UMC Utrecht ontwikkelt prioriteringssystematiek met Eurekon

22 juni 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Tijdens de coronacrisis ontwikkelde het UMC Utrecht samen met strategieboetiek Eurekon een systematiek om goed te kunnen prioriteren bij het af- en op te schalen van zorgbehandelingen. Doel daarbij was het minimaliseren van schade door uitstel van zorg. Deze methodiek is ook bij een mogelijke tweede golf of andere noodsituatie goed bruikbaar. 

Voor de piek: vooruit werken om schade te verkleinen

Met de medisch specialisten in de lead zijn alle ziektebeelden geprioriteerd naar schade bij zorguitstel. Samen werd de strategie geformuleerd om alle zorg die twee maanden kan wachten zonder schade direct te stoppen en om de vrijkomende capaciteit te gebruiken om extra urgente behandelingen uit te voeren.

“Nog voordat er een coronapatiënt behandeld werd heeft het UMC Utrecht hiermee schade van zorguitstel tijdens de piek zo klein mogelijk gemaakt”, vertelt Arjan Reinders van Eurekon Strategy Development.

UMC Utrecht ontwikkelt prioriteringssystematiek met Eurekon

Tijdens de piek: van improviseren tot geoliede systematiek

Corona vroeg veel specifieke capaciteit – van personeel, bedden en materialen. Net als de meeste ziekenhuizen heeft het UMC Utrecht op dagbasis de beschikbare capaciteit naast de vraag gelegd. Voor de capaciteit was de flexibiliteit van met name het personeel cruciaal.

Voor de vraag was de systematiek van schade bij zorguitstel in zes categorieën bepalend – met de voor behandeling benodigde capaciteit in OK-uren en/of verpleegdagen. Dit maakte het mogelijk snel besluiten te nemen over de grote lijnen en deze effectief te communiceren. Bij de grensgevallen blijft een specifiek oordeel nodig: zorg op niveau is en blijft maatwerk.

Tijdens de piek hield Eurekon op dagbasis de behandelingen en bedbezetting in de gaten. De prioriteringssystematiek is inmiddels structureel verwerkt in HiX (een zorg-ICT systeem voor ziekenhuizen) en de grafische weergaves in dashboards. Door in omgekeerde volgorde weer op te schalen – de meest urgente zorg eerst – is stapsgewijs de reguliere zorg weer steeds verder opgestart.

Na de piek: systematiek voor snel en verstandig op- en afschalen

Het UMC Utrecht heeft nu een systematiek waarbij snel geprioriteerd kan worden om schade door zorguitstel te minimaliseren. En heeft daarmee een veel betere uitgangssituatie bij een mogelijke tweede golf of andere noodsituatie. 

Prof. dr. Willem Suyker, adviseur van het UMC Utrecht Corona-Crisisteam, over het project: “Dit was met recht een multi-disciplinaire samenwerking – vanuit meerdere vakgroepen en met de professionals van Eurekon. Samen hebben we een bijzondere prestatie geleverd!”