Magnus OIL live bij tuin- en dierspeciaalzaak Welkoop

19 mei 2020 Consultancy.nl

Welkoop, een keten van zo’n 150 tuin & dieren speciaalzaken door heel het land, heeft het omnichannel ordermanagement platform OIL van Magnus in gebruik genomen.

De ingebruikname van het nieuwe systeem maakt deel uit van Welkoop’s online groeiambities. Steeds meer consumenten gebruiken hun laptop, smartphone of tablet om producten voor hun tuin te bestellen, of voor het aanschaffen van de voeding voor hun huisdieren zoals hun hond, kat of cavia.

Online groeit explosief

Welkoop vormt een van de grootste spelers in dit segment in Nederland en zet in op een stevige digitale transformatie om de e-commerce groei mogelijk te kunnen maken. Het coronavirus heeft het belang van de transformatie alleen maar versneld, omdat online ordervolumes door het dak zijn gegaan sinds de uitbraak van de pandemie – en de daaruit voortvloeiende ‘blijf thuis’- richtlijnen. 

De implementatie van OIL (Omnichannel Integration Layer) en de inzet van de bijbehorende iPad order pick en pack app, stelt Welkoop in staat om efficiënter en met hogere kwaliteit online orders te verwerken. Daarnaast was de inzet van OIL ook een voorwaarde om een tweede e-DC voor de fulfilment van online orders te openen.

Tuin- en dierspeciaalzaak Welkoop mikt op groei van online kanaal

Eind april ging OIL live, en dat was volgens Martijn Verkerk, Operationeel manager online bij Welkoop, precies op het juiste moment. “Met dit systeem zijn we in staat de hoge ordervolumes, die zich door de coronacrisis eerder dan verwacht aandienen, goed op te vangen en te verwerken.” 

“Een mooie prestatie”

Welkoop werd tijdens het implementatietraject bijgestaan door consultants en IT-ers van Magnus, een zakelijke dienstverlener uit Naarden. In een tijd waarin nooit eerder geziene veranderingen plaatsvinden en een enorme piekvraag bestaat, had het gecombineerde projectteam zich ten doel gesteld om binnen de planning live te gaan met het nieuwe systeem.

Volgens Michiel Arnoldus, projectmanager vanuit Magnus Black (de praktijk binnen Magnus die OIL bouwt, implementeert en beheert bij toonaangevende retailers, red.) verdienen de betrokken Welkoop medewerkers hiervoor een compliment. “Waar Magnus eigenlijk ‘alleen maar’ bezig was met de implementatie van OIL, heeft het Welkoop team daarnaast de hoge operationele druk als gevolg van de coronacrisis voor de kiezen gekregen en hebben ze tegelijkertijd een tweede e-DC geopend. Een hele mooie prestatie.” 

Hij voegt toe dat Welkoop zich er goed aan heeft gedaan om een langetermijnvisie te hebben op e-commerce en de daarbij horende IT-inrichting. “Welkoop heeft zich vanaf het begin af aan gerealiseerd wat de impact is. De implementatie van OIL is een eerste stap in het verder volwassen maken van het digitale commerce landschap van Welkoop.” Verkerk geeft op zijn beurt aan dat het resultaat niet behaald had kunnen worden zonder de expertise en ervaring van Magnus. “Magnus heeft ons gedurende het project steeds laten inzien dat we ingewikkelde kwesties simpel moeten houden om daar vanuit verder door te kunnen ontwikkelen. En de samenwerking met hun mensen is enorm prettig.”

Later dit jaar verhuist Welkoop naar een nieuw hoofdkantoor (3.500m2) met distributiecentrum (20.000m2) in Apeldoorn. De tuin- en dierspeciaalzaak is nu nog gevestigd in Ede. De bouw wordt gerealiseerd door VolkerWessels. 

Andere retailers die Magnus OIL gebruiken, zijn onder andere America Today, Blokker, Hema, Intersport, Omoda en Zeeman.