winst zelfs met meer dan een kwart tot ruim €22 miljoen.

België en Luxemburg vormden voor het tweede opeenvolgende jaar de belangrijkste pijlers van de groei. In 2020 steeg de omzet van de buitenlandse divisie met bijna 9% tot bijna €124 miljoen. De omzet van Nederland kwam uit op circa €246 miljoen. De sectoren overheid (€151 miljoen), industrie (€119 miljoen) en financiële dienstverlening (€99 miljoen) waren over de hele linie de grootste sectoren.

Hogere tevredenheid

Opvallend is dat Ordina tijdens de coronacrisis zijn medewerkersbetrokkenheidsscore heeft weten te verbeteren, van 7,1 (oktober 2019) naar 7,5 (oktober 2020). In een tijd waarin bedrijven juist worstelen met het tevreden houden van hun teams, wist Ordina in de ogen van zijn mensen goed om te gaan met de economische onzekerheid en de transitie naar thuiswerken.

Het beursgenoteerde Ordina werd in 1973 opgericht. Bij het bedrijf werken ongeveer 2.650 medewerkers.