Issue Award: Deze maatschappelijke initiatieven blinken uit
Morgen vindt de tiende editie van de ‘Issue Awards’ plaats, een prijs voor een persoon of organisatie die in 2019 op een opvallende, effectieve manier een maatschappelijk en politiek onderwerp op de agenda heeft weten te zetten.
Vorig jaar ging de prijs naar Tim Hofman, voor zijn initiatief voor een petitie voor een ruimer kinderpardon. De ongeveer 250.000 mensen die de petitie uiteindelijk tekenden, deelden zijn mening dat migratiekinderen die hier zijn geboren of al langer dan vijf jaar wonen, een verblijfsvergunning moeten krijgen. Hofman nam het initiatief tot de petitie naar aanleiding van zijn documentaire ‘Terug naar je eige land’. Daarin volgde hij vijf kinderen die Nederland moesten verlaten. Hij ging destijds onder meer met hen naar de Tweede Kamer om politici te interviewen.
Daarnaast wist Arjan Lubach afgelopen jaar een Oeuvre-award in de wacht te slepen, voor zijn programma ‘Zondag met Lubach’. Daarin belicht de programmamaker wekelijks maatschappelijke kwesties op zijn geheel eigen en satirische wijze. Geregeld gaan de items en analyses van Lubach en zijn redactieteam viral en zetten mens, maatschappij en hopelijk ook de politiek aan het denken.
Wie dit jaar een van de prijswinnaars wordt bij De Issue Awards – de award werd in het leven geroepen door communicatieadviesbureau De Issuemakers – zal morgenavond bekend worden gemaakt, tijdens het Issuecongres in de Balie in Amsterdam. Dan maken de zeven juryleden*, onder leiding van voorzitter Reint Jan Renes (lector Hogeschool van Amsterdam), uit wie van de drie finalisten er met de bokaal ervandoor gaan.
De volgende drie initiatieven zijn nog in de race om dit jaar een Issue Award te winnen:
Agractie Nederland
Op 1 oktober 2019 werd een grootschalige demonstratie in Den Haag op touw gezet rondom de stikstofproblematiek in relatie tot Nederlandse boeren. Bart Kemp, schapenboer en initiatiefnemer van de actie, wist de kwestie op een opvallende, maar ook op een goed georganiseerde en gecoördineerde wijze op het netvlies te krijgen, zo oordeelt de jury. Met zijn initiatief – ‘Agractie’ – wilde Kemp sympathie en begrip voor de boeren kweken, het belang van de boer voor onze maatschappij in beeld brengen en de kloof tussen boeren en burgers kleiner maken.
#DOESLIEF.
Veel mensen hebben het gevoel dat de maatschappij de laatste jaren is verruwd. Op straat doen mensen vaak onbeschoft tegen elkaar en op de sociale media zijn hatelijke, onaardige posts helaas een dagelijkse realiteit. SIRE heeft op basis van cijfers en voorbeelden inzichtelijk gemaakt in welke mate Nederlanders onaardiger geworden zijn. Om vervolgens onderling respect te bevorderen en tegen deze intermenselijke verloedering in actie te komen, heeft Stichting SIRE (Stichting Ideële Reclame), de campagne #DOESLIEF ontwikkeld, die door (social) media en maatschappij sterk is omarmd. Door de hashtag #DOESLIEF te gebruiken in communicatie naar andere mensen kunnen deze op hun gedrag worden aangesproken en wordt het thema bespreekbaar gemaakt.
Petitie Jeugdzorg Gemeenten.
Vijf gemeenten hebben hun krachten gebundeld om samen een petitie op te stellen waarin de Tweede Kamer en het kabinet is verzocht om gemeenten te ondersteunen door meer financiële middelen voor jeugdzorg te verstrekken. 140 gemeenten hebben de petitie, die werd gecoördineerd door Rob Jonkman, wethouder gemeente Opsterland, uiteindelijk ondertekend. In navolging van de petitie zal de overheid de gemeentelijke budgetten onder de loep nemen en het jeugdzorgstelsel mogelijk aanpassen.
* De jury bestaat verder uit Marjan Olfers (hoogleraar sport en recht aan de VU), Kemal Rijken (publicist, schrijver, historicus en politicoloog), Liesbeth Breeveld (hoofd communicatie van de SER), Rob de Lange (auteur en algemeen verslaggever bij het Financieel Dagblad), Guido Rijnja (adviseur communicatiebeleid Rijksvoorlichtingsdienst) en André Manning (directeur van Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals).