Takeaway scherpt employer value proposition aan

19 juni 2020 Consultancy.nl

Als onderdeel van zijn groeiambities, investeert Takeaway in zijn employer branding en employer value propositions.

In ons land is Takeaway vooral bekend van Thuisbezorgd, en in Duitsland door het Lieferando merk. De reikwijdte van het bedrijf omspant echter heel Europa, waar Takeaway een van de grootste aanbieders van maaltijdbezorgdiensten is, met afgelopen jaar in heel Europa zo’n 159 miljoen bezorgde maaltijden, waarvan zo’n 38 miljoen in Nederland. 

Groei vraagt om toptalent

Het beursgenoteerde bedrijf heeft het vizier ingesteld op verdere groei, en in lijn met die ambitie neemt ook de wervingsbehoefte aan meer toptalent toe. Om zijn positionering op de talentmarkt te verbeteren, lanceerde Takeaway in 2019 een groot cultuurtraject, met als doel een aantrekkelijk en sterk werkgeversmerk neer te zetten. 

Het project startte een uitgebreide onderzoeksfase. Een deel van het onderzoek richtte zich op het identificeren van het DNA van het bedrijf. Door vele overnames is het van origine Nederlandse bedrijf uitgegroeid tot een grote multinational, waardoor een smeltkroes van culturen is gevormd. Het was belangrijk om vanuit deze mix van culturen tot een overkoepelend DNA te komen, een DNA dat past bij Takeaway.Takeaway - The voice of our peopleEen ander traject richtte zich op het in kaart brengen van naar welk type talent gezocht dient te worden. Waar Takeaway inmiddels een groot bedrijf is met zo’n 2.500 werknemers, streeft het ernaar om zijn startup-mentaliteit te behouden. Een belangrijke vraag hierbij is: Welke persona’s, oftewel doelgroepen, horen bij dit nieuwe merk? 

YourConnector, een gespecialiseerd HR-advieskantoor, werd gevraagd om het traject te begeleiden. Het gecombineerde projectteam selecteerde 25 medewerkers vanuit diverse kantoren in onder meer Nederland, Duitsland en Israël voor diepte-interviews om een goed beeld te krijgen van de organisatiecultuur. Daarnaast werden zogeheten creatieve design thinking-workshops verzorgd, om samen met de medewerkers tot het unieke werkgeversverhaal van Takeaway te komen. 

Employer Value Proposition

Dit heeft geresulteerd in een nieuwe Employer Value Proposition, die Takeaway nu gebruikt in al zijn uitingen richting de eigen medewerkers evenals op de eigen carrièrewebsite gericht op nieuwe, potentiële talenten. De cultuur van het bedrijf wordt als volgt samengevat: “Takeaway is meer dan het internationale, leidende online food delivery platform. Wij zijn één. Één bedrijf, één merk, één platform. En dit definieert ons succes.”

“Het is een manier van werken. We houden zaken eenvoudig, maar denken groot. We zijn een thuis voor 77 nationaliteiten, die elk hun expertise en enthousiasme meebrengen naar een wereld vol onbegrensde mogelijkheden. We kijken altijd vooruit naar de alsmaar veranderende markt. Geen dag is hetzelfde, meer een ding is zeker…onze zorg voor elkaar en onze belofte om het beste voor onze klanten te bieden.”Takeaway - Lead, deliver and careDrie kernwaarden vormen het bredere DNA van het bedrijf: lead, deliver en care:

  • Lead: We zijn er trots op dat we de online markt voor maaltijdbezorging in heel Europa kunnen leiden. Niet alleen qua aantallen, maar ook door een voorbeeld te zijn – door met integriteit innovatieve en duurzame oplossingen te creëren.
  • Deliver: We leveren meer dan we beloven, zowel aan onze klanten als aan onszelf. We krijgen dingen voor elkaar door hard te werken en hands-on te zijn.
  • Care: We zorgen voor onze klanten en restaurantpartners door hun behoeften te begrijpen. Deze zorg strekt zich ook uit richting elkaar, tot de samenleving als geheel en tot het milieu. 

“Het eindresultaat is een onderscheidende propositie die als basis dient voor verdere uitingen met betrekking tot het werkgeversmerk”, aldus YourConnector.