Ockto vergroot bekendheid Brondata Service in hypotheekketen
Ockto gaat samen met partners Aegon, Argenta, ING en Lot Hypotheken de Brondata Service-standaard – bedoeld voor een efficiënter hypotheekadvies- en acceptatietraject – verder onder de aandacht brengen onder intermediairs binnen de hypotheekketen.
Het is ongetwijfeld een van de grootste frustraties voor mensen die een huis willen kopen. Ze leveren allerlei documentatie en gevraagde info over hun persoonlijk situatie aan, met als doel een gedegen hypotheekadvies te krijgen. Om later in het proces, gedurende de hypotheekacceptatie ineens opnieuw een groot deel van dezelfde informatie te moeten ophoesten.
Brondata Service
‘Dit moet anders’, dachten fintechbedrijf Ockto en enkele partners in het hypotheeklandschap zo’n twee jaar geleden. Gezamenlijk ontwikkelden zij Brondata Service, voor het onderling uitwisselen van data via het Hypotheken Data Netwerk (HDN), een vereniging die zich inzet voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening.
Met de nieuwe oplossing kan de dataset voor hypotheekadvies van een klant veilig digitaal gedeeld worden met verschillende partijen binnen de hypotheekketen. De data, die door middel van de Ockto-app direct wordt ontsloten vanuit overheidsbronnen en banken, kan dan eveneens door hypotheekverstrekkers gebruikt worden voor de hypotheekacceptatie.De komst van Brondata Service betekent om te beginnen goed nieuws voor de consument. Zij hoeven bij een hypotheekaanvraag minder losse documenten op te vragen en aan te leveren. Dat betekent ook meteen dat het hele traject flink wordt versneld, wat niet alleen de klant maar ook de adviseur en hypotheekverstrekker ten goede komt. ”Gegevens zijn immers sneller binnen, in één keer goed en direct in te lezen in de te gebruiken systemen.”
Brondata de nieuwe norm
Het gebruik van brondata lijkt binnen de branche de nieuwe standaard te gaan worden. Robert Harreman, Algemeen Directeur Ockto, licht toe: “Werken met brondata gaat hoe dan ook de norm worden binnen de hypotheeksector. De hypotheekketen blijft stevig verder digitaliseren. De voordelen voor de consument zijn groot, want hij weet veel sneller met zekerheid waar hij aan toe is, zonder daarvoor allerlei documenten aan te hoeven leveren.”
Gert Vasse, Account Director Ockto, voegt toe: “Steeds meer aanvragen worden gedaan op basis van brondata, daar zien we duidelijk een stijgende lijn in. Dit kunnen adviseurs doen door klanten uit te nodigen om persoonsgegevens aan te leveren met behulp van Ockto.”
Meer en meer hypotheekverstrekkers, adviespakketten en andere partijen hebben zich reeds bij Brondata Service aangesloten, op het moment van schrijven zo’n tien hypotheekverstrekkers, negen hypotheekketens, vier adviespakketten, drie hypotheekservicers en twee CRM pakketten.
Maar terwijl Brondata Service sterk aan populariteit wint, is nog niet iedere intermediair bekend met de oplossing. Vasse legt uit dat er bij hypotheekadviseurs soms nog sprake is van terughoudendheid in het omarmen van de oplossing. “Veelgehoorde argumenten zijn dat nog niet genoeg hypotheekverstrekkers zijn aangesloten op de Brondata Service en dat nog een te beperkt aantal stukken komt te vervallen.”
Vasse stelt echter dat navraag veelal leert dat meer partijen zich reeds bij Brondata Service hebben aangesloten dan de adviseurs in eerste instantie dachten: “En dit aantal blijft groeien, net als de verschillende stukken die hiermee zullen komen te vervallen.”
Bekendheid verder vergroten
Om de bekendheid verder te vergroten, heeft Ockto nu de krachten gebundeld met Aegon, Argenta, ING en Lot Hypotheken. Gezamenlijk zullen zij de komende maanden de Brondata Service-standaard actief bij adviseurs onder de aandacht brengen. “Het gaat hier immers om een breed ondersteunde systematiek die door vele partijen in de keten gebruikt wordt”, aldus Ockto.
Vasse wijst tot slot op het belang van het samenwerken van de hele keten, maar geeft ook aan dat er nog wel wat puntjes op de i gezet zullen moeten worden: “Een oplossing die zo veel partijen en softwarepakketten in de keten raakt is altijd uitdagend. Maar ook dit wordt door de keten opgepakt voor het grotere belang.”
HDN heeft bijvoorbeeld de belangrijke rol op zich genomen om voor deze nieuwe standaard te zorgen dat werken met de Brondata Service door de hele keten soepel verloopt en blijft verlopen, ongeacht welke leveranciers gebruikt worden, legt Vasse uit, die besluit: “En met hypotheekservicers zoals Quion hebben we bijvoorbeeld ook diverse initiatieven lopen om te zorgen voor een goede adoptie.”