Steeds meer klanten zoeken adviseurs met specifieke expertise

17 maart 2020 Consultancy.nl

In mei start de 2020-editie van ‘De Nieuwe Adviseur’. Het verdiepende opleidingsprogramma van Sioo helpt adviseurs mee te ontwikkelen met de snel veranderende markt. Volgens programmamanager Marguerithe de Man zal de adviseur van de toekomst zich onderscheiden door haar of zijn ‘meesterschap’.

In het hedendaagse advieslandschap is steeds minder ruimte voor generalisten, zo stelt De Man op basis van onderzoek, verhalen uit de praktijk en haar eigen jarenlange ervaring in de branche. Generalisten profileren zich op alle functiegebieden of sectoren – “‘de grazers’ zoals ik ze noem, die overal wat van weten maar nergens diepgaande kennis op hebben”, aldus De Man.

Vandaag de dag is volgens de Sioo-programmamanager juist behoefte aan specialisten. Problemen worden complexer en er heeft een kennisdemocratisering plaatsgevonden. Met een beetje kennis van alles kom je er niet meer. Klanten zoeken adviseurs met specifieke deskundigheid. De Man: “Voor adviseurs worden specialisatie, diepgang en expertise zeker de norm. Meesterschap wordt de norm.”

De sleutel tot meesterschap is simpel: je moet kilometers maken binnen een bepaalde niche en zo gaandeweg je expertise opbouwen. De een doet dit op het gebied van data-analyse, de ander op het gebied van digitale disruptie. Sommigen richten zich op de e-commerce, anderen op de energiebranche. Het gaat er niet zozeer om waarin je je specialiseert, maar vooral dat je je specialiseert.

Sioo - De Nieuwe Adviseur

Jezelf blijven uitvinden

Dit betekent echter niet dat adviseurs zich volledig moeten beperken tot die ene niche. De Man benadrukt dat ze juist in staat moeten zijn “zichzelf keer op keer opnieuw uit te vinden, achtereenvolgens en naast elkaar, op meerdere terreinen meesterschap ontwikkelen”. Daarbij moeten ze echter steeds een duidelijke focus voor ogen houden. “Het betekent dat ze soms afscheid moeten nemen van kennis en vaardigheden die er niet meer toe doen en nieuwe toekomstbestendige kennis en vaardigheden opbouwen. Dat betekent niet dat alle bekende kennis en vaardigheden overbodig worden, maar wel dat je als adviseur voelsprieten moet ontwikkelen voor dat wat nodig zal zijn, om voorop te blijven”, legt De Man uit.

Terwijl de noodzaak tot dit zogeheten “serieel meesterschap” vandaag de dag groter is dan ooit, merkt De Man dat haar boodschap niet nieuw is: “Al jaren stimuleren wij deelnemers in onze grote consultancyprogramma’s om de zogenaamde ‘1/3, 1/3, 1/3’-regel toe te passen. Besteed een derde van je tijd aan werk dat je op je ‘ruggengraat’ kunt doen, een derde van je tijd aan klussen waar je nog flink bij moet nadenken en oefenen en nog een derde van je tijd aan het ontwikkelen van nieuwe kennis, vaardigheden, producten en diensten.”

Werken aan serieel meesterschap

Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Veel adviseurs worstelen met het ontwikkelen van nieuwe kennis, vaardigheden, producten en diensten. “Vaak hebben ze wel al een idee, een vraag die hen bezighoudt of zien ze al een bepaalde ontwikkeling. Maar het is wel een lastige opgave om in de praktijk te brengen”, aldus De Man. In het programma ‘De Nieuwe Adviseur’ ondersteunt Sioo adviseurs die zichzelf willen blijven ontwikkelen: “We helpen adviseurs hun plek te claimen en te werken aan hun serieel meesterschap.”

“Voor adviseurs worden specialisatie, diepgang en expertise zeker de norm. Meesterschap wordt de norm.”

Gedurende het programma – dat op 29 mei van start gaat – leren de deelnemers te bouwen aan een overtuigende positionering en profilering in de voor hen relevante markt. Daarbij wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw netwerk en nieuwe strategieën om over grenzen heen te leren en werken, het versterken van het vermogen tot methodisch handelen en tot reflectie op eigen experimenten en acties. Daarnaast leren deelnemers strategieën te ontwikkelen om kennis, producten en diensten te delen, verspreiden en monitoren.

Hierbij is steeds aandacht voor de drie dimensies waar de professionele identiteit van een adviseur uit bestaat: (1) de ondernemende kant, de focus op de markt en de toegevoegde waarde die een adviseur daar levert; (2) de maatschappelijke, activistische kant, het maatschappelijk debat waar een adviseur aan wil bijdragen; en (3) het vakmanschap en de ambitie om het organisatie- en veranderkundige vak verder te brengen.

“In De Nieuwe Adviseur zijn deze drie dimensies integraal opgenomen”, legt De Man uit, “zodat je als deelnemer kunt kiezen welke je voor jouw profilering verder wilt ontwikkelen en de komende periode meer op de voorgrond wilt zetten, zonder de andere uit het oog te verliezen. Afhankelijk van welke dimensies een adviseur als uitgangspunt wil nemen, kies je als deelnemer één of meerdere specialisaties om te focussen op je ondernemende kant, vakmanschap of maatschappelijke relevantie.”

Voor meer informatie over het opleidingsprogramma of om je in te schrijven, klik hier.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup