Toucan Toco sluit samenwerkingen met consultancybureaus
Toucan Toco, een bedrijf gespecialiseerd in data storytelling, heeft na BearingPoint ook partnerships gesloten met Accenture, Capgemini en Deloitte.
De software van Toucan Toco visualiseert grote hoeveelheden gegevens op een gebruikersvriendelijke manier. Hierdoor krijgen gebruikers snel en helder inzicht in relevante prestatie-indicatoren en kunnen zij betere datagedreven beslissingen nemen. Storytelling levert bovendien een belangrijke bijdrage aan het succesvol realiseren van (digitale) bedrijfsverandering.
Het concept van het Franse bedrijf wekt interesse vanuit tal van sectoren, en vijf jaar na de oprichting mag Toucan Toco zich dan ook een scale-up noemen. De Franse tak van BearingPoint, een adviesbureau met meer dan 4.500 consultants en digitale specialisten wereldwijd, werd een van de eerste partners.
Baptiste Jourdan, mede-oprichter en SVP Sales & Marketing bij Toucan Toco vertelt hierover: “Via de klanten die al met onze oplossing werken, zoals Renault-Nissan en Sodexo, konden we al snel grote partijen overtuigen om eens met ons om tafel te gaan. BearingPoint is sterk in het verder brengen van organisaties in het proces van digitale transformatie. Zij weten dat het breed beschikbaar stellen van data aan medewerkers – dus niet alleen aan het management – hierbij een belangrijke rol speelt. Onze software maakt dit mogelijk. Dit mondde uit in een partnership.”
Na het partnership met BearingPoint in Frankrijk breidde Toucan Toco eind vorig jaar uit naar Nederland. Kort na de lancering sloten ook Accenture, Capgemini en Deloitte zich aan bij het Alliance Partner Program van het Franse bedrijf.
Populair onder consultants
Gevraagd naar de populariteit van Toucan Toco onder consultants, zegt Jourdan: “Het grote voordeel van Toucan Toco’s software is de gebruiksvriendelijkheid van de toepassing voor elke professional, de duidelijke interface en de mobiele beschikbaarheid. Er is bovendien geen uitgebreide training nodig, wat de terughoudendheid van bedrijven voor het in gebruik nemen van nieuwe tooling wegneemt.”
“En omdat de software van Toucan Toco ondersteunend is in het succesvol uitvoeren van verandering en digitalisering, is het aantrekkelijk deze mee te nemen in het aanbod richting klanten. Op deze manier kunnen zij organisaties helpen nog beter te anticiperen en concurrenten een stap voor te blijven. Consultants werken daarom graag met onze software.”
Voor consultancybedrijven is het volgens Jourdan verder een voordeel dat Toucan Toco een sterke positie heeft ten opzichte van andere traditionele leveranciers van business intelligence-oplossingen. Verschillende leveranciers beloven dat professionals met hun oplossingen zelf aan de slag kunnen met data, maar “slechts weinigen maken deze belofte waar”, aldus Jourdan. “De software is simpelweg te complex om te gebruiken voor iemand die geen IT-ervaring heeft. Toucan Toco overbrugt dit gat.”
Implementeren en licentiemodel
Als onderdeel van een partnership kunnen consultancybureaus licenties voor het gebruik van de software verkopen – dit biedt bureaus een extra inkomstenstroom – en de implementatie van Toucan Toco verzorgen.
“Wij hebben simpelweg de mankracht niet om onze software na verkoop te implementeren bij alle afnemers. Daarom leiden we mensen binnen de consultancybureaus op om het product aan te kunnen passen aan de wensen van hun klanten”, zegt Jourdan. “Dit is vaak ook logisch omdat zij de benodigde branchekennis hebben en hun klanten als geen ander kennen.”
Voor Toucan Toco houdt het partnership echter meer in dan sales en delivery. Het opbouwen van kennis is belangrijk. Voordat consultants een certificering krijgen, moeten ze ten minste vijf projecten met de software achter hun naam hebben staan en een assessment voltooien. Voor de beoordeling van de assessment doet het bedrijf een beroep op de community van al gecertificeerde professionals. In deze community worden ook projecten gedeeld om elkaar scherp te houden.
De kracht van deze samenwerking toonde zich recentelijk bij bierbrouwer Heineken. “Deze organisatie is natuurlijk enorm, dus het is belangrijk voor ons om partners te hebben die de specifieke vereisten kennen. Wij bewezen dat Toucan Toco de juiste oplossing is, waarop Accenture het proces overnam voor het maatwerk en de wereldwijde implementatie.”
Toucan Toco heeft ambitieuze doelstellingen. Het bedrijf wil een leider worden in tooling voor verandering, en internationaal uitbreiden. Hiertoe kreeg het bedrijf onlangs €12 miljoen groeigeld.