Boutique VP&P bouwt 20 jaar aan professionaliteit en resultaat
Vandaag is het precies twintig jaar geleden dat Voogt Pijl & Partners (VP&P) het levenslicht zag. Reden voor Consultancy.nl om te videobellen met de partners van het bureau: Maikel Miggelbrink, Robert Voogt en Wouter Pijl.
Terwijl het alweer meer dan twee decennia geleden is, herinneren de oprichters zich het nog als de dag van gisteren. Ze werkten vlak voor de eeuwwisseling samen bij een groter adviesbureau en besloten dat het tijd was om “het op hun eigen manier te doen”. Het kostte enkele maanden om het idee goed te laten bezinken. Maar toen ze hun plan en businesscase eenmaal hadden uitgewerkt waagden ze de sprong in het diepe, en daar hebben ze geen moment spijt van gehad.
Inmiddels is het alweer 2020 en kijken Robert Voogt en Wouter Pijl terug op wat het bureau allemaal heeft mogen doen voor hun opdrachtgevers. Van het begeleiden van reorganisaties in de bankenwereld en het begeleiden van integraties in de verzekeringswereld, tot het zijn van een van de leidende adviseurs van een grootbank voor het belangrijke anti-witwasdossier.
Zijn de twee tevreden? “We konden natuurlijk niet precies voorspellen wat er allemaal op ons pad zou komen, maar we zijn blij al 20 jaar een serieuze partij in de sector te zijn”, stelt Pijl.
“Waar het ons veel meer om ging”, vult Voogt aan, “was de ambitie om een kantoor op te bouwen rond de kernwaarden waar wij in geloven.” Centraal staan professionaliteit en resultaatgerichtheid. “Vanaf het begin hebben we ons geconcentreerd op het neerzetten van een hoge standaard. Als je consequent kwaliteit levert komt de rest vanzelf”, geeft Voogt aan.
Deze focus is gedurende al die jaren onveranderd gebleven. Dit betekent echter niet dat VP&P stil is blijven staan, integendeel: “Om het niveau vast te houden – om klanten optimaal te kunnen adviseren rond hun meest urgente uitdagingen – moet je jezelf natuurlijk voortdurend blijven ontwikkelen.”
Dankzij deze niet aflatende focus op kwaliteit heeft Voogt Pijl & Partners een sterk imago weten op te bouwen in de markt, ondanks dat het bureau met ruim 20 adviseurs een bescheiden omvang heeft. “We hebben veel klanten waar we al jaren voor werken”, aldus Pijl.
Maikel Miggelbrink, de derde partner van het bureau, sloot zich alweer bijna tien jaar geleden aan vanuit een groter adviesbureau en werd in april vorig jaar VP&P’s derde partner. Samen vormen de partners nu een sterke driehoek die ervoor zorgt dat specifieke consultingexpertises, marktkennis en het bureau in algemene zin zich structureel en gedegen ontwikkelen.
Trouw aan de financiële sector
Hebben ze ooit overwogen om hun vleugels ook uit te slaan in andere sectoren? Volgens Pijl is het werken binnen de financiële dienstverlening voor een bureau van de omvang van VP&P al zeer divers: “We werken met banken, verzekeraars, pensioenfondsen, maar ook met fintechs, toezichthouders en andere spelers binnen het ecosysteem zoals payment providers. Al met al hebben we te maken met vele verschillende markten, segmenten en uitdagingen.”
“Neem alleen al het bancaire speelveld”, vult Miggelbrink aan. “De verschillende soorten klanten die zij bedienen variëren fors, de functies die ze vervullen zijn divers en de uitdagingen waar ze voor staan zijn immens.” Daarbij wijst hij op de voortdurende vloedgolf van verandering waarmee de sector al jarenlang te maken heeft, waardoor het een “extreem interessant werkgebied is dat veel voldoening biedt”.
Drie pilaren
VP&P richt zich hoofdzakelijk op drie thema’s. Ten eerste is dat het ondersteunen van opdrachtgevers die zichzelf willen verbeteren en vernieuwen. “We helpen ze met het uitdenken en implementeren van nieuwe target operating modellen, het structureel verlagen van de kosten of met het omarmen van een ‘agile’ organisatiefilosofie”, licht Voogt toe.
Wendbaarheid is een van de belangrijkste trends in het hedendaagse financiële landschap, stelt Pijl, want te midden van toenemende concurrentie en veranderende klantverwachtingen “moeten instellingen nou eenmaal flexibeler worden in hun processen”.
De tweede pilaar van VP&P’s dienstverlening is het helpen van klanten bij het voldoen aan wet- en regelgeving. Met name het laatste decennium, na de financiële crisis van 2008, stellen toezichthouders steeds meer en hogere eisen aan financiële instellingen. “Het compliant zijn én blijven met de voortdurende stroom aan nieuwe regelgeving is een gigantische uitdaging”, aldus Pijl.
Het derde thema, tot slot, is onontkoombaar voor bijna ieder bedrijf, en zeker binnen de financiële sector: digitale transformatie. “Je kunt jezelf in deze tijd niet meer serieus nemen als je geen diensten hebt rondom digitale transformatie”, aldus Miggelbrink. “Uiteraard zijn wij hierin ook actief.” VP&P speelt hierbij vooral een regisserende rol: het bureau helpt klanten met het benutten van nieuwe technologie en (big) data-mogelijkheden in de klantprocessen, het risicomanagement-domein, en om efficiëntie op te schroeven.
Teamwork
Dat ook klanten VP&P’s specialisme en aanpak waarderen bleek vorig jaar maar weer eens, toen het zich mocht scharen in het rijtje bureaus dat er ooit in slaagde een plek te veroveren in de top drie van de prestigieuze MT1000-ranglijst. Als we ze eraan herinneren verschijnt er een glimlach op de gezichten. “Het is natuurlijk een prachtige blijk van erkenning dat onze klantfocus werkt”, geeft Pijl aan.
Terwijl Voogt en Pijl de naamgevers van het bureau zijn, benadrukken ze dat het bureau zijn succes te danken heeft aan het hele team. De adviseurs vormen samen dan ook een hecht team. “Collega’s blijven relatief lang bij VP&P”, licht Pijl toe.
“We willen groeien. Maar met behoud van onze unieke cultuur en DNA!”
Corona en de financiële crisis
De partners kijken met trots en plezier terug op de afgelopen jaren, hoewel ze zich hun jubileumjaar uiteraard anders hadden voorgesteld. Het is niet passend in het actuele sentiment om feest te vieren en de conjunctuurgevoelige adviesbranche voelt volop de gevolgen van de economische recessie. Ook bij VP&P “merken we de impact”, geeft Miggelbrink aan, maar in vergelijking met veel andere bureaus valt de schade mee.
Net als Pijl nog iets wil zeggen over de impact van de coronacrisis, wordt hij afgeleid door een appje. “Net een klus gewonnen”, zegt hij blij. “En dat geeft een enorme kick”, vult Voogt meteen aan: “Vooral in de eerste jaren konden we dan ons geluk niet op wanneer we een request for proposal wonnen van de gevestigde namen.”
Deze maand zou Voogt Pijl & Partners stilstaan bij het jubileum met relaties, medewerkers en alumni. Dat wordt nu uitgesteld, “maar in het bredere perspectief stelt het weinig voor”, zo geeft Pijl aan. “Een jaartje wachten is geen probleem.”
En ondertussen kijken de partners ook alweer verder vooruit. Naar hun zilveren jubileum bijvoorbeeld, want één ding lijkt zeker: VP&P blijft voorlopig een vaste waarde in het advieslandschap. Miggelbrink sluit af: “we willen groeien. Maar met behoud van onze unieke cultuur en DNA!”