Bain leidt IMO van megafusie in Amerikaanse medialandschap

01 november 2019 Consultancy.nl

In het medialandschap van de Verenigde Staten is een megafusie in de maak. CBS en Viacom hebben adviesbureau Bain & Company ingeschakeld om hen te adviseren over het integratieproces van de twee mediabedrijven.

In augustus kondigden CBS en Viacom aan te gaan fuseren. Ze lieten destijds weten alles tegen het einde van het jaar rond te hebben. De twee mediabedrijven delen dezelfde controlerende aandeelhouder, National Amusements, het holdingbedrijf van multimiljardair Sumner Redstone en zijn dochter Shari. Met de fusie worden de bedrijven na dertien jaar weer herenigd: in 2006 werden ze opgesplitst. Dat ze nu weer één bedrijf worden kan vooral worden toegeschreven op het conto van Shari Redstone, die als voorzitter in de praktijk de scepter zwaait bij National Amusements.

De beslissing om te fuseren komt te midden van een reeks aan overnames in het medialandschap. Denk bijvoorbeeld aan Disney dat Fox, Marvel en Lucasfilm kocht of aan AT&T dat Time Warner heeft overgenomen. Daarnaast zorgt de grote, hedendaagse populariteit van streamingdiensten voor flinke opschudding in de mediawereld. Samen hopen CBS en Viacom nu beter ten strijde te kunnen trekken tegen de vele concurrenten.

De fusie brengt het CBS tv-netwerk, Showtime, MTV, Nickelodeon en Paramount samen onder één dak. De nieuwe organisatie, ViacomCBS, blijft desondanks een betrekkelijk kleine speler in het hedendaagse medialandschap. Met een marktkapitalisatie van $30 miljard is ViacomCBS in vergelijking met Disney's ($245 miljard), Comcast's ($193 miljard) en Netflix ($136 miljard) een bescheiden partij. 

Bain leidt IMO van megafusie in Amerikaanse medialandschap

Het nieuwe bedrijf zal na de fusie voor 61% in handen zijn van CBS-aandeelhouders, terwijl de overige 39% in handen is van Viacom-aandeelhouders. Viacom CEO Bob Bakish wordt bij groen licht de CEO van de nieuwe entiteit, CBS waarnemend CEO Joe Ianniello wordt voorzitter én CEO van CBS, terwijl hij eveneens de CBS-activa onder zijn hoede neemt, CBS CFO Christina Spade wordt CFO van de ViacomCBS en Shari Redstone, reeds vice-voorzitter van beide bedrijven, wordt nadat de deal is afgerond voorzitter van ViacomCBS. 

In een interne memo van Bakish wordt de oprichting van een Integration Management Office (IMO) aangekondigd. Het IMO moet zorgen dat het gecombineerde bedrijf van start kan gaan wanneer de deal van $30 miljard wordt afgerond. Bakish gaf aan dat de IMO zou worden geleid door Jose Tolosa, CTO van Viacom, en Gautam Ranji, EVP Strategic Planning & Development bij CBS. 

De memo onthulde verder dat strategieadviesbureau Bain & Company is ingeschakeld om ondersteuning te beiden bij het aanstaande integratieproces. In de memo wordt het adviesbureau met hoofdkantoor in Boston beschreven als “een bedrijf met diepgaande expertise in media en integraties”. 

Bain werd opgericht in 1973 en levert sindsdien adviesdiensten op het gebied van strategie, marketing, organisatie, operaties, IT en M&A aan klanten uit verschillende sectoren. Het bedrijf heeft een jaaromzet van $4,5 miljard, beschikt over 58 kantoren in 37 landen en heeft meer dan 10.000 werknemers in dienst. Bain wordt gezien als een van de meest prestigieuze managementadviesbureaus, samen met rivalen McKinsey & Company en Boston Consulting Group.

More on: Bain & Company
Netherlands
Company profile
Bain & Company is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Bain & Company is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.