Magnus OIL live bij tuin- en dierspeciaalzaak Welkoop

19 mei 2020 Consultancy.nl

Welkoop, een keten van zo’n 150 tuin & dieren speciaalzaken door heel het land, heeft het omnichannel ordermanagement platform OIL van Magnus in gebruik genomen.

De ingebruikname van het nieuwe systeem maakt deel uit van Welkoop’s online groeiambities. Steeds meer consumenten gebruiken hun laptop, smartphone of tablet om producten voor hun tuin te bestellen, of voor het aanschaffen van de voeding voor hun huisdieren zoals hun hond, kat of cavia.

Online groeit explosief

Welkoop vormt een van de grootste spelers in dit segment in Nederland en zet in op een stevige digitale transformatie om de e-commerce groei mogelijk te kunnen maken. Het coronavirus heeft het belang van de transformatie alleen maar versneld, omdat online ordervolumes door het dak zijn gegaan sinds de uitbraak van de pandemie – en de daaruit voortvloeiende ‘blijf thuis’- richtlijnen. 

De implementatie van OIL (Omnichannel Integration Layer) en de inzet van de bijbehorende iPad order pick en pack app, stelt Welkoop in staat om efficiënter en met hogere kwaliteit online orders te verwerken. Daarnaast was de inzet van OIL ook een voorwaarde om een tweede e-DC voor de fulfilment van online orders te openen.

Tuin- en dierspeciaalzaak Welkoop mikt op groei van online kanaal

Eind april ging OIL live, en dat was volgens Martijn Verkerk, Operationeel manager online bij Welkoop, precies op het juiste moment. “Met dit systeem zijn we in staat de hoge ordervolumes, die zich door de coronacrisis eerder dan verwacht aandienen, goed op te vangen en te verwerken.” 

“Een mooie prestatie”

Welkoop werd tijdens het implementatietraject bijgestaan door consultants en IT-ers van Magnus, een zakelijke dienstverlener uit Naarden. In een tijd waarin nooit eerder geziene veranderingen plaatsvinden en een enorme piekvraag bestaat, had het gecombineerde projectteam zich ten doel gesteld om binnen de planning live te gaan met het nieuwe systeem.

Volgens Michiel Arnoldus, projectmanager vanuit Magnus Black (de praktijk binnen Magnus die OIL bouwt, implementeert en beheert bij toonaangevende retailers, red.) verdienen de betrokken Welkoop medewerkers hiervoor een compliment. “Waar Magnus eigenlijk ‘alleen maar’ bezig was met de implementatie van OIL, heeft het Welkoop team daarnaast de hoge operationele druk als gevolg van de coronacrisis voor de kiezen gekregen en hebben ze tegelijkertijd een tweede e-DC geopend. Een hele mooie prestatie.” 

Hij voegt toe dat Welkoop zich er goed aan heeft gedaan om een langetermijnvisie te hebben op e-commerce en de daarbij horende IT-inrichting. “Welkoop heeft zich vanaf het begin af aan gerealiseerd wat de impact is. De implementatie van OIL is een eerste stap in het verder volwassen maken van het digitale commerce landschap van Welkoop.” Verkerk geeft op zijn beurt aan dat het resultaat niet behaald had kunnen worden zonder de expertise en ervaring van Magnus. “Magnus heeft ons gedurende het project steeds laten inzien dat we ingewikkelde kwesties simpel moeten houden om daar vanuit verder door te kunnen ontwikkelen. En de samenwerking met hun mensen is enorm prettig.”

Later dit jaar verhuist Welkoop naar een nieuw hoofdkantoor (3.500m2) met distributiecentrum (20.000m2) in Apeldoorn. De tuin- en dierspeciaalzaak is nu nog gevestigd in Ede. De bouw wordt gerealiseerd door VolkerWessels. 

Andere retailers die Magnus OIL gebruiken, zijn onder andere America Today, Blokker, Hema, Intersport, Omoda en Zeeman.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup