Thom van Engelenburg over zijn werk en ontwikkeling bij Merkle

04 februari 2021 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Thom van Engelenburg werkt zo’n tweeënhalf jaar bij Merkle, momenteel als Senior Data, Tech & Optimization Consultant. Hij vertelt over hoe hij met masters in marketing en ondernemerschap terecht is gekomen in een meer technische functie, wat hem zo trekt aan de wereld van online marketing en over de cultuur binnen Merkle. 

Hoe ik in dit vakgebied terecht ben gekomen? Ik wist dat ik iets met marketing leuk vond, maar dat ik echt iets technisch wilde doen ben ik pas later achter gekomen en dat komt vooral door de hobby’s naast mijn studie. Zo was ik veel bezig met websites, een klein beetje met programmeren en analytics, maar ik vind het ook leuk om creatief bezig te zijn, zoals met fotograferen, video’s en muziek produceren en ook een beetje met designen.

Na een tijdje gewerkt te hebben in online marketing, maakte ik de keuze om voor een bureau te werken omdat daar veel specialisten werken voor verschillende merken waardoor er veel te leren valt. Oogst heeft een sterke reputatie in de branche, en dus was de keuze snel gemaakt. Inmiddels is Oogst onderdeel van Merkle Nederland geworden. 

Thom van Engelenburg over zijn werk en ontwikkeling bij Merkle

Mijn werkdag bij Merkle

Het grootste gedeelte van mijn tijd ben ik bezig met het optimaliseren van websites voor klanten. Dat houdt enerzijds in dat ik klanten adviseer met betrekking tot de strategie voor optimalisatie van de website, anderzijds help ik ze met de uitvoering hiervan. Ik doe bijvoorbeeld onderzoek naar waar de kansen liggen voor websites door middel van A/B-testen en de analyse van de experimenten die daaruit voortkomen.

Naast conversieoptimalisatie help ik ook op andere gebieden binnen het team, bijvoorbeeld met het verzamelen van data en zorgen dat we het websitegedrag kunnen meten, via Google Tag Manager (of andere tag manager tools), zodat we ook daarop kunnen acteren. Ik zit ook nog in het Insights-team dat zich bezighoudt met het in kaart brengen van de daadwerkelijke waarde van marketingcampagnes, door bijvoorbeeld te onderzoeken wat een social campagne daadwerkelijk oplevert.

Ik werk binnen het Data Tech en Optimization (DTO)-team – een jong en gezellig team met allemaal ambitieuze mensen. Iedereen wil er vol voor gaan en het ook echt goed doen. Ons team bestaat uit ruim vijftien mensen, met ieder één of meerdere specialismen. 

Binnen het team krijg je de mogelijkheid om te leren en veel ruimte om jezelf te ontwikkelen. Wanneer er een nieuwe tool gelanceerd wordt moet je daar direct induiken. Het hele team heeft veel expertise in alles wat we doen waardoor je ook veel van elkaar kunt leren. We helpen elkaar en ook tijdens corona is er ruimte en tijd om nieuwe mensen te leren kennen, om gewoon te lachen en het niet alleen over werk te hebben. 

Waarom Merkle en ik een match zijn

Waarom we een goede match zijn? Wat ik nu doe ligt heel dicht bij mijn passie en dat komt dagelijks terug in mijn werkzaamheden. Inhoudelijk is het een goede match, ook door alle expertises binnen het bedrijf. 

Bovendien krijg ik de mogelijkheid om veel te leren. Ik krijg veel ruimte om mijzelf te ontwikkelen, ook op de soft skills, te werken aan uitdagende projecten en samen te werken met collega’s waar ik dagelijks van leer. Er wordt binnen Merkle veel georganiseerd rondom carrièreontwikkeling, maar we doen ook veel leuke dingen met elkaar, zoals (online) borrels en een virtuele escape room. Dat draagt bij aan de fijne werksfeer bij Merkle.