YourConnector helpt Ampelmann bij het aantrekken van het juiste talent
YourConnector heeft offshore-dienstverlener Ampelmann geholpen met het vinden en aantrekken van het juiste talent. Het HR-adviesbureau voerde een persona-onderzoek uit dat als basis dient voor zowel employer branding-campagnes als recruitmentactiviteiten.
Het overstappen van een boot op olieplatform of offshore-windmolen kan knap lastig zijn. Een boot beweegt vaak flink ten opzichte van de installatie. Op de TU Delft bedachten ze er iets op, en zo ontstond in 2008 Ampelmann als spinoff-bedrijf. Het Ampelmann-systeem is een loopbrug die de relatieve beweging tussen het schip en de offshore-installatie compenseert zodat mensen en goederen veilig kunnen oversteken, zelfs op een woeste zee. Inmiddels hebben de systemen wereldwijd meer dan 6 miljoen mensen en 13 miljoen kilo aan goederen veilig op hun bestemming gebracht.
Zoals het een kunst is om bewegende schepen aan te laten sluiten op offshore-installaties, is het ook niet eenvoudig om het talent te vinden dat aansluit op jouw organisatie. YourConnector heeft Ampelmann hierbij geholpen. Sinds de oprichting heeft Ampelmann zich ontwikkeld tot een wereldwijde speler in de offshore-industrie en het heeft de ambitie om de snelle groei door te zetten. Daarvoor heeft Ampelmann natuurlijk wel de juiste mensen nodig, en in een schaarse arbeidsmarkt zijn die niet makkelijk te vinden en aan te trekken.
Ten eerste moet je als organisatie een goed beeld hebben van het talent dat op basis van kwalificaties, competenties en karakter goed past bij je bedrijfscultuur en DNA. Daarom moet je als bedrijf het talent in de markt leren kennen: wat drijft, motiveert en beweegt hen? En hoe kun je vervolgens jouw unieke cultuur en DNA uitlichten om het gewenste talent aan te trekken?
YourConnector heeft Ampelmann geholpen bij dit in kaart brengen van het juiste talent. Met het uitgevoerde persona-onderzoek is een solide basis gelegd voor employer branding-campagnes en recruitmentactiviteiten. Hiervoor was het essentieel dat de persona’s van twee kanten werden benaderd.
Ten eerste vanuit de organisatie: welke kwaliteiten, motivatiefactoren, drijfveren en karaktereigenschappen in deze persona’s gaan je organisatie verder helpen? In design thinking-sessies zijn de persona’s gedefinieerd die Ampelmann vooruithelpen in het realiseren van zijn groeiambities.
Ten tweede moet je de persona’s vanuit het perspectief van het talent bekijken. Daarvoor is het belangrijk om daadwerkelijk personen te spreken die binnen het profiel vallen. Zo kom je erachter hoe je deze mensen kunt bereiken, wat hun drijfveren zijn en of ze ook passen bij de cultuur en het DNA van je bedrijf.
Met de hulp van YourConnector heeft Ampelmann een link weten te leggen tussen zijn bedrijfsstrategie en people-strategie. De offshore-dienstverlener heeft inzicht gekregen in de ideale persona’s – voor specifieke functies, om de businessdoelen te bereiken en de verdere groeiambities te verwezenlijken. Daarnaast is er nu een helder beeld van de interesses, karakteristieken, drijfveren en wensen van deze persona’s.
“Persona kunnen gebruikt worden om richting te geven aan recruitment en marketingactiviteiten ten behoeve van het aantrekken van nieuwe collega’s”, aldus Remco Buil, strategisch marketingconsultant bij YourConnector. “Het denken vanuit persona en ‘customer journeys’, om zodoende echte klantwaarde toe te voegen, is iets waar commerciële organisaties al jaren aan gewend zijn. Deze methodieken laten zich ook goed lenen voor het aantrekken en behouden van florerende medewerkers. Wij zien persona’s namelijk als de basis en het leidend voorwerp in de employee journey.”