Boutique-kantoor InTheArena viert zijn vierjarig bestaan

28 juli 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Adviesbureau InTheArena viert haar vierjarig bestaan. Wat begon als een kantoor aan huis bij een van de twee medeoprichters in Amsterdam is inmiddels uitgegroeid tot een boutique-kantoor van zes man sterk.

Het was in juli 2016 toen Ireen Maarse en Larissa van der Velden besloten de stap naar het ondernemerschap te zetten. De twee professionals hadden elkaar leren kennen op een opdracht bij ABN Amro vanuit hun eerdere werkgevers Mastermind en Yacht. Daar kwamen ze erachter dat ze dezelfde aanpak en ideeën hadden over het werken binnen consultancy en de uitvoer van implementaties.

Van der Velden beschikte reeds over interim- en change-ervaring vanuit haar tijd bij Yacht, terwijl Maarse jarenlang in de financiële sector actief was. “We kenden elkaar vanuit het werk en kwamen er al snel achter dat we een gedeelde visie op change consulting hebben”, zegt Maarse. Van der Velden vult aan: “We merkten in de praktijk dat er een gat ligt tussen de mensen die het plan bedenken en de mensen die de uitvoering tot een succes moeten maken.”

InTheArena: van plan naar resultaat

Samen besloten ze om deze niche, ook bekend als ‘strategie-executie’, in te duiken. De belangrijkste ambitie? “Zorgen dat bij onze klanten een businesscase plus uitgewerkt plan niet ergens in de la ligt te verstoffen”, vertellen ze. Het DNA van het bureau kenmerkt zich door een “hands-on en pragmatische aanpak”, aldus de oprichters. 

Larissa van der Velden en Ireen Maarse

Daarin lijken de twee partners geslaagd te zijn, aangezien ze intussen implementatie-opdrachten hebben mogen begeleiden bij grote bedrijven als Heineken, PVH (bekend van kledingmerken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein), TU Delft en ABN Amro. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar hun diensten heeft InTheArena de afgelopen periode vier professionals aangetrokken: Derk van Rijn, Tapashia Thakoersingh, Karen Grootoonk en Lisanne Stofkooper.

InTheArena werkt voor klanten binnen alle sectoren, maar de overeenkomst ligt volgens Maarse en Van der Velden in het type opdrachten dat wordt opgepakt. “We focussen ons niet op ‘wat’ er moet veranderen, dat ligt vaak al vast, maar juist op hoe je dit het beste kunt doen”, zegt Van der Velden. Maarse voegt toe: “Niet alleen het type opdrachten is herkenbaar, maar ook de manier waarop wij werken en de sfeer die wij meebrengen.” Zo zorgt InTheArena ervoor dat er resultaat geleverd wordt, maar het ook prettig samenwerken is. “Het moet immers ook leuk zijn”, stelt Maarse.

Klantennetwerk uitbreiden

Op deze manier heeft InTheArena in de afgelopen vier jaar het netwerk van klanten kunnen uitbreiden en worden de adviseurs regelmatig teruggevraagd door oude klanten. “Het is goed om te merken dat onze klanten echt het vertrouwen hebben dat wij het voor ze gaan regelen. Dat wij begrijpen wat er nodig is om van een plan naar echt resultaat te komen”, geeft Maarse aan.

De medeoprichters zijn benieuwd wat de volgende vier jaar gaan brengen. Waar het eerst de afspraak was om er in ieder geval drie jaar met zijn tweeën tegenaan te gaan, zijn de twee ondernemers nog lang niet klaar met het bouwen aan InTheArena. “Soms voelt het nog alsof wij aan het begin staan, maar dan beseffen we dat we al heel wat hebben neergezet. Wat eerst een overtuiging was van ons, is nu echt een bedrijf geworden”, vertelt Maarse. 

“Met ons huidige team hebben we er vertrouwen in dat InTheArena verder zal groeien en hopelijk kunnen we komend jaar verdubbelen in aantal werknemers en opdrachtgevers waar wij actief zijn”, besluit Van der Velden.