Han Gerrits leidt innovatiepraktijk van Capgemini Invent
Han Gerrits heeft zich aangesloten bij Capgemini Invent. De voormalig KPMG-partner is deze zomer gestart als hoofd van de innovatiepraktijk van de Capgemini-tak. In gesprek met Consultancy.nl vertelt Gerrits over zijn keuze voor Capgemini Invent.
De afgelopen dertig jaar heeft Han Gerrits zich continu beziggehouden met innovatie en IT. Hij begon zijn loopbaan in 1985 bij Moret Advies (tegenwoordig EY), waarna hij onder meer werkte voor CapVolmac en Lost Boys. Deze functies combineerde hij met een aanstelling aan de VU Amsterdam, waar hij al sinds 1990 lesgeeft over zijn vakgebied. Sinds 2002 is hij hoogleraar aan de universiteit en doceert hij over digitale innovatie en ondernemerschap.
In 2005 richtte Gerrits zijn eigen innovatiesoftwarebedrijf Innovation Factory op, dat hij negen jaar later verkocht aan KPMG om de software-oplossingen via het internationale netwerk van het Big Four-kantoor wereldwijd uit te rollen. Met de overname sloot Gerrits zich tevens als partner aan bij KPMG, dat hij deze zomer heeft ingeruild voor Capgemini Invent, de tak van Capgemini gericht op consulting, digital en innovatie.
“Ik ben gek van technologie en houd ervan om de toekomst te creëren”, begint Gerrits. “Ik heb voor Capgemini Invent gekozen vanwege de onderscheidende expertise en ervaring op het gebied van strategie, technologie, data science en design die het bedrijf heeft als onderdeel van de Capgemini Group.”
De kersverse VP Innovation & Strategy onderstreept het enorme belang van technologie voor het hedendaagse bedrijfsleven: “Het is niet meer mogelijk over de toekomst en strategie van organisaties na te denken zonder voldoende kennis van de huidige en komende mogelijkheden van technologie.” Technologische stilstand is dan ook geen optie: “Elke organisatie zal de komende jaren op de schop gaan omdat nieuwe IT het mogelijk maakt om slimmer en goedkoper te werken. Als organisaties dat niet zelf doorvoeren, zullen nieuwkomers ruimte krijgen om marktaandeel weg te snoepen.”
Bij Capgemini Invent ziet Gerrits naar eigen zeggen “alle ingrediënten om het nummer één-bureau te creëren voor organisaties die niet willen wachten op hun toekomst, maar die zelf willen vormgeven”: “Capgemini Invent is in staat om klanten te ondersteunen in alle zakelijke mogelijkheden die ontstaan in de wereld van digital. De brede en diepe IT-expertise van Capgemini Group verzekert klanten niet alleen dat een goede visie gecreëerd kan worden voor de toekomst van de organisatie, maar ook de implementatie van die visie inclusief de complete vernieuwing van hun IT.”
“Kennis van IT alleen is echter niet voldoende om klanten te kunnen helpen”, vervolgt hij. “Digitale innovatie vraagt om een combinatie van de kennis van IT-suppliers, de kennis van consultancies op het gebied van strategie, organisatie en change management, en – steeds belangrijker – de kennis en vaardigheden van customer insight en design agencies. Door de acquisities van onder andere Fahrenheit 212 en Idean heeft Capgemini Invent een aantal wereldleiders binnengehaald. Deze unieke combinatie van design, business en technologie is nodig om digitale transformaties van begin tot einde succesvol uit te voeren.”