Steeds meer klanten zoeken adviseurs met specifieke expertise

17 maart 2020 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In mei start de 2020-editie van ‘De Nieuwe Adviseur’. Het verdiepende opleidingsprogramma van Sioo helpt adviseurs mee te ontwikkelen met de snel veranderende markt. Volgens programmamanager Marguerithe de Man zal de adviseur van de toekomst zich onderscheiden door haar of zijn ‘meesterschap’.

In het hedendaagse advieslandschap is steeds minder ruimte voor generalisten, zo stelt De Man op basis van onderzoek, verhalen uit de praktijk en haar eigen jarenlange ervaring in de branche. Generalisten profileren zich op alle functiegebieden of sectoren – “‘de grazers’ zoals ik ze noem, die overal wat van weten maar nergens diepgaande kennis op hebben”, aldus De Man.

Vandaag de dag is volgens de Sioo-programmamanager juist behoefte aan specialisten. Problemen worden complexer en er heeft een kennisdemocratisering plaatsgevonden. Met een beetje kennis van alles kom je er niet meer. Klanten zoeken adviseurs met specifieke deskundigheid. De Man: “Voor adviseurs worden specialisatie, diepgang en expertise zeker de norm. Meesterschap wordt de norm.”

De sleutel tot meesterschap is simpel: je moet kilometers maken binnen een bepaalde niche en zo gaandeweg je expertise opbouwen. De een doet dit op het gebied van data-analyse, de ander op het gebied van digitale disruptie. Sommigen richten zich op de e-commerce, anderen op de energiebranche. Het gaat er niet zozeer om waarin je je specialiseert, maar vooral dat je je specialiseert.

Sioo - De Nieuwe Adviseur

Jezelf blijven uitvinden

Dit betekent echter niet dat adviseurs zich volledig moeten beperken tot die ene niche. De Man benadrukt dat ze juist in staat moeten zijn “zichzelf keer op keer opnieuw uit te vinden, achtereenvolgens en naast elkaar, op meerdere terreinen meesterschap ontwikkelen”. Daarbij moeten ze echter steeds een duidelijke focus voor ogen houden. “Het betekent dat ze soms afscheid moeten nemen van kennis en vaardigheden die er niet meer toe doen en nieuwe toekomstbestendige kennis en vaardigheden opbouwen. Dat betekent niet dat alle bekende kennis en vaardigheden overbodig worden, maar wel dat je als adviseur voelsprieten moet ontwikkelen voor dat wat nodig zal zijn, om voorop te blijven”, legt De Man uit.

Terwijl de noodzaak tot dit zogeheten “serieel meesterschap” vandaag de dag groter is dan ooit, merkt De Man dat haar boodschap niet nieuw is: “Al jaren stimuleren wij deelnemers in onze grote consultancyprogramma’s om de zogenaamde ‘1/3, 1/3, 1/3’-regel toe te passen. Besteed een derde van je tijd aan werk dat je op je ‘ruggengraat’ kunt doen, een derde van je tijd aan klussen waar je nog flink bij moet nadenken en oefenen en nog een derde van je tijd aan het ontwikkelen van nieuwe kennis, vaardigheden, producten en diensten.”

Werken aan serieel meesterschap

Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Veel adviseurs worstelen met het ontwikkelen van nieuwe kennis, vaardigheden, producten en diensten. “Vaak hebben ze wel al een idee, een vraag die hen bezighoudt of zien ze al een bepaalde ontwikkeling. Maar het is wel een lastige opgave om in de praktijk te brengen”, aldus De Man. In het programma ‘De Nieuwe Adviseur’ ondersteunt Sioo adviseurs die zichzelf willen blijven ontwikkelen: “We helpen adviseurs hun plek te claimen en te werken aan hun serieel meesterschap.”

“Voor adviseurs worden specialisatie, diepgang en expertise zeker de norm. Meesterschap wordt de norm.”

Gedurende het programma – dat op 29 mei van start gaat – leren de deelnemers te bouwen aan een overtuigende positionering en profilering in de voor hen relevante markt. Daarbij wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw netwerk en nieuwe strategieën om over grenzen heen te leren en werken, het versterken van het vermogen tot methodisch handelen en tot reflectie op eigen experimenten en acties. Daarnaast leren deelnemers strategieën te ontwikkelen om kennis, producten en diensten te delen, verspreiden en monitoren.

Hierbij is steeds aandacht voor de drie dimensies waar de professionele identiteit van een adviseur uit bestaat: (1) de ondernemende kant, de focus op de markt en de toegevoegde waarde die een adviseur daar levert; (2) de maatschappelijke, activistische kant, het maatschappelijk debat waar een adviseur aan wil bijdragen; en (3) het vakmanschap en de ambitie om het organisatie- en veranderkundige vak verder te brengen.

“In De Nieuwe Adviseur zijn deze drie dimensies integraal opgenomen”, legt De Man uit, “zodat je als deelnemer kunt kiezen welke je voor jouw profilering verder wilt ontwikkelen en de komende periode meer op de voorgrond wilt zetten, zonder de andere uit het oog te verliezen. Afhankelijk van welke dimensies een adviseur als uitgangspunt wil nemen, kies je als deelnemer één of meerdere specialisaties om te focussen op je ondernemende kant, vakmanschap of maatschappelijke relevantie.”

Voor meer informatie over het opleidingsprogramma of om je in te schrijven, klik hier.