YourConnector helpt Ampelmann bij het aantrekken van het juiste talent

25 juni 2020 Consultancy.nl

YourConnector heeft offshore-dienstverlener Ampelmann geholpen met het vinden en aantrekken van het juiste talent. Het HR-adviesbureau voerde een persona-onderzoek uit dat als basis dient voor zowel employer branding-campagnes als recruitmentactiviteiten.

Het overstappen van een boot op olieplatform of offshore-windmolen kan knap lastig zijn. Een boot beweegt vaak flink ten opzichte van de installatie. Op de TU Delft bedachten ze er iets op, en zo ontstond in 2008 Ampelmann als spinoff-bedrijf. Het Ampelmann-systeem is een loopbrug die de relatieve beweging tussen het schip en de offshore-installatie compenseert zodat mensen en goederen veilig kunnen oversteken, zelfs op een woeste zee. Inmiddels hebben de systemen wereldwijd meer dan 6 miljoen mensen en 13 miljoen kilo aan goederen veilig op hun bestemming gebracht.

Zoals het een kunst is om bewegende schepen aan te laten sluiten op offshore-installaties, is het ook niet eenvoudig om het talent te vinden dat aansluit op jouw organisatie. YourConnector heeft Ampelmann hierbij geholpen. Sinds de oprichting heeft Ampelmann zich ontwikkeld tot een wereldwijde speler in de offshore-industrie en het heeft de ambitie om de snelle groei door te zetten. Daarvoor heeft Ampelmann natuurlijk wel de juiste mensen nodig, en in een schaarse arbeidsmarkt zijn die niet makkelijk te vinden en aan te trekken.

Ten eerste moet je als organisatie een goed beeld hebben van het talent dat op basis van kwalificaties, competenties en karakter goed past bij je bedrijfscultuur en DNA. Daarom moet je als bedrijf het talent in de markt leren kennen: wat drijft, motiveert en beweegt hen? En hoe kun je vervolgens jouw unieke cultuur en DNA uitlichten om het gewenste talent aan te trekken?
YourConnector helpt Ampelmann bij het aantrekken van het juiste talentYourConnector heeft Ampelmann geholpen bij dit in kaart brengen van het juiste talent. Met het uitgevoerde persona-onderzoek is een solide basis gelegd voor employer branding-campagnes en recruitmentactiviteiten. Hiervoor was het essentieel dat de persona’s van twee kanten werden benaderd.

Ten eerste vanuit de organisatie: welke kwaliteiten, motivatiefactoren, drijfveren en karaktereigenschappen in deze persona’s gaan je organisatie verder helpen? In design thinking-sessies zijn de persona’s gedefinieerd die Ampelmann vooruithelpen in het realiseren van zijn groeiambities.

Ten tweede moet je de persona’s vanuit het perspectief van het talent bekijken. Daarvoor is het belangrijk om daadwerkelijk personen te spreken die binnen het profiel vallen. Zo kom je erachter hoe je deze mensen kunt bereiken, wat hun drijfveren zijn en of ze ook passen bij de cultuur en het DNA van je bedrijf.

Met de hulp van YourConnector heeft Ampelmann een link weten te leggen tussen zijn bedrijfsstrategie en people-strategie. De offshore-dienstverlener heeft inzicht gekregen in de ideale persona’s – voor specifieke functies, om de businessdoelen te bereiken en de verdere groeiambities te verwezenlijken. Daarnaast is er nu een helder beeld van de interesses, karakteristieken, drijfveren en wensen van deze persona’s.

“Persona kunnen gebruikt worden om richting te geven aan recruitment en marketingactiviteiten ten behoeve van het aantrekken van nieuwe collega’s”, aldus Remco Buil, strategisch marketingconsultant bij YourConnector. “Het denken vanuit persona en ‘customer journeys’, om zodoende echte klantwaarde toe te voegen, is iets waar commerciële organisaties al jaren aan gewend zijn. Deze methodieken laten zich ook goed lenen voor het aantrekken en behouden van florerende medewerkers. Wij zien persona’s namelijk als de basis en het leidend voorwerp in de employee journey.”


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup