Anderson MacGyver brengt digital transformation podcasts uit

16 februari 2021 Consultancy.nl

Anderson MacGyver heeft een eigen podcastserie uitgebracht rondom het thema digitale transformatie. Tijdens de zogeheten ‘Limitless’-podcasts gaat ervaren internationale journalist en trainer Jonathan Groubert in gesprek met digitale leiders en bestuurders van organisaties over hun (geslaagde) digitale transformatietrajecten. Experts van Anderson MacGyver schuiven aan om hun expertise met de luisteraars te delen.

De populariteit van podcasts neemt in rap tempo toe in ons land. Volgens een recente schatting luistert inmiddels bijna de helft van alle Nederlanders weleens naar een podcast. Ook Anderson MacGyver, een specialist in data, technologie en digitale transformaties, maakt naast het uitbrengen van blogs en whitepapers regelmatig gebruik van podcasts om zijn kennis en kunde op het gebied van digitale verandertrajecten met geïnteresseerden te delen.

Een overzicht van de Limitless podcasts en de hoofdrolspelers, plus de thema’s die aan bod komen.

Andersson MacGyver brengt digital transformation podcasts uit

LIMITLESS – Een bloeiend bedrijf

De eerste podcast (augustus 2020) wordt verzorgd door Michel van Hout, CIO van Dutch Flower Group, en Martin de Ruiter, programmamanager bij Royal FloraHolland. De twee leiders gaan in gesprek met gastheer Jonathan Groubert, co-host en Anderson MacGyver-partner Rik Bijmholt en nationale schaats/short track-coach Jeroen Otter.

De bloemenmarkt, die door Nederlandse bedrijven wordt gedomineerd, is een schoolvoorbeeld van een traditionele markt waar veel op het spel staat en waar het doorvoeren van een digitale transformatie niet eenvoudig is. Digitalisering kan bedrijven in deze markt echter helpen hun positie te behouden. Maar hoe doe je dat?

“Het draait allemaal om het creëren van de juiste flow!”, zo blijkt. De twee bestuurders gaan tijdens de uitzending in op hoe zij de traditionele bloemenmarkt hebben weten om te vormen tot een moderne en digitaal gedreven markt.

LIMITLESS – De toekomst is groen

In deze podcast gaat Ingo Paas, CIO van de Zweedse spoorwegmaatschappij Green Cargo in gesprek met host Jonathan Groubert, co-host Patrik Hermansson (Nordics Director binnen Anderson MacGyver) en nationale shorttrack-coach Jeroen Otter.

“De toekomst is zowel groen als digitaal. Die twee gaan zelfs hand in hand. Maar hoe kom je daar als bedrijf? Alles draait om het stellen van de juiste vragen. Het gaat niet zozeer om het ‘hoe’, maar meer om het ‘waarom’. Motivatie en inspiratie zijn hiervoor belangrijke indicatoren. Zowel in het bedrijfsleven als in de sport.”

Volgens Paas is er “moed voor nodig” om een ​​leider te zijn in digitale transformatie. Tijdens het gesprek vertelt hij hoe hij zijn bedrijf richting een digitale toekomst navigeert en de organisatie tegelijkertijd “groener dan groen” maakt.

Verder zet de CIO uiteen hoe het overwinnen van persoonlijke uitdagingen hem heeft “geholpen professionele risico’s en verantwoordelijkheid te nemen, om met crises om te gaan, en om nooit op te geven wanneer je je ergens aan committeert, zoals het transformeren van de kern van de organisatie.”

Tot slot bespreken ze hoe gemakkelijk het is om op een zijspoor te raken in de huidige wereld, waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, en hoe belangrijk het is om ondanks alles toch op koers te blijven, op weg naar een digitale toekomst.

LIMITLESS – In gesprek over transformatie

Voor de podcast ‘In gesprek over transformatie’ schuiven Wim Beukers, CEO van Allinq; Jonathan Groubert, co-host Rijk Bijmholt en nationale shorttrackcoach Jeroen Otter aan om in de wereld van digitalisering te duiken.

De toekomst is digitaal. Het creëren van een succesvolle digitale transformatie in een organisatie is echter niet zonder uitdagingen. Het begint allemaal met ambitie en ideeën. “Maar hoe ga je verder? Hoe zorg je ervoor dat het hele team en de organisatie in dezelfde richting bewegen?”, zo luiden enkele belangrijke vragen.

Hoe dan ook geldt, “de beslissingen die vandaag genomen worden, moeten duurzaam zijn voor de komende jaren. Innovatie en digitalisering zijn twee kanten van dezelfde medaille. Beide zijn cruciaal en werken alleen als de basis op orde is. Dit geldt zowel zakelijk als sportief.” De vier sprekers gaan tijdens de podcast in op welke lessen uit beide werelden gehaald kunnen worden.

Om te beginnen vertelt Allinq-CEO Beukers hoe hij het bedrijf digitaliseert, hoe daarmee geld wordt bespaard en hoe dit ten goede komt aan onze planeet: “Wees voorbereid om je kern te renoveren, klaar voor de toekomst en te innoveren!” Beukers is bovendien een fervent zeiler, een sport waaruit veel lessen getrokken kunnen worden als het gaat om digitale transformaties. “Alles draait om het creëren van de juiste flow in de organisatie."

LIMITLESS – Transformatie in de energiesector

In deze podcast gaat Mario Suykerbuyk, CIO van energiemaatschappij Eneco, in gesprek met host Jonathan Groubert, co-host Gerard Wijers en Jeroen Otter. Zij spraken over hoe Eneco zijn strategie en bedrijfsvoering digitaal heeft getransformeerd.

Energietransities en digitale transformaties vinden niet van de ene op de andere dag plaats en vergen dus een lange termijn benadering. Maar hoe bereik je die stip op de horizon? “Het is belangrijk om zowel agile als gedisciplineerd te zijn”, zegt Suykerbuyk.

Eneco's ambities op het gebied van duurzaamheid zijn mede gebaseerd op zijn digitale inspanningen. Technologie speelt niet alleen een belangrijke rol bij het vergroenen van de eigen bedrijfsvoering, maar helpt ook de miljoenen consumenten die Eneco bedient bij het verlagen van hun CO2-voetafdruk. “Duurzame energie is de toekomst - en dit gaat hand in hand met digitalisering.”

LIMITLESS – Driving to success

Michel Alsemgeest is de CIO en CDO van autoverhuurbedrijf LeasePlan. In the ‘Driving to success’ podcast legt hij uit hoe hij de digitale transformatieagenda in meer dan dertig landen heeft aangestuurd. "Digitale transformaties zijn alleen succesvol als ze door alle betrokkenen worden ondersteund”, gaf hij aan.

Hoewel Alsemgeest uitlegt dat het aan de CIO is om de digitale strategie en visie van het bedrijf te ontwikkelen, worden de resultaten pas tastbaar wanneer alle medewerkers “de nieuwe manier van werken verankeren”.

Alsemgeest schetst hoe hij erin is geslaagd de strategie om te zetten in actie en hoe de uitvoeringsfase van de strategie werd opgezet, om ervoor te zorgen dat alle landenteams op één lijn zaten.

More on: Anderson MacGyver
Netherlands
Company profile
Anderson MacGyver is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Anderson MacGyver is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.