DuPont Sustainable Solutions groeit eerste jaar na afsplitsing
DuPont Sustainable Solutions viert deze week zijn éénjarige bestaan. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden wist het mondiaal adviesbureau sterke resultaten te boeken.
Na meer dan vijftig jaar industriële bedrijven te hebben geholpen met operationele verbeteringen, werd de voormalige adviespraktijk van de Amerikaanse chemiegigant DuPont in 2019 een onafhankelijk bedrijf. Onder de naam DuPont Sustainable Solutions (DSS) begon het afgesplitste consultancykantoor aan een nieuwe uitdaging. Het bedrijf telt circa 900 professionals werkzaam vanuit 38 vestigingen wereldwijd. Denk hierbij onder meer aan het hoofdkantoor in Genève en aan de regionale hoofdkantoren in Singapore, Sao Paolo en Wilmington.
Hoewel het pas een jaar geleden is dat DuPont Sustainable Solutions zelfstandig werd, is er in deze betrekkelijk korte periode al een hoop gebeurd, benadrukt CEO Davide Vassallo. Zo zette DSS in de eerste zes maanden van zijn bestaan bijzonder goede resultaten neer: een omzetgroei van 8%, en een groei van 7% van het personeelsbestand.
In zijn eerste jaar nam DSS een sterke vraag naar zijn diensten waar vanuit nutsbedrijven, van klanten uit de mijnbouw- en metalenindustrie en van opdrachtgevers uit de voedsel- en drankensector. Om te kunnen inspelen op stijgende vraag in de mijnbouwsector nam DSS in het eerste kwartaal van dit jaar Lodestone Partners over, een bureau gevestigd in Toronto.
“Ik ben enorm trots op alles wat DSS als zelfstandige onderneming het afgelopen jaar heeft bereikt voor zowel onze opdrachtgevers als onze eigen organisatie”, aldus Vassallo.
Covid-19 uitdagingen
Het eerste jaar van DSS kende zonder twijfel ook uitdagingen. Slechts enkele maanden na de verzelfstandiging werd het geconfronteerd met de gevolgen van de coronapandemie. Op sommige gebieden kreeg DSS te maken met een afname van vraag, simpelweg omdat klanten de broekriem moesten aantrekken om het economische zware weer het hoofd te bieden.
DuPont Sustainable Solutions kon zich echter snel aanpassen aan de crisissituatie, waardoor de coronacrisis – zoals zoveel consultancybureaus graag beweren – ook een kans bood. Zo heeft het adviesbureau toen de crisis uitbrak vliegensvlug een reeks oplossingen ontwikkeld om de managementteams van organisaties in staat te stellen de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen en de economische gevolgen ervan te beperken.
“DSS stond opdrachtgevers met raad en daad bij om hen te helpen hun personeel te beschermen en het risico van blootstelling tijdens het werk te minimaliseren, effectief leiding te geven aan hun werknemers die op afstand aan de slag waren, hun leiderschapskwaliteiten en -vaardigheden te verbeteren, succesvol hun bedrijf weer op te starten na een langdurige sluiting en een plan voor herstel en bedrijfscontinuïteit te maken”, vertelt Vassallo.
“Ondanks de moeilijkheden door de coronapandemie, hebben we geïnnoveerd, met succes de uitdagingen van onze klanten aangepakt en ons krachtig gepositioneerd om klanten duurzame, blijvende resultaten te bieden”, aldus de topman. “Ik kijk vol enthousiasme uit naar wat de toekomst in petto heeft en wil namens alle medewerkers van DSS wereldwijd onze klanten bedanken voor het feit dat ze het afgelopen jaar deel hebben uitgemaakt van onze reis.”
In het licht van het groeiende belang van werken op afstand versterkte DuPont Sustainable Solutions eveneens zijn digitale dienstenaanbod. Met steeds meer activiteiten waaraan met name digitaal wordt gewerkt, heeft DSS aanzienlijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van tools waarmee klanten sneller en efficiënter resultaten kunnen boeken, om op die manier stapsgewijze verbeteringen op het gebied van veiligheid en risicobeheer door te voeren.
Dit alles betekende ook dat DSS in staat was om zijn reputatie te versterken en prijzen in de wacht te slepen voor zijn bijdragen aan klanten, zoals de benoeming tot ‘s werelds beste adviesbureau op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid.